Ett slott som precis fick plats.

Pepparkakshus dekorerat med kristyr och godis på ett mörkt köksbord.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Pepparkakshus som formar en krona, på guldfärgad tallrik, juldekorationer i bakgrund, hemtrevligt och festligt.
Vilka bidrag i år 🙌
Vårt känns futtigt i jämförelse 😄
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Då var tävlingen avslutad! Juryn ska nu konferera och vi återkommer under morgondagen med en vinnare.
 
  • Gilla
elaslo
  • Laddar…
I år har jag slagit på stort och gjort vårat egna sommarhus till pepparkaks hus. Huset tog 17 timmar att göra. 🤎
 
  • Ett pepparkakshus med detaljer, svensk flagga, snö, belysning, tak med kakel, skorsten, utsmyckade fönster och dörr.
  • Modell av ett hus med pepparkakstak, röda väggar, och godisdekorationer på en bas.
  • Modell av ett rött hus med vita snickerier, snöeffekt, chokladtakpannor och utsmyckning som liknar glasyr.
  • Gilla
  • Wow
Retromodernist och 6 till
  • Laddar…
M Maria Pettersson 86 skrev:
I år har jag slagit på stort och gjort vårat egna sommarhus till pepparkaks hus. Huset tog 17 timmar att göra. 🤎
Wow, har du köpt och sorterat ut enbart svarta Non-Stops, eller är de målade?
 
B b8q skrev:
Wow, har du köpt och sorterat ut enbart svarta Non-Stops, eller är de målade?
Tack. Jag har köpt färgade och sedan sprayat dom ned svart ätbart färg.
 
Först, tusen tack till alla som har delat med sig av sina pepparkakshus och skapat julstämning för oss alla. ❤️

Vi var helt mållösa över alla fantasifulla och väl genomarbetade pepparkakshus ni har gjort, alltifrån byrå, fågelholk och vindskydd till Big Ben, slott, brandstation och en hel stad.

Men juryn har fattat ett beslut och utsett en vinnare i årets pepparkakshustävling! Årets vinnare, som visserligen kom in i elfte timmen, är medlemmen @Maria Pettersson 86 med sin replika av det egna sommarhuset med solceller på taket och allt. Grattis Maria!

Pepparkakshus med belysning, svenska flaggan, snöeffekt, tak med kaklugn. Verkar handgjord, sannolikt juldekoration.
 
  • Gilla
Retromodernist och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sent blev denna säsongens pepparkakshus klart (klara).
Det var något som hände, fördröjde bygget enormt, vet inte om det kan har varit sympatiåtgärder mot Tesla från IF metall eller något. Men det rimmar dåligt, bygget var ingen verkstad åt Tesla, och det är väl dessutom byggnads som organiserar pepparkakshusbyggarna?

Men jag tror att någon samordnare från huvudentreprenören var sjuk under hela julhelgen, och det verkar inte funnits någon ersättare. Och byggjobbarna verkade latare än någon annan jag sett, låg i sängarna till på eftermiddagen.

Men nu idag blev det tydligen fart, kanske lönen riskerade att frysa inne, så nu har det byggts i non-stop.

I år blev det en liten "kyrkby" av 6 st små stugor. Granen har en glasstrut som stomme, sen en massa grön kristyr och gröna nonstop på.
Egentligen skulle mormor dekorerat en stuga, och tjejens pojkvän en, så nu är en helt kal och en nästan tom på dekoration.

Pepparkakshus dekorerade med godis och kristyr på ett vitt fat, julig hemgjord pysselaktivitet.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.