Undrar med er som håller på att bygga eller har byggt klart vad som är det pris man får räkna med att det kostar. Nu menar vi med allt från grund till färdigt hus, sitter här och räknar därför vår fråga. Vi är dock inte några "snålisar" men för den delen inte några miljardärer så tro nu inte att vi undrar för att vi är beredd att det ska vara gratis. Vi är uppe i 3 miljoner hittills och då har vi räknat på vattenburen värme, platta och dubbelgarage. Vore tacksam över hur det sett/ser ut för er andra.:cool:
 
Frågan är omöjlig att svara på. Dock verkar det som om lösvirkeshus KAN bli billigare än monteringshus. Vi har flera bekanta som har byggt hus i lösvike helt enkelt p.g.a. att det blev billigast trots att de lejt bort det mesta.
Vi bygger själva i lösvirke eftersom min sambo är snickare, och vi hade vissa krav som blev besvärligt och dyrt med monteringshus.
Prisnivån handlar också till stor del om hur mycket tid och engagemang ni själva tänker lägga ner.
 
Tack för ett svar, klart att det beror på hur mycket tid och energi man själv lägger ned. Vill bara veta på ett ungefär men är som sagt tacksam över ett svar.
 
Vi bygger inte ett helt nytt hus utan gör en tillbyggnad som är en ny huskropp som vi sedan kommer att öppna mot det befintliga. Den nya huskroppen som är i 1 & 3/4 plan har en boyta på 145 kvm, anlagd på plintgrund med 350 mm isolering i bottenbjälklag, 260 mm i vägg och 400 mm i snedtak. Stående lockläkt panel, 17 förnster (SP 3-glas) 2 fönsterdörrar (SP), råspont med takpapp med Jönåkerpannor som yttre täckning. Vi la om taket samtidigt på det befintliga (180 kvm takyta totalt), murat om skorsten, dränerat om, sprängt och bortforslat 50 kubm berg. Ny pelletspanna införskaffad och installerad, golvärme till hela boytan i ny och gammal del (205 kvm), OSB plus gips i alla väggar. En Jötulkamin med tillhörande skorstensmoduler (7 m höjd). Tilläggs isolering 90 mm och ny panel på det gamla huset. Nytt kök och vitvaror är inhandlat (Epoq och Husqvarna). Hitills har vi i detta projekt lagt ned 850 000 kr. Det som kommer att tillkomma är ytskikt inomhus (spackel, väggfärg, lite tapeter, ytskikt till två badrum om totalt 13 kvm, golv, innertak, lister, innerdörrar) + elinstallationer. Då har vi gjort allt arbete själva med hjälp av far och svärfar. Totalt beräknar vi att låna 1055000 för tillbyggnad och renovering, när allt är klart skall den totala upplåningen bli 11900 000 (~1,2 Mkr). Tycker jag är schyssta pengar trots att all fritid varit inmutad sen midsommar och säkert fram till nästa midsommar också.
 
Om man får ge en hyfsat grov uppskattning på arbetstiden på inre snickerier och ytskikt efter att stomresningen är gjord så hamnar man runt ca 1000 timmar om man vet vad man håller på med. De timmarna kan man spara ganska mycket på som normalhändig om man bara har tid.

Obligatoriska kostnader för sånt som man ofta inte gör själv, tex våtrum, el och vvs hamnar i runda slängar på 400000kr inkl material.
Köket 75000-150000kr beroende på standard.
Uppvärmning 30000-150000kr. Till det kommer grunden och markarbetena kanske 300000kr.
Stomresning+ material förutom ovan ca en miljon.
Avgifter Va/El ca 100000kr
Garage 100000kr

Ungefärliga priser för en normalvilla med normalstandard(150kvm)
Vad hamnar vi på, förutom det jag glömt, jo 2100000kr och då är inte tomt inräknat. Om man då gör mycket av inre snickerier och stomresning själv så kan man säkert bygga ett hus för 1.3 milj med normal standard. De som inte kan/har tid/ vill göra mycket själva hamnar säkert inte under 2milj. Uppåt kan man klättra hur långt som helst med storlek och lyx. Lycka till med husprojektet.
 
Jag sitter och gör en så detaljerad kalkyl som jag bara kan över vårt bygge. Ska bygga ca 160 kvm i ett plan + ca 55 kvm garage. Priset är hittills uppe i ca 2.200.000 men då finns inga timmar för arbete inräknat, endast några timmar inräknade för schakt och gjuthjälp.

