Tja, precis köpt hus med en gammal Albin kombipanna från 82 om jag inte missminner, till den finns expansionskärl där har det ändrats lite. Någon som på bebisspråk kan förklara vad man ska se upp för, hur man löser höga/låga värden osv?
Tack på förhand.
 
  • Manometer på röd expansionskärl, kopparledningar, tryckindikering, väggmonterad, säkerhetsutrustning, VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Lite osäker på vad du menar med ”ändrats lite” men angående expansionskärl:

0,8-1,2 bar är bra. Den röda pilen kan du flytta för att markera vad som är rätt värde.

Beroende på hur varmt vattnet är och hur mycket vatten som finns i värmerören så kan trycket sjunka eller öka.

Med den röda ratten (säkerhetsventil) släpper du ut vatten ur kärlet om du skulle ha för högt tryck, eller fyllt på för mycket.

Ventilen öppnar sig även automatiskt om trycket skulle hamna över en viss bar. Exempelvis om pannan skulle börja koka.

Jag har ett rör med en hink under för säkerhets skull. Man kan också ha en slang kopplad till golvbrunnen.
 
S Småbrukaren skrev:
Lite osäker på vad du menar med ”ändrats lite” men angående expansionskärl:

0,8-1,2 bar är bra. Den röda pilen kan du flytta för att markera vad som är rätt värde.

Beroende på hur varmt vattnet är och hur mycket vatten som finns i värmerören så kan trycket sjunka eller öka.

Med den röda ratten (säkerhetsventil) släpper du ut vatten ur kärlet om du skulle ha för högt tryck, eller fyllt på för mycket.

Ventilen öppnar sig även automatiskt om trycket skulle hamna över en viss bar. Exempelvis om pannan skulle börja koka.

Jag har ett rör med en hink under för säkerhets skull. Man kan också ha en slang kopplad till golvbrunnen.
Tack så mycket för svaret, en mindre sak att oroa sig för, just nu känns det som att varenda maskin i huset kan explodera😂
 
Glömmer aldrig den känslan. Du har en fin resa framför dig!
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.