Försöker lära mig hur min VP fungerar för att enklare kunna lösa eventuella problem som kan uppstå. Har ett vred (3 på bild) på inkommande vatten som jag inte förstår vad det gör. Se bifogad bild. Rätta mig om jag har fel, men detta är min förståelse efter att ha följt rören:

A: Inkommande vatten
B: Vatten in i VP
C: Rör ner i golvbrunn, gissningsvis om för att lätta på trycket om det blir för högt
D: Koppling mellan inkommande vatten och värmebärare, för att kunna fylla på med hjälp av ventil 2 om tryck i VB blir för lågt.

1: Någon form av säkerhetsventil som släpper igenom vatten om trycket blir för högt.
2: Ventil för att fylla på värmebärare.
3: ?

Det är alltså vred 3 på bilden jag ej förstår. Finns ett + och - på den och det verkar vara stället någonstans i mitten mellan fullt öppen och stängd. Vad gör detta vred? När ska man justera det?

Sidofråga: Tycker ibland att jag inte får tillräckligt varmt vatten i duschen, trots att "varmvatten topp" på värmepumpen kan säga 42 grader så känns vattnet ljummet i duschen. Kan vred 3 vara relaterat?
 
  • Vattenledningar, avstängningsventiler, kopplingar, markerade bokstäver och nummer, rörinstallation inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avstängningsventil för vattnet till pannan, varmvattnet
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
3 är en kombinerad avstängningsventil och backventil. Du stänger den för att stänga av varmvattnet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Avstängningsventil för vattnet till pannan, varmvattnet
D Daniel 109 skrev:
3 är en kombinerad avstängningsventil och backventil. Du stänger den för att stänga av varmvattnet.
Så vad finns det för anledning till att den inte skulle vara fullt öppen (har aldrig rört den och allting installerades i våras)?
 
Man har den fullt öppen. Inte tills det tar stopp men nästan.
 
  • Gilla
TobbeTabb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.