Hej. Har ett oisolerat plåttak i attefallshuset som jag tänkte isolera för att behålla värmen bättre inne i stugan.

Problemet är ju kondensen som bildas under plåttaket vid väderomslag och droppar på taket under (takgolvet eller vad man ska säga)? Det har nämligen varit en byggbod tidigare så det är ett påbyggnadstak med takstolar som utförts på det befintliga platta tjärlpapp-taket.

Man ser även att det släppt lite på takfärgen inne i stugan. Luktar inte dåligt någonstans annars och har 18 grader inne året runt.

Menmem. Jag har 0 intresse ta loss plåttaket och hålla på, så jag undrar hur man lättast får bort kondensvattnet eller få bort det hyffsat bra så det inte blir för mycket problem, eller om man ens behöver få bort det? Blir det dumt om man sätter 120mm stenull med en luftspalt på 20mm mellan stenull och plåttak så är det bra sen? Den suger upp kondensen och torkar sen?

Det är öppet längst upp i nock med en uppochnervänd U-plåt som går över båda taksidorna (vet inte vad den heter)
 
  • Vind med träbalkar och vågig metalltakbeklädnad, korrosionsskyddad plåt, mörkt utrymme, synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion, takstolar, oisolerat loft, synliga balkar, byggnadsstomme, dagsljus från sidan, inomhus, ingen inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Varför vill du isolera mot plåttaket? Det logiska är att isolera ovanpå papptaket och låta vinden vara kall.

Älvsbyhus byggdes under många år med plåttak utan kondensväv med board ovanpå isoleringen som då fångade upp kondensdropp och lät det torka ut utan att isolering blev blöt, det funkade för det mesta.

Jag skulle dock skruvat bort plåttaket och monterat kondensduk innan, det är inte svårt, dyrt eller särskilt tidskrävande.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Varför vill du isolera mot plåttaket? Det logiska är att isolera ovanpå papptaket och låta vinden vara kall.

Älvsbyhus byggdes under många år med plåttak utan kondensväv med board ovanpå isoleringen som då fångade upp kondensdropp och lät det torka ut utan att isolering blev blöt, det funkade för det mesta.

Jag skulle dock skruvat bort plåttaket och monterat kondensduk innan, det är inte svårt, dyrt eller särskilt tidskrävande.
Vilken sorts kondensduk skulle du rekomendera?
 
Rickard.
E Einh skrev:
Vilken sorts kondensduk skulle du rekomendera?
För detta tak, enklaste kondensväven som du hittar på närmaste byggbutiken.
 
R
Om du vill göra det enkelt för dig så häfta upp kondensväven på undersidan av bärläkten ned vikt på takstolarna och ut mellan panelen och plåten så att kondensvattnet rinner ut..
Häfta så lite som möjligt i bärläkten så att kondensvattnet inte hindras på vägen ned, sedan isolerar du med en gång så ligger kondensduken kvar…
Detta är ingett fackmannamässigt utförande utan bara ett bättre utförande än bara isolera utan kondensduk…samt ett utförande som passar den late😂
 
Rickard. Rickard. skrev:
Varför vill du isolera mot plåttaket? Det logiska är att isolera ovanpå papptaket och låta vinden vara kall.

Älvsbyhus byggdes under många år med plåttak utan kondensväv med board ovanpå isoleringen som då fångade upp kondensdropp och lät det torka ut utan att isolering blev blöt, det funkade för det mesta.

Jag skulle dock skruvat bort plåttaket och monterat kondensduk innan, det är inte svårt, dyrt eller särskilt tidskrävande.
Åfan aldrig tänkt på. Bra ide. Fylla upp med isolering till ovankant lägsta takstolsregel då mao tänker du? Vad för skikt bör man använda? Ska man ta lösull då eller?
 
  • Gilla
Pär Edstam
  • Laddar…
Rickard.
Du bestämmer hur tjockt du vill lägga och lösull är såklart fördelaktigt om du vill göra det rejält. Vill du fylla med lösull känns det som att du behöver sätta någon sorts vindavledare mot tak och väggvinkeln. Skivor är kanske rimligt om du nöjer dig med 10-20cm men det är bara min magkänsla.

Du bör nog även undersöka om du har ventilerad luftspalt under papptaket, har du det så måste du dreva igen den för att få någon som helst effekt från tilläggsisolering.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Du bestämmer hur tjockt du vill lägga och lösull är såklart fördelaktigt om du vill göra det rejält. Vill du fylla med lösull känns det som att du behöver sätta någon sorts vindavledare mot tak och väggvinkeln. Skivor är kanske rimligt om du nöjer dig med 10-20cm men det är bara min magkänsla.

Du bör nog även undersöka om du har ventilerad luftspalt under papptaket, har du det så måste du dreva igen den för att få någon som helst effekt från tilläggsisolering.
Tack för tipset. Det är ingen luftspalt under papptaket. Jag kommer städa ur taket ordentligt. lägga stenull 145 tjock upp till ovankant regel på takstol, på med spånskiva 12mm. Kommer ju användas att gå på, men skulle det bågna så är det bara sätta reglar mellan takstolarna så de får extra stöd undetill. All draging av el och kablage är redan utförd på vinden kommer inte vara där uppe så mycket och traska framöver.
 
Fick ihop det mesta på en dag. Isoleringplattorna passade som en smäck både på bredd och längd.
Kvarstår är finlir såga till hörnen på skivorna och skruva fast dem. Nu kan minusgraderna komma.
Låter det ligga i ett år och kollar så ingen fukt ligger under träskivorna.
 
  • Vind med isolering, träbjälkar, sladdar, byggmaterial. Oinredd, utrymme under takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv isolerat med glasull, träreglar, kablar, oprecis, dunkel belysning, oavslutat byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindsvåning med isolering, träreglar, masonitskivor och synliga elkablar under ett snedtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med isolering, träreglar, och synliga elektriska kablar i ett hus under konstruktion eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.