Tjenare!

Jag bygger nytt pannrum och behöver hjälp:

Hur skall jag isolera tankarna?

Plattan tar säkert upp fukt då det är en gammal ladugårdsgrund.

Väggarna består av 2 skivor gips, isolering samt masonite.

Hur skall man göra så fukten inte kommer upp från grunden?

Vad är bästa och enklaste sättet att isolera på?

//Warlock
 
Mineralull om du gör det själv. Fukten i pannrummet brukar vara försumbar pga värmen, det torkar ut..
Sätt tanken på någon form av distanser tex tegelstenar, hockeypuckar, reglarl eller dylikt. Om du är extra noga så lägg en bit platonmatta mellan golv och tank.

Under tank räcker säkert 5-10cm, på sidor 20-30 och enligt mig 50cm på toppen. Isoleringskostnaden tjänar du in på 1-2 år så ta i ofdentligt om utrymme finns. Som ytskikt väljer du något glatt som inte suger åt sig smuts tex tunn plåt/plast.
 
Tjenare!

Kan man inte bara bygga ett litet, väldigt isolerat, rum åt tankarna?
Vore enkelt att slippa ta hål för alla rörgenomföringar i isoleringen...
Vad skulle vara problermet om man skulle göra så?

//Warlock
 
Att värmen försvinner ur tanken där du vill ha den. Det ska vara tätt, ligga an mot och vara ett tjockt lager. Fixa alla rör först och dra ut dem 30cm från tanken. Isolera sedan.
 
Ett effektivt sätt att få det vettigt är att bygga en lagom stor "låda" runt tankarna och sen fylla med exempelvis lösull. Jag bygger t.ex. in mina tankar där den gamla oljetanken stod och har därmed 3 väggar "gratis" , bara att fylla med isolering och smälla upp en 4:e vägg mot pannrummet så är det klart.

En fördel med det är att man kan göra klart alla rördragninger, fylla och provelda några gånger så att allt funkar och sen få dit isoleringen när man ser att allt är tätt. Billigt blir det också.
 
Tjenare!

Bara lösull alltså...?

Är det inte dumt att bygga in alla rörkopplingar om man ska in med solvärme nångång eller om de läcker?

//Warlock
 
Jag antar att han drar ut kopplingarna ur väggen. Själva kopplingarna mot tanken blir svåra att komma åt, men sitter de bra så ska det inte vara några problem. Blir det en läcka så lär man se det längs golvet. Du kan koppla på rör till solslingan och dra ut dem också så har du det förberett. Vill du göra några större ändringar senare så kanske det är lite omständigt med vägg+lösull.

Har du redan tankar eller ska du skaffa? Bäst är en stor, eventuellt en mindre tekniktank parallelkopplad mot en större slav.
 
Jag har gjort en kompromiss och isolerat innanför väggen med glasfibermatta på rulle. Det är lättare att få den att ligga an än att använda t.ex. Rockwool skivor men inte lika bra som lösull. Fördelen är att man lätt kan plocka ut isoleringen om man behöver in och fixa nånting, t.ex. en läckande koppling. Jag byggde klart hela systemet, lade på lite tillfällig isolering på toppen på tankarna och eldade ungefär 10 gånger innan jag gjorde den slutgiltiga isoleringen och byggde vägg. På det viset kan man vara hyffsat säker på att inga kopplingar läcker. Solslingan gjorde jag färdigt fram till strax utanför väggen så där är det bara att koppla in sig när jag väl får upp panelerna frammåt våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.