I detta är allt (utom arbetstid) inräknat, tomt, sprängning, bygglov, anslutningar mm.

Priserna har jag tagit istort sett från internet (Bejier, Bygg-Max, Elbutik.se etc).

Har inte snålat på konstruktionen utan tagit till i alla mått vad gäller isolering osv.

Kan tillägga att kalkylen inte är färdig ännu.
 
Ni kan räkna med 13.000 kr /m2. Det är vad man brukar säga, då vet man att man klarar kalkylen. Sen kan man alltid lyxa på och naturligtvis sticker det då! och det går fort när man börjar "vräka på". Men med "normal" standard så hamnar man där. Jag har byggt 5 villor senaste året och hamnat runt 13.000 på fyra, den femte hamnade på 10.000 kr. Men den villan var det ett par som var över 75 år som skulle ha, och den skulle inte vara nåt extra i.
 
sirro skrev:
Ni kan räkna med 13.000 kr /m2. Det är vad man brukar säga, då vet man att man klarar kalkylen. Sen kan man alltid lyxa på och naturligtvis sticker det då! och det går fort när man börjar "vräka på". Men med "normal" standard så hamnar man där. Jag har byggt 5 villor senaste året och hamnat runt 13.000 på fyra, den femte hamnade på 10.000 kr. Men den villan var det ett par som var över 75 år som skulle ha, och den skulle inte vara nåt extra i.
I detta räknar du inte in tomt, fasta avgifter etc? Detta är för huset byggt av en firma?
Antar att det är boytans kvadratmetrar vi pratar om?
 
Snailman
peter.holm skrev:
Jag sitter och gör en så detaljerad kalkyl som jag bara kan över vårt bygge. Ska bygga ca 160 kvm i ett plan + ca 55 kvm garage. Priset är hittills uppe i ca 2.200.000 men då finns inga timmar för arbete inräknat, endast några timmar inräknade för schakt och gjuthjälp.

I detta är allt (utom arbetstid) inräknat, tomt, sprängning, bygglov, anslutningar mm.

Priserna har jag tagit istort sett från internet (Bejier, Bygg-Max, Elbutik.se etc).

Har inte snålat på konstruktionen utan tagit till i alla mått vad gäller isolering osv.

Kan tillägga att kalkylen inte är färdig ännu.
hur mycket blir det om man tar bort tomt, sprängning, bygglov, anslutningar, shakt, alltså bara för material till huset och material till grunden?
 
Snailman skrev:
hur mycket blir det om man tar bort tomt, sprängning, bygglov, anslutningar, shakt, alltså bara för material till huset och material till grunden?
Räkna av ungefär 1 milion för dessa kostnader.

// Peter
 
Just slutbesiktigat mitt nybyggda ritade lösvikeshus (1plan) i norra stockholm. Notan ink allt dvs, akitekt, bygglov, VA/tele mark, grund, stomme, inredning, öppen spis och teknikvaror landade på rätt så precis 17900 m2. Då kan jag tillägga att vi valt en hög standard både på byggnadskontruktion och materialval och inte heller lagt en enda timme eget jobb på bygget.

Firman som gjort jobbet har skött sig klockrent och det är svårt att sätta pris på vad det är värt att ha en hantverkare som man vet hellre river och börjar om när något nu inte blev riktigt bra, istället för att lappa och laga, som ser till att allt är klart före utsatt deadline, som jobbar hårt från 7 till 4-5 varje dag och som inte gnäller så fort man vill göra något som inte är "som vanligt".
 
S
hej!!!

en sak skall man veta!!!
göra det själv lr leja bort?
gör man det själv*givetvis e snickare å ej martin timell effekten* så blir det MYCKET billigare.

mvh
snickarn
 
K
Man behöver inte vara snickare för att bygga ett hus. Det är ju inte raketforskning direkt.
 
S
sant.
just därför alla problem uppstår som händer varje år....
 
K
Det var ett befängt uttalande, tycker jag.
Om vi tar ditt eget hus som exempel. Du verkar ha gjort det mesta själv? Även ventilation, murning, plattsättning, målning, VVS? Det gör ju egentligen dig till vilken hemmapulare som helst eftersom du bara är snickare. Att du är snickare är inte en garanti för att allt blir rätt utfört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.