Skärmklipp av internethastighetstest; höga nedladdnings-/uppladdningshastigheter, låg ping, ringad jitter i resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De inringade delarna såg inte bra ut...
...det är ju nästan siffror för mobilt bredband. Framförallt uppladdningen ser illa ut, vilket antyder störningar i den riktningen. Du hade 250/250 och fick 250/100, det kan antyda att du är begränsad till 100 Mbps pga Ethernetförhandling på upplänken vilket då kan bero på problem med signalkvalitén.

Det kan också bero på spikar i trafiken, men jag har svårt att tro på det i den riktningen.

Jag hade såna där siffror när jag hade en Ethernet-kabel som strulade och gjorde att kopplingen mellan min router och min switch hoppade mellan 100/1000 Mbps. Det ledde till pakettapp och spontana stallningar på videon (frysningar, nedförhandling av bitrate).

Ljudproblemen kan ju uppkomma pga att codecen för ljudet byts fram och tillbaka med hastigheten, men det borde synas i bildkvalitén då också.

Om vi nu antar att det är problem med hastigheten (att den varierar kraftigt, vilket latenserna ovan antyder) så skulle jag börja med att byta Ethernetkapel mellan fiberbox och router och där använda en fabrikspressad kabel (iofs var det fabrikspressade kabel jag hade problem med också). Det kan vara problem med fibern också, men det är inte särskilt sannolikt.

Finns det annan trafik i hushållet? Barn som tittar på YouTube exempelvis? Det skulle kunna leda till "buffer bloat" i routern i så fall, läs mer om det här:
- https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/232240

Jag har själv inga problem med buffer bloat trots fyra personer i hushållet med kraftig videoanvändning var för sig, dessutom latenskänsligt sepalnde ocksåp. Flera av mina närmaste vänner har dock varit tvungna att lägga in konfiguration för att hantera detta i sina routrar (de har egenhändigt managerade open-source-routrar med OpenWRT eller PF-Sense, så de kan göra det).

Du kan också använda något av dessa program (eller liknande) för att identifiera vad det är för typ av fel och vart felet är:
- https://www.guru99.com/best-ping-monitoring-tools.html

Jag har som sagt var mitt eget (integrerat i min hemautomatisering), men något av de ovan bör fungera bra. Man kan ju ana att problemen ligger i överbelastat nät om packet loss på ping ökar mellan 19-23 på kvällarna, likväl som latenserna ökar under dessa tider. Här är ett par exempel från min senaste felsökning mot min leverantör, de visar tydligt att felet låg utanför hemmanätet då felet var tidsberoende (glöm det sista fallet i latens då vi där bytte Internetleverantör, till nätleverantörens eget företagsabonnemang, för att se om det var leverantörsberoende):

Ping mot Google - latens
Ljusblå fluktuationsgrafik, mätvärden över tid, obestämd data, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ping mot Google - packet loss
Stapelstolpdiagram, procent över tid, flera toppar, saknar specifik titel, mörk bakgrund, tidsstämplar, okända data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MIn övervakning räknar ut medeltid och paketloss i % av 250 ping per minut en gång i minuten. Packet loss skall aldrig ligga över 1%, då börjar TCP och de andra protokollen att må dåligt. Latensen skall har relativt stabil variation, annars får man problem pga detta också. Notera också ovan att mina latenser inte var i närheten av dina, vilket får mig att tro att problemet snarare ligger närmare dig i nätet än hos nätleverantör eller Internetleverantör.

Jag pingade också en av IP-adresserna nära min egen (då gick ju trafiken till nätleverantörens hantering av Internetleverantörens tjänster och sedan ut över samma nät igen), då ökade både latenser och packet loss, jag kunde då konstatera att felet var inom nätleverantörens domän eftersom det ökade ju mer man körde i deras nät.

Det skall nog gå att identifiera dina problem i alla fall. Det är bara lite svårare att göra det på avstånd...
...det kan också vara din router, billigare hemmaroutrar brukar ofta få problem med bitfel i minnet efter några år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[bild]

De inringade delarna såg inte bra ut...
...det är ju nästan siffror för mobilt bredband. Framförallt uppladdningen ser illa ut, vilket antyder störningar i den riktningen. Du hade 250/250 och fick 250/100, det kan antyda att du är begränsad till 100 Mbps pga Ethernetförhandling på upplänken vilket då kan bero på problem med signalkvalitén.

