Gammal rostig rörkonstruktion med isolering som hänger från taket, skuggor på vägg, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har tagit bort en kamin men röret sitter fortfarande kvar i taket. Detta ska tas bort till sommaren men tills vidare behöver jag tips på hur man ska kunna undvika att kondens bildas på sidan om röret. Det droppar alltså från kanten, inte från själva röret. Detta problem uppstår oftast när utomhustemperaturen stiger eller sjunker snabbt.

Jag har inte gjort något åt själva röret eller skorstenen på taket så jag antar att detta problem är något som alltid har funnits, även innan kaminen togs bort. Har satt isolering i röret från insidan som syns på bilden men ska man även sätta isolering uppifrån eller ska man ta bort den helt?
 
Vilken kant. Insidan av spiro eller utsida.
 
J jonaserik skrev:
Vilken kant. Insidan av spiro eller utsida.
Det droppar från utsidan. Nu tog jag bort isoleringen i röret och då börjar det droppa mer. Antagligen för att det blir kalldrag från röret.
 
Blir nog lite svårt att få bort droppet, kondensen är då på utsidan spirot och då måste vara tät hela vägen upp till taket, så inget självdrag kan bli den vägen. Och den luften behöver inte komma från källaren, detär säkert en inspikad trumma på vägen upp till taket och där kan varmluft komma på spirot med kondens som följd. Synd med det, enda som kan hjälpa något är att öppna trumman proppa i en massa isolering hårt upp mot taket, ingen garanti men ett försök. Sen täta till upptill i skorstenen med isolering och någon form av hatt på röret där, några plastpåsar över och tape runt så dom inte blåser av, är även det bra lösning. Lika i källaren med.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Blir nog lite svårt att få bort droppet, kondensen är då på utsidan spirot och då måste vara tät hela vägen upp till taket, så inget självdrag kan bli den vägen. Och den luften behöver inte komma från källaren, detär säkert en inspikad trumma på vägen upp till taket och där kan varmluft komma på spirot med kondens som följd. Synd med det, enda som kan hjälpa något är att öppna trumman proppa i en massa isolering hårt upp mot taket, ingen garanti men ett försök. Sen täta till upptill i skorstenen med isolering och någon form av hatt på röret där, några plastpåsar över och tape runt så dom inte blåser av, är även det bra lösning. Lika i källaren med.
Jag får fundera men du är troligtvis rätt ute. Genomföringen är bara en våning så jag behöver inte fundera på källarluften iallafall
 
Rätt, men tänk lite på den delen som går genom vinden med. Är det en riktig kallvind så ska det ( inte ) bli kondens där om det inte smyger upp något från våningen under. källaren kan du glömma med plåten i taket och stoppat isolering hårt som du gjort.
 
Rostig rörledning med isolering som släppt, synliga skadetecken, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså där pilen pekar som vattnet kommer ifrån, runt hela röret. Insidan av ytterröret. Skorstenen går direkt mellan inner och yttertak, är en utbyggnad från köket och ingen vind emellan
 
Ini då är det mera ett problem. Det blir kondens på spirots insida, svårt. Då måste försöka få tätt på topp skorstenen där isoleringen slutar. Och hoppas att det inte dra varmluft upp. Inget kul nu med kyla och snö, på taket, men finns igen genväg. Mer än att ställa en hink/balja under i källaren och gilla läget😈
 
R
fruitted fruitted skrev:
[bild]
Det är alltså där pilen pekar som vattnet kommer ifrån, runt hela röret. Insidan av ytterröret. Skorstenen går direkt mellan inner och yttertak, är en utbyggnad från köket och ingen vind emellan
Du kanske kan hänga en murbrukshink eller något i den stilen tills du river den…
 
J jonaserik skrev:
Ini då är det mera ett problem. Det blir kondens på spirots insida, svårt. Då måste försöka få tätt på topp skorstenen där isoleringen slutar. Och hoppas att det inte dra varmluft upp. Inget kul nu med kyla och snö, på taket, men finns igen genväg. Mer än att ställa en hink/balja under i källaren och gilla läget😈
Det enda jag har gjort är att ta bort kaminen. Eftersom det droppar nu borde det alltså även ha droppat innan, men då kanske man inte märkte det. Betyder detta att hela konstruktionen är felaktigt utförd från början?
 
Fel och fel, vad ska man säga om det, du har kastat ut en kamin och vad var orsaken till det. Totalt upprostad eller vad, då kan man fundera på montaget som gjorts från början. Men är nog avlägset att i dagens läge säga något om. Hur länge har kaminen varit i drift.
 
J jonaserik skrev:
Fel och fel, vad ska man säga om det, du har kastat ut en kamin och vad var orsaken till det. Totalt upprostad eller vad, då kan man fundera på montaget som gjorts från början. Men är nog avlägset att i dagens läge säga något om. Hur länge har kaminen varit i drift.
Jag har bott här i ca fem år så har inte varit delaktig ivsjälva monteringen. Det var en pelletskamin som satt där som slutade fungera. Före denna har det enligt uppgift stått en vanlig kamin där. Funderingar har funnits på att sätta in en täljstenskamin fast om konstruktionen är fel från första början känns det ju bättre att sätta igen hålet helt...
 
Var den sista upprostad på något sätt i överkant. Har den varit i drift ofta så kan kondens ha torkat bort. Ska du sätta en annan kamin så blir det packa fullt i spirot och täta till på skorstenstoppen, Det verkar som att spiro och pipa har monterats med att fylla spirot samtidigt med isolering, spiro är 3 meters längd och är nog lika med pipan. Så varför inte med en ny kamin.
 
J jonaserik skrev:
Var den sista upprostad på något sätt i överkant. Har den varit i drift ofta så kan kondens ha torkat bort. Ska du sätta en annan kamin så blir det packa fullt i spirot och täta till på skorstenstoppen, Det verkar som att spiro och pipa har monterats med att fylla spirot samtidigt med isolering, spiro är 3 meters längd och är nog lika med pipan. Så varför inte med en ny kamin.
Packa fullt mellan spiro och pipa. Menar du att man kan öppna skorstenen uppifrån och packa där? Är plåt och jag tror den är nitad men det går väl antagligen att nita om den eller sätta ny plåt efteråt
 
Jepp det var det jag menade, det gäller at få det så det som möjligt, så ingen självcirk kan bli i isoleringen upp i den. ingen vet hur packat det är från början. Det är svårt att få ner isolering mellan spiro och rör med att ev från översidan när rör och spiro kanske inte ligger perfekt i centrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.