Jag bor i Nacka där kommunen har meddelat grannskapet om att de vill montera en backventil på vattenmätaren. Jag har lite svårt att se nyttan för mig som husägare, varför skulle jag vilja montera en sådan? Sedan slog det mig att det ibland verkar som kallvattnet är "varmt". Vi har ett enplanshus med långa ledningar så jag har alltid trott att det har med det att göra men kanske kommer det varmvatten i kallvatten systemet? Då det är kuperat i området, kan avsaknaden av backventil ha med detta att göra? Då jag anlitat rörmokare inser jag hur lite jag kan på detta område. Tacksam för svar här på forumet.
 
Backventilen ska väl dit för att skydda det kommunala vattnet. Ev. kontaminerat vatten från din fastighet ska inte kunna läcka över till det kommunala nätet.
 
Centano Centano skrev:
Backventilen ska väl dit för att skydda det kommunala vattnet. Ev. kontaminerat vatten från din fastighet ska inte kunna läcka över till det kommunala nätet.
Menar du då kontaminerat vatten ifrom av varmvatten?
 
A Adde2010 skrev:
Jag bor i Nacka där kommunen har meddelat grannskapet om att de vill montera en backventil på vattenmätaren. Jag har lite svårt att se nyttan för mig som husägare, varför skulle jag vilja montera en sådan? Sedan slog det mig att det ibland verkar som kallvattnet är "varmt". Vi har ett enplanshus med långa ledningar så jag har alltid trott att det har med det att göra men kanske kommer det varmvatten i kallvatten systemet? Då det är kuperat i området, kan avsaknaden av backventil ha med detta att göra? Då jag anlitat rörmokare inser jag hur lite jag kan på detta område. Tacksam för svar här på forumet.
Jo en backventil eller även benämnd återströmningsskydd ska vara installerad.
Skälet är att annars kan förorenat vatten tryckas bakvägen ut i ledningsnätet, inte så bra om grannen får förorenat vatten.
Sen sitter det då oftast en backventil i varmvattenberedaren.

https://www.svensktvatten.se/vattentjanster/dricksvatten/dristribution/aterstromningsskydd/
 
Uppvärmt vatten ska du inte ha på kallvattensidan. Menar du att kallvattnet alltid är varm eller att du får spola länge innan det blir kallt? Har du långa ledningar och inte tappar vatten på ett tag så värms vattnet upp i rören och det tar ett tag innan det blir kallt vid spolning.
 
A Adde2010 skrev:
Menar du då kontaminerat vatten ifrom av varmvatten?
Allt vatten som har lämnat det nät VA-bolaget har kontroll över räknas som potentiellt kontaminerat och ska förhindras att strömma tillbaks vid ett tryckfall i systemet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Uppvärmt vatten ska du inte ha på kallvattensidan. Menar du att kallvattnet alltid är varm eller att du får spola länge innan det blir kallt? Har du långa ledningar och inte tappar vatten på ett tag så värms vattnet upp i rören och det tar ett tag innan det blir kallt vid spolning.
Jag får spola ett tag, ibland länge. vill utesluta att varmvatten tar sig in i kallvattensidan.
 
A Adde2010 skrev:
vill utesluta att varmvatten tar sig in i kallvattensidan.
Det ska sitta en backventil tillsammans med blandningsventilen vid beredaren.
 
Om du bor i Nacka så skall man snart byta att mätare till digitala och har man ingen backventil så sätter dom in en mätare med inbyggd backventil.

Och inte bara varmvatten. Öppnar du för att fylla på trycket i ditt värmesystem och trycket i det kommunala så finns det risk att du och alla får dricka vattnet från din värmekrets. Nu har ju de flesta en backventil vid ju påfyllnaden men det finns några som inte har det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.