Hej!
Vi har svinkallt inomhus nu, och jag tror jag hittat problemet. Menyn på vp påstår att det är 18 grader ute, 20 grader inne och inget behov av värme.
I själva verket är det 5 grader ute och 13 inne.

Jag läste att andra som haft samma problem rengjort utomhusgivaren och det har löst deras problem, men hur gör man det?
Ska man stänga av strömmen till bergvärmepumpen innan? Ska man skruva isär allt, vad går ens att lossa på och hur känsliga är delarna? Jag har lossat locket från dosan, det såg ganska rostigt ut.

Öppet eluttag med exponerade kablar och anslutningsplatser, risk för elchock, säkerhetshot, bör åtgärdas omedelbart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal, rostig strömställare med skadad isolering i behov av byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som kan hjälpa mig med råd?
Vilka av dessa delar är det som behöver bytas/rengöras?
Vet att vp är gammal och att det snart behövs investeras i en ny, men kan ju vara värt att testa detta först.
Bergvärmepumpen är från 2006, thermia duo.
 
Kan tillägga att jag är helt grön på sånt här, har inte ägt huset sålänge och inte haft just detta problemet tidigare. Jag försöker googla mig till lösningar men det går ganska segt då jag inte är bekant med alla dessa termer🙈
 
Spraya lite WD40 på skruvarna, släpp skruvarna som håller kablaget och motstånden, spraya in WD40 i anslutningarna och dra fast igen.
Du har med stor sannolikhet en del ärg i med dålig kontakt som följd.
Vill du ta i lite mer ta ur och skrapa rent innan återmontering.
Och för säkerhets skull, kolla innan att det inte finns spänning på trådarna, ska inte vara det men man vet aldrig...
 
Av all rost, alger och beläggning att döma så verkar den stå med vatten långa tider och som våt/dränkt kommer sensor att visa fel pga. överledning mellan dess ben. i regel är det NTC-motstånd, så ju lägre resistansen är så tycker den bakomliggande systemet att det är varmare.

Prova att sätta tak eller annan regnskydd så att vatten inte rinner in i dosan och kanske får en chans att torka upp lite...

Eventuellt också försöka ta reda på vad det är för NTC-motstånd och vilken värde den har vid tex +20 grader och köpa en ny med samma motståndsvärde vid samma temperatur - ibland kan det stå i manualer eller service-manualer vilka motståndsvärden som förväntas vid givna temperaturer.

finns det flera kontrollpunkter med angivna moståndsvärde vid olika temperaturer så har man större möjlighet att hitta ersättnings NTC som ser ungefär lika ut i karaktären även om fysiska utseendet kan vara annat.

- sensorer som inte fungerar är ofta orsaker till att bergvärmepumpar, LVVP, LLVP, frånluftsvärme luftpumpar inte fungerar eller ger helt fel temperaturer.

Sådana komponenter kostar bara enstaka kronor styck när det köps i stora rullar för komponentplaceringsmaskiner vid kretskortsmontage, men att köpa det fåtal/styckvis hos Elfa, RC-component, mouser mfl. elektronik-grossister så är fraktkostnaden den dominerande kostnaden men fortfarande ofta billigare än hos VVS-butiker och de som hanterar reservdelar för de olika värmepumparna.
 
SannaML SannaML skrev:
Kan tillägga att jag är helt grön på sånt här, har inte ägt huset sålänge och inte haft just detta problemet tidigare. Jag försöker googla mig till lösningar men det går ganska segt då jag inte är bekant med alla dessa termer🙈
Tror du menar det värdet 20 inne är ditt rum bör värdet och när inte kompressorn går står det inget behov av värme så nog bättre att ta en bild på displayen som visar dina värden.
 
V växelventil skrev:
Tror du menar det värdet 20 inne är ditt rum bör värdet och när inte kompressorn går står det inget behov av värme så nog bättre att ta en bild på displayen som visar dina värden.
Börvärdet är det värde jag själv ställer in, det jag vill ha inne, visst? Vi har det inställt på 20, men det är runt 13 grader inne:S
Digital display visar temperaturdata på svenska, omgivet av kontrollknappar, monterad på en röd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SannaML SannaML skrev:
Börvärdet är det värde jag själv ställer in, det jag vill ha inne, visst? Vi har det inställt på 20, men det är runt 13 grader inne:S
[bild]
Japp helt riktigt. Och som du ser på framledning inom parentes så visar börvärdet 0 så antingen så är den trasig eller står inte värmepumpen i läge auto. Har du provat stänga av värmepumpen på arbetsbrytaren och vänta typ 30 sekunder innan du slår på den igen.Du kan göra på detta vis för att höja.
1 Håll vänster och högerknappen intryckt I ca 5 sekunder så kommer du in I service menyn.
2 pilar ner till installation och gå in på kalibrering.
3 Nu kan höja/sänka din utgivare +5eller -5 så kan du höja din inomhus temperatur till du bytt utgivaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
SannaML
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Av all rost, alger och beläggning att döma så verkar den stå med vatten långa tider och som våt/dränkt kommer sensor att visa fel pga. överledning mellan dess ben. i regel är det NTC-motstånd, så ju lägre resistansen är så tycker den bakomliggande systemet att det är varmare.