Det kan också bero på spikar i trafiken, men jag har svårt att tro på det i den riktningen.

Jag hade såna där siffror när jag hade en Ethernet-kabel som strulade och gjorde att kopplingen mellan min router och min switch hoppade mellan 100/1000 Mbps. Det ledde till pakettapp och spontana stallningar på videon (frysningar, nedförhandling av bitrate).

Ljudproblemen kan ju uppkomma pga att codecen för ljudet byts fram och tillbaka med hastigheten, men det borde synas i bildkvalitén då också.

Om vi nu antar att det är problem med hastigheten (att den varierar kraftigt, vilket latenserna ovan antyder) så skulle jag börja med att byta Ethernetkapel mellan fiberbox och router och där använda en fabrikspressad kabel (iofs var det fabrikspressade kabel jag hade problem med också). Det kan vara problem med fibern också, men det är inte särskilt sannolikt.

Finns det annan trafik i hushållet? Barn som tittar på YouTube exempelvis? Det skulle kunna leda till "buffer bloat" i routern i så fall, läs mer om det här:
- [länk]

Jag har själv inga problem med buffer bloat trots fyra personer i hushållet med kraftig videoanvändning var för sig, dessutom latenskänsligt sepalnde ocksåp. Flera av mina närmaste vänner har dock varit tvungna att lägga in konfiguration för att hantera detta i sina routrar (de har egenhändigt managerade open-source-routrar med OpenWRT eller PF-Sense, så de kan göra det).

Du kan också använda något av dessa program (eller liknande) för att identifiera vad det är för typ av fel och vart felet är:
- [länk]

Jag har som sagt var mitt eget (integrerat i min hemautomatisering), men något av de ovan bör fungera bra. Man kan ju ana att problemen ligger i överbelastat nät om packet loss på ping ökar mellan 19-23 på kvällarna, likväl som latenserna ökar under dessa tider. Här är ett par exempel från min senaste felsökning mot min leverantör, de visar tydligt att felet låg utanför hemmanätet då felet var tidsberoende (glöm det sista fallet i latens då vi där bytte Internetleverantör, till nätleverantörens eget företagsabonnemang, för att se om det var leverantörsberoende):

Ping mot Google - latens
[bild]

Ping mot Google - packet loss
[bild]

MIn övervakning räknar ut medeltid och paketloss i % av 250 ping per minut en gång i minuten. Packet loss skall aldrig ligga över 1%, då börjar TCP och de andra protokollen att må dåligt. Latensen skall har relativt stabil variation, annars får man problem pga detta också. Notera också ovan att mina latenser inte var i närheten av dina, vilket får mig att tro att problemet snarare ligger närmare dig i nätet än hos nätleverantör eller Internetleverantör.

Jag pingade också en av IP-adresserna nära min egen (då gick ju trafiken till nätleverantörens hantering av Internetleverantörens tjänster och sedan ut över samma nät igen), då ökade både latenser och packet loss, jag kunde då konstatera att felet var inom nätleverantörens domän eftersom det ökade ju mer man körde i deras nät.

Det skall nog gå att identifiera dina problem i alla fall. Det är bara lite svårare att göra det på avstånd...
...det kan också vara din router, billigare hemmaroutrar brukar ofta få problem med bitfel i minnet efter några år.
Okej, ja då kanske jag har något nätverks eller uppkopplingsproblem ändå, routern är bara 1-2 år gammal Max, men om man skulle prova att byta kablar först och sedan testa med någon annan router finns det någon du kan rekommendera? Verkar som du har bra koll :)

Barn finns i huset som spelar och kollar på youtube, men på deras iPads brukar det inte vara problem. Igår kväll sov dock barnen och bara tv’n som användes för streaming.

Vet inte om det kan påverka men har en Apple mini med home assistant på nätverket för hemstyrning också samt 4 stycken övervakningskameror som är trådande via en Poe switch som sedan är kopplad till routern.
 
