Hej. Någon som schemalägger sitt FTX system för att spara energi när man inte är hemma. Tänker främst på kalla vinterdagar då jag har ett elbatterie som hjälper till att förvärma tilluften. Har ett aggregat ifrån Östberga Heru 160 T EC.
 
Nej inget sånt. Tänker att det ska vara vädrat och klart när vi kommer hem. Sänker endast ventilationsflödet när vi åker på semester en vecka eller längre.
Behöver du eftervärmare för att få okej tilluftstemp?
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Nej inget sånt. Tänker att det ska vara vädrat och klart när vi kommer hem. Sänker endast ventilationsflödet när vi åker på semester en vecka eller längre.
Behöver du eftervärmare för att få okej tilluftstemp?
Okej. Det sitter ett elektrisk värmebatteri i aggregatet. Hur mycket det används vet jag ej. Kanske inte ger någon effekt att schemalägga det för att spara energi. Jag lägger ner idéen 😄
 
Du borde inte behöva någon elvärmare. Aggregatet har hög återvinning som oftast räcker för att ge tillräckligt hög tilluftemperatur bara genom att ta värmen ur frånluften.
Ska du sänka ventilationsflödet behöver även det justeras in rätt.

Jag har provat att sänka ventilationsflödet och även stängt av men det gav märkbart dålig luft inne. Mitt Heru 100 S EC tar 68W/h och det är det värt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Lite sen på bollen men: det går att stänga av elförvärmning av luft. Har heru 200 som installerades nu under hösten och stängde av elförvärmningen när jag såg att den gick ofta när det blivit riktigt kallt ute. Bättre att dra upp på ”ordinarie” värmekälla istället om det behövs, brukar vara mer energieffektivt.
 
Sent svar och inte svar på din fråga.
Jag är intresserad av att börja laborera med det då vår bergvärmepump inte riktigt orkar med då det är kallt.
Förra året blev temperaturen i huset en grad högre då jag sänkte ventilationen till borta-läge.
Så främst av komfortskäl.
Tänker att ventilationen kan gå normalt 1h efter att vi lämnat för att ventilera ut fukt och tillbaka när vi kommer hem. Luften omsätts ju flera gånger i timmen.
Energibesparingen på själva ventilationen tror jag är försumbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.