Prova att sätta tak eller annan regnskydd så att vatten inte rinner in i dosan och kanske får en chans att torka upp lite...

Eventuellt också försöka ta reda på vad det är för NTC-motstånd och vilken värde den har vid tex +20 grader och köpa en ny med samma motståndsvärde vid samma temperatur - ibland kan det stå i manualer eller service-manualer vilka motståndsvärden som förväntas vid givna temperaturer.

finns det flera kontrollpunkter med angivna moståndsvärde vid olika temperaturer så har man större möjlighet att hitta ersättnings NTC som ser ungefär lika ut i karaktären även om fysiska utseendet kan vara annat.

- sensorer som inte fungerar är ofta orsaker till att bergvärmepumpar, LVVP, LLVP, frånluftsvärme luftpumpar inte fungerar eller ger helt fel temperaturer.

Sådana komponenter kostar bara enstaka kronor styck när det köps i stora rullar för komponentplaceringsmaskiner vid kretskortsmontage, men att köpa det fåtal/styckvis hos Elfa, RC-component, mouser mfl. elektronik-grossister så är fraktkostnaden den dominerande kostnaden men fortfarande ofta billigare än hos VVS-butiker och de som hanterar reservdelar för de olika värmepumparna.
Okej, tack för svaret, så om jag vill köpa en ny ntc så måste jag ta reda på vilket motståndsvärde den jag har nu var på? Jag ska se till att leta upp manuale, om vi har någon, men är det alltså enda sättet att veta?
De här kontrollpunkterna, står de alltså i manualen? Vad händer om jag skulle råka köpa fel?
 
SannaML SannaML skrev:
Okej, tack för svaret, så om jag vill köpa en ny ntc så måste jag ta reda på vilket motståndsvärde den jag har nu var på? Jag ska se till att leta upp manuale, om vi har någon, men är det alltså enda sättet att veta?
De här kontrollpunkterna, står de alltså i manualen? Vad händer om jag skulle råka köpa fel?
Ring thermia, din vvsare eller googla lite.
Jag gjorde samma resa för några år sen men verkar inte hitta rätt just nu.. Har ett svagt minne av att jag köpte fem till slut för det där billigare än enstaka. (15 kr styck eller något sånt)

Och det som händer är att du får fel utetemp in i pumpen om du har fel.

Glömde!
Vanligast är att det är oxid. Rengör och försök igen..
 
Syns tydligt vatten oxidation, tror inte att det är fel på gibaren
Bara göra rent putsa av allt med sandpapper, tänk på att inte lossa den lilla givaren på båda sidor, bara en sida i taget, annars tappar du den och kommer inte hitta den igen, Skulle du tappa en av byglingarna så gör det inget, Bara flytta över tamp till samma som givaren och se till att det kläms ihop om både tråd och givarens lilla ben.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
SannaML SannaML skrev:
Okej, tack för svaret, så om jag vill köpa en ny ntc så måste jag ta reda på vilket motståndsvärde den jag har nu var på? Jag ska se till att leta upp manuale, om vi har någon, men är det alltså enda sättet att veta?
De här kontrollpunkterna, står de alltså i manualen? Vad händer om jag skulle råka köpa fel?
Det är med största säkerhet ett sånt här du behöver.

https://www.electrokit.com/produkt/ntc-150ohm-500mw-3560k-2-54mm/

De är likadana på de flesta CTC och Thermia bergvärme- och L/V-värmepumpar samt styrsystem för ved- och elpannor från 00-talet.
 
  • Gilla
SannaML
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Spraya lite WD40 på skruvarna, släpp skruvarna som håller kablaget och motstånden, spraya in WD40 i anslutningarna och dra fast igen.
Du har med stor sannolikhet en del ärg i med dålig kontakt som följd.
Vill du ta i lite mer ta ur och skrapa rent innan återmontering.
Och för säkerhets skull, kolla innan att det inte finns spänning på trådarna, ska inte vara det men man vet aldrig...
Tack för svar, det ska jag testa!

Jag äger inget man kan mäta ström med, men om jag stänger av huvudbrytaren till bergvärmen så borde det inte vara spänning i?
 
Den spänning som finns där är lika ofarligt som att sätta fingrarna på batteripoler. Det som kan hända är att VP får lite hicka när ingen givare indikeras, så inte fel att stänga av VP.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
SannaML SannaML skrev:
Tack för svar, det ska jag testa!

Jag äger inget man kan mäta ström med, men om jag stänger av huvudbrytaren till bergvärmen så borde det inte vara spänning i?
Det finns inga farliga spänningar i utegivaren så egentligen behöver du inte ens stänga av pumpen.

Stäng av den med pumpens egen strömbrytare i menyn så blir det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.