MultiMan
Du borde nämnt alla saker du har kopplat i ditt nätverk. Kan bli skyhög ping beroende på hur trafiken från alla olika enheter ser ut och hur routern klarar av att hantera den. Har själv sett exempel på problem där routerns trådade LAN tog stryk när man anslöt vissa WiFi-enheter, där den inte kunde hantera trafiken på ett bra sätt.

Jag kan också tycka att 250/100 är ett gränsfall om du ska köra 4K plus allt annat på en konsumentlina där allt är "upp till". Dedikerad (och dyr) företagslänk brukar däremot klara sig bättre och man behöver inte köpa mycket mer än vad som egentligen behövs.

Edit: Du verkar inte svara på flera olika inlägg om firmware, både till TV och router. Känns trist att försöka hjälpa om du bara läser varannan rad. Oavsett vad du tror är felet eller inte. Vet du inte vad det är vi skriver om, fråga istället för att bara strunta i det.
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Jag vill igen hänvisa till buggig firmware då det finns beskrivet olika problem på många ställen och här nedan speciellt med störningar i ljudet:

[länk]

[bild]

Har du sökt efter ny firmware, eller sköts det automatiskt? Tyvärr verkar ju TCL vara dåliga överlag på att sköta den biten, så det kanske inte hjälper.
Har uppdaterad firmware på både router och tv till senaste.
 
P paralun skrev:
Jo men kör du senaste firmware i routern?
Sen har du en AX-75 eller en AXE-75? Klart förbryllande när man kollar hos TP-Link.

Hursomhelst så ligger ofta felen i firmware. Sen ska man då köra kabelsanslutet för att slippa buffringar.
Kör en AX75 med senaste firmware
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Du borde nämnt alla saker du har kopplat i ditt nätverk. Kan bli skyhög ping beroende på hur trafiken från alla olika enheter ser ut och hur routern klarar av att hantera den. Har själv sett exempel på problem där routerns trådade LAN tog stryk när man anslöt vissa WiFi-enheter, där den inte kunde hantera trafiken på ett bra sätt.

Jag kan också tycka att 250/100 är ett gränsfall om du ska köra 4K plus allt annat på en konsumentlina där allt är "upp till". Dedikerad (och dyr) företagslänk brukar däremot klara sig bättre och man behöver inte köpa mycket mer än vad som egentligen behövs.

Edit: Du verkar inte svara på flera olika inlägg om firmware, både till TV och router. Känns trist att försöka hjälpa om du bara läser varannan rad. Oavsett vad du tror är felet eller inte. Vet du inte vad det är vi skriver om, fråga istället för att bara strunta i det.
Får be om ursäkt att jag inte nämnde det direkt, kamerorna har dock varit monterade innan förra tv’n började krångla detsamma med home assistant.

Ska ha svarat på alla frågor om firmware nu också efter att ha kollat upp det :)
 
Tittar efter ny kabel mellan router och fiberbox, på nuvarande kabel står det Cat5 och den är ca 8 meter lång.

Ser att det finns Cat5e, Cat 6-8, är det Cat8 man bör köpa?
 
MultiMan
Står det verkligen bara cat 5 utan ett e, så är kabeln antik och inte gjord för att klara gigabit. Med 8 meter kan det absolut vara ett av problemen, men troligen inte det enda.
Köp cat6, det räcker.

Kontrollera så du inte har fler rena cat 5 på andra ställen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter som fel på din tv. Du har ingen mediaspelare du kan köra decoderingen i?

Har du provat att köra en testfilm lokalt, typ Big buck bunny, https://4kmedia.org/big-buck-bunny-4k-demo/
Det finns testfilmer av olika bitströmmar mm för att stresstesta utrustning.
 
N
MultiMan MultiMan skrev:
Står det verkligen bara cat 5 utan ett e, så är kabeln antik och inte gjord för att klara gigabit. Med 8 meter kan det absolut vara ett av problemen, men troligen inte det enda.
Köp cat6, det räcker.

