Hej alla,

Det lackar ju, som det heter, och många är vi som tycker: ingen jul utan julgran, och då måste det vara rödgran. (Ni som föredrar kungsgran har inte så stor nytta av detta tips.)

Ingen gillar ju barrande gran, och min egen erfarenhet är att tillgången till vatten är det absolut viktigaste. Detta märktes tydligt när vi gick från en konventionell granfot, de där som har plats för kanske max 3 dl vatten runt stammen, till vinnaren av Byggahus test av julgransfötter; Krinner.

Krinner har en mycket större vattenvolym, utöver dess många andra fördelar, och vi märkte att våra granar höll mycket längre med den typen av fot. Dock har jag alltid tyckt att det är bökigt att fylla på vatten, oberoende av vilken fot man använder. Jag kom därför på denna mycket enkla lösning:

En plastlåda med etikett och slang, möjligtvis DIY-projekt eller enkel hemmautrustning, på en betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Transparent behållare med metallelement och slang; möjlig del av vattensystem eller industriutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Transparent behållare med genomskinlig slang och metallklämma, repiga ytor, industriell eller laboratoriemiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså en helt vanlig pepparkaksburk (Nyåkers, vilket enligt mig är de absolut godaste) med en genomskinlig slang nedtill vars andra ände jag stoppar ned i julgransfoten. Enligt principen "kommunicerande kärl" så kommer vattennivån i foten alltid vara samma som i burken så länge slangen är fylld med vatten. Detta ger tre stora fördelar: 1. vattenvolymen mer än fördubblas, 2. det är enkelt att se när det är dags att fylla på vatten och 3. man slipper ligga på knä och försöka träffa foten med någon flaska för att fylla på.

Jag borrade ett hål så långt ned på burken som möjligt med en stegborr. Sen tog jag ett gängad slangnippel som gängades i en bit av en gammal skärbräda (att av mina favoritmaterial). För att säkra att det blev tätt använde jag lite butyltejp både på in- och utsidan.

I burkens lock har jag stansat ut några hål för att säkerställa att det inte blir undertryck, men det behövs knappast eftersom jag aldrig försluter burken helt, utan locket läggs löst på. Locket är till för att hindra barr som trots allt släpper från granen.

Det här har fungerat så bra att ett år hade vi en gran som satte skott. På kul lät vi den stå kvar efter att vi klätt av den för att se hur lång tid det skulle ta tills den började barra. Jag minns inte exakt hur länge det var, men det var flera månader! 😃 Jag har "tillverkat" två ytterligare såna här bevattnare som jag givit till svärföräldrarna och en bekant.

Hoppas att denna tråd kan inspirera någon annan att testa detta. 😊
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Inget att slabba med 🙄 bara ta lite flaskor med lång hals, fylla dom fulla, snabbt vända dom samtidigt som dom körs ner i foten. minst 3 st får plats och räcker en vecka. det hörs klart när det vattnar på med en klunk. Bara hålla jämna steg med klunkandet 🙂
 
Zixten Zixten skrev:
Om du inte vill ha plastburken synlig kan du ju lägga den i en julklapp med lock som du enkelt kan lyfta på.
Ungefär som denna.

[länk]
Japp, det där var faktiskt min tanke redan från början. Jag hade lite funderingar på att se vilka förutsättningar det fanns för att börja producera idén...men jag prokrastinerade och några år senare dök just den du länkar till upp på marknaden. 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.