Hejsan,

Är lite inne på att köpa en sommarstuga och kollar just nu på uppvärmningsdelen under vinterhalvåret. Är det lämpligt att

* Stänga av fasta elnätet då man lämnar stugan, skaffa solceller och värma upp huset till 10-15 grader, så att vatten osv. inte pajjar. Funkar solceller bra eller dåligt? Vad kan det handla om för priser? Huset är ca 68 kvm

* Låta fasta elen vara igång men med termostat vrida ner värmen. Finns det några fjärralternativ för att lösa detta? Datorstyrt system med GPRS eller liknande?

* Stänga av elen, blåsa ur vattnet och elda för kung och fosterland när man väl kommer till stugan ?!? ;-)

Förslag och idéer mottages tacksamt

hls Stefan
 
Vi har just byggt en sommarstuga på 72 kvm och vi kommer att ha elen på året runt. Visserligen bara på sisådär 11-12 grader men det sköter ju elementens termostater åt oss.

Vi snackade om fjärrstyrt också, men tycker inte längre att vi behöver det. Huset får helt enkelt vara lite uppvärmt för jämnan och vi litar på att termostaterna klarar av det.

Anledningen är dels att vi vill kunna komma dit även på andra tider av året än på sommaren och då är inte hela huset utkylt och fuktdrypande - och framför allt är det av anledningen att moderna kyl- och frysskåp inte tål att stå i under +10 grader. De går sönder mycket fortare då.
 
Hej Lycke,

Låter ju iofs vettigt att ha det så. Jag är dock ute efter att hitta den absolut billigaste tänkbara el-lösningen. Har snöat in lite på detdär med solceller som värmer upp kåken under vintern, men det kan ju spricka med besked om man har dem på taket och det snöar.

Vad kan det kosta per år om man har elementen igång året runt på 10-12 grader? Jag har noll koll på detdär med elpriser osv...

Finns det något annat sätt att lösa detta så billigt som möjligt?

hls Steffe
 
Lycke, får jag fråga vad ni har för element.
Har stenkoll på vad det finns för olika så om du vet om det är elektriska termostater, konvektor element osv ni har så vore det intressant att ta del av.

T
 
Tomas - Jag måste få återkomma om det, tror jag. Misstänker att det inte står i leveransbeskrivningen utan att elektrikern tog med sig elementen.
 
Tomas - Nu har jag plöjt hela leveransbeskrivningen men utan resultat. Det är elradiatorer med termostat - låga och avlånga, vita och rätt små, effekt 600W och 800W i de flesta rummen. Tror inte att det stod något väl synligt märke på dem men utseendet var rätt speciellt. Tyvärr har jag långt till stugan så det dröjer innan jag kan rapportera mera.
 
ok, tror jag kör på konvektorelement med elektrisk termostat, lite dyrare ca 1000:-/element men ger tydligen jämn o fin värme. De olika märken jag hittat är enbart Gnosjö o Wösab.

T
 
Jag skulle vilja påstå att det med en ganska enkel uträkning kan sägas att det lämpligaste alternativet är att ha en viss grund värme på under vinter halvåret, detta pga att det "alltid" driver in fukt när huset står ouppvärmt och det kostar en hel del energi att trycka ut all denna fuktbildning vilket gör att man bör börja "elda" redan några dagar före man åker ut till stugan och då krävs det en hel del energi för detta ändamål.
Att ha grund värme på under vintern kostar ungefär mellan 50-100 kr i veckan beroende på fastighetens isolerstandard naturligtvis!!
Att "elda" upp stugan för en helg kostar dig ca 300- 500kr och detta bara för att du inte vill ligga i fuktiga sängkläder,sängar osv.
Om du däremot har grundvärme på så halverar du denna kostnad och dessutom så mår huset mycket mycket bättre i sig självt vilket gör att du spar kostnader på lång sikt oxå. Tro mig jag har nästan doktorerat i ämnet känns det som ;)
 
Är det en sommarstuga som använts som just sommarstuga finns det troligen ingen diffspärr. Uppstår inte fenomenet diffusion vid åretrunt uppvärmning. Och som i sin tur kan orsaka lite problem??

Eller är fuktkällorna i ett obebott fritidshus obefintliga?
 
Hej vi har en sommar stuga på 70 kvadrat meter
och elementen är dåliga så vi planerar att montera in en luft/luft värmepump dom kostar ca 10.000 och 5000 i montering.
Om man stoppar in 1 kw får man ut 4 kw
detta ger en mycket billig uppvärmning under vintern funkar till -17 grader
denna värme ställer vi på 13 grader ca sen ställer man elradiatorerna på 8 grader så får dom gå in om det blir svinkallt.
Dessutom kan man använda den som ac om det blir himmskans varmt någngång.
Borde spara in sig själv rätt snabbt.
/per

 
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
Det är säkert bra för huset att ha permanent uppvärming, men man får väga det mot kostnaderna. Har själv haft värmen avstängd de senaste 20 åren vintertid, utan några andra nackdelar än att tapeten spruckit en aning i ett av sovrummen. Förmodligen beroende på att ett trähus tenderar att röra sig något med temperaturväxlingarna.
 
Jag har kallställt min stuga för första gången å jag har velat fram och tillbaka vad som är bäst.
Jag kom fram till att(efter mycke forskning) det är inget problem med att kallställa, det uppstår inga mer skador på fastigheten förutom som leffe säger tapetsprickor samt att möblerna kan spricka i lack å fanér., sen det här med vitvaror vet jag inget om.

Men det beror ju oxå på hur mycket man är i stugan under vintern....
 
Hej!

Har haft stuga ett par år och jag/vi har INTE värmen på över vintern...

Vad gäller vitvaror (kyl/frys) så är det inga som helst problem så länge dom inte startas när dom är frusna. Och man behöver ju inte vare sig kyl eller frys på vintern, eller? ;D

Vi var lite oroliga över det där med avlopp men på lokala VVSfirman sa dom att:
"Häll i glykol i avloppet så fryser det inte men säg inte att jag sagt det för då för jag väl alla naturmuppar på halsen."
 
T-sprit är ett miljövänligare alternativ.

Hans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.