Kontrollera så du inte har fler rena cat 5 på andra ställen.
Cat 5 och Cat 5e klarar upp till 100Mbit/s, så är ju ingen katastrof.
Ser inte heller att längden på 8 meter skulle vara ett problem på ethernetkabel.
Jag kan streama felfritt bild och ljud på dom appar som ts har i 4k.
3 Tv apparater, en lg oled, en samsung neo qled, och en tcl.
Funkar toppen på all, dock är alla trådade. Med orbi mesh router.
Men har aldrig märkt något problem på det trådade för att wifi används mycket, låter konstigt.
Har fiber 100/100 från telia.
Tycker också det känns som att det är fel på tv:n, vet att du provat 2 dock.
Och du verkar ju ha en bra router, så det borde funka.
Kanske fel på routern.
Om du kopplar en dator mellan tv och router funkar det att spela upp då felfritt?
Alltså då spela upp från webbläsare eller appar i datorn, du kanske har en bärbar med rj45 och hdmi?
Eller wifi till datorn, för att utesluta fel på tv:n
 
Redigerat:
N neo11 skrev:
Cat 5 och Cat 5e klarar upp till 100Mbit/s, så är ju ingen katastrof.
Ser inte heller att längden på 8 meter skulle vara ett problem på ethernetkabel.
Jag kan streama felfritt bild och ljud på dom appar som ts har i 4k.
3 Tv apparater, en lg oled, en samsung neo qled, och en tcl.
Funkar toppen på all, dock är alla trådade. Med orbi mesh router.
Men har aldrig märkt något problem på det trådade för att wifi används mycket, låter konstigt.
Har fiber 100/100 från telia.
Tycker också det känns som att det är fel på tv:n, vet att du provat 2 dock.
Och du verkar ju ha en bra router, så det borde funka.
Kanske fel på routern.
Om du kopplar en dator mellan tv och router funkar det att spela upp då felfritt?
Alltså då spela upp från webbläsare eller appar i datorn, du kanske har en bärbar med rj45 och hdmi?
Eller wifi till datorn, för att utesluta fel på tv:n
Jo och kollar man Netflix själva så vill de ha minst 15Mbit/s för 4K. (plus en felsökningslänk i länken)
https://help.netflix.com/sv/node/306
Elgiganten rekommenderar 25 Mbit/s
https://www.elgiganten.se/magazine/...-routers/guide-hur-snabbt-bredband-behover-du
Min erfarenhet är att det ofta beror på routern.
Sedan att man kollar sin anslutning med Bredbandskollen
https://www.bredbandskollen.se/
 
N neo11 skrev:
Cat 5 och Cat 5e klarar upp till 100Mbit/s, så är ju ingen katastrof.
Ser inte heller att längden på 8 meter skulle vara ett problem på ethernetkabel.
Jag kan streama felfritt bild och ljud på dom appar som ts har i 4k.
3 Tv apparater, en lg oled, en samsung neo qled, och en tcl.
Funkar toppen på all, dock är alla trådade. Med orbi mesh router.
Men har aldrig märkt något problem på det trådade för att wifi används mycket, låter konstigt.
Har fiber 100/100 från telia.
Tycker också det känns som att det är fel på tv:n, vet att du provat 2 dock.
Och du verkar ju ha en bra router, så det borde funka.
Kanske fel på routern.
Om du kopplar en dator mellan tv och router funkar det att spela upp då felfritt?
Alltså då spela upp från webbläsare eller appar i datorn, du kanske har en bärbar med rj45 och hdmi?
Eller wifi till datorn, för att utesluta fel på tv:n
Att ha fel klassning kan göra att nätet fladdrar mellan 100 och 1000 och det är katastrof för prestandan.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mer än 50% last rekommenderas inte på Ethernet. Köerna i switchar och routrar dimensioneras normalt sett inte för det. Det blir dessutom jitter på överföringen vilket inte rekommenderas.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Videokamerorna kan bidra till problemen. Det blir lätt kö även om det finns kapacitet. Om det är paket i kön när ett nytt paket kommer så Klas det bakom det förra. När sedan nästa paket kommer så är sannolikheten större att man träffar två paket i rad än ett paket och då riskerar man att få tre paket i rad osv osv. Detta är orsaken till att man inte vill kasta hårdare än 50%, men beroende på trafiktyp så kan man få problem långt innan dess. Direktstreamad video (exempelvis kameror) gör detta problem värre då det är relativt stora paket som kommer periodiskt i burstar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Cat 5 och Cat 5e klarar upp till 100Mbit/s, så är ju ingen katastrof.
Cat 5e klarar Gigabit, alltså 1000 Mbit/s
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.