Hej,

Jag behöver tillverka ett antal stora portar och behöver lite tips och inspiration.

Dörrarna monteras på byggnad som inte öppnas särskilt ofta. Köpa port känns därför uteslutet då priserna springer iväg. Ska sitta på typ lagårdsbyggnad.

3500mm höga och 3000mm breda slagportar.

Har eget sågverk och snickerimaskiner. Så tillverkningen ska väl gå bra. Det är mer modellen jag letar!
Gör nog gångjärnen själv också så blir de starka och smörjningsbara.

Tänker mig 2x4" i ram och kläs med trp20 på utsida. Kanske en tunn plyfa på insida för stabilitet.
Nån som har bild på ramverk?

/Henrik
 
H HenkeBoy skrev:
Hej,

Jag behöver tillverka ett antal stora portar och behöver lite tips och inspiration.

Dörrarna monteras på byggnad som inte öppnas särskilt ofta. Köpa port känns därför uteslutet då priserna springer iväg. Ska sitta på typ lagårdsbyggnad.

3500mm höga och 3000mm breda slagportar.

Har eget sågverk och snickerimaskiner. Så tillverkningen ska väl gå bra. Det är mer modellen jag letar!
Gör nog gångjärnen själv också så blir de starka och smörjningsbara.

Tänker mig 2x4" i ram och kläs med trp20 på utsida. Kanske en tunn plyfa på insida för stabilitet.
Nån som har bild på ramverk?

/Henrik
Följer denna - kan komma till användning.
Jag har byggt egna skjutdörrar tidigare, och följer då den traditionella Z-designen: Ett "Z på insidan (eller utsidan) och sedan vanlig panel som dörr, ev med ngn förstärkning i nederkant (och ovankant)
Röd ladugård, öppna blå dörrar, gammal röd vagn inuti. Grön gräsmatta framför, lantlig miljö, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


87c5278e6f4ad5b200a130036e5f680e.jpg
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
byggde precis dessa, 3,3mx1,8 per blad, tyvärr ingen bild när det är helt klart
 
  • Mörk nattbild, snöfläckar på marken, svarta garageportar, halvfärdig träkonstruktion, belysning från kamerablixt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd lada under ombyggnad, öppna dörrar, utspridda föremål, skymning, oorganiserat utomhusområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Malborn skrev:
byggde precis dessa, 3,3mx1,8 per blad, tyvärr ingen bild när det är helt klart
Snyggt.
En sak bara - du borde sätta ett diagonalstag från de övre gångjärnen och ut också, för som det är nu har iaf de översta gångjärnen i princip ingen funktion annat än att möjligen hålla in dörren i överkant ngt .
Dvs som två "z" istället för två fyrkanter som det är nu...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Snyggt.
En sak bara - du borde sätta ett diagonalstag från de övre gångjärnen och ut också, för som det är nu har iaf de översta gångjärnen i princip ingen funktion annat än att möjligen hålla in dörren i överkant ngt .
Dvs som två "z" istället för två fyrkanter som det är nu...
Borde inte staget sitta precis tvärt om? Det är det övre, inre hörnet som vill sjunka neråt och ett snedstag från det hörnet till det näst översta gångjärnet motverkar detta.

/M
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R
Snedstag är inte lika viktiga då han har vridstyv plåtklädnad..
Hade han haft en träpanel så hade garanterat dessa dörrar satt sig..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Snedstag är inte lika viktiga då han har vridstyv plåtklädnad..
Hade han haft en träpanel så hade garanterat dessa dörrar satt sig..
Det har du förvisso en poäng i...
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Borde inte staget sitta precis tvärt om? Det är det övre, inre hörnet som vill sjunka neråt och ett snedstag från det hörnet till det näst översta gångjärnet motverkar detta.

/M
Är inte helt med: de inre hörnen (inre = närmast gångjärnen) sjunker nog inte - där sitter ju en vertikal regel?
Men de yttre hörnen på resp port kan ju sjunka över tid, därav att man vill ha en diagonal ned till gångjärnen...

Men som skrivs ovan: En plåtbeklädnad eller mkt styv skiva kan ju också funka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.