Hej

Jag håller på och drar el i ett rum och undrar lite om man får koppla ihop 2 neutralledare.

Har dragit följande fasledare - strömbrytare- tändtråd- lampa - neutralledare

Och fasledare (från fasledaren från ovan) - eluttag- neutralledare

Och då undrar jag, får jag koppla ihop neutralledare så att dom går på en gemensam kabel tillbaka till centralen?
 
JanneJanne123
Förstår inte helt din beskrivning, skulle du kunna rita upp den? Är fasledarna från två olika grupper (säkringar) är det inte okej att dela nolla, men är inte säker på att det var ditt scenario.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Förstår inte helt din beskrivning, skulle du kunna rita upp den? Är fasledarna från två olika grupper (säkringar) är det inte okej att dela nolla, men är inte säker på att det var ditt scenario.
Förstår att det är inte lätt att via ord försöka beskriva. Har inte möjlighet nu att rita men ska försöka senare.

Det är från samma säkring. Matningen kommer från en kopplingsdosa vidare till en strömbrytare och sedan vidare till ett uttag. Har inga problem att få till fasledarna men enda sättet med neutralledare är att sammankoppla dom i kopplingsdosan ( en från lampan och en från uttaget) innan dom går vidare till centralen.
 
P Petter91 skrev:
Hej

Jag håller på och drar el i ett rum och undrar lite om man får koppla ihop 2 neutralledare.

Har dragit följande fasledare - strömbrytare- tändtråd- lampa - neutralledare

Och fasledare (från fasledaren från ovan) - eluttag- neutralledare

Och då undrar jag, får jag koppla ihop neutralledare så att dom går på en gemensam kabel tillbaka till centralen?
Om du måste fråga så - nej - det får Du inte göra.

//
 
J jonte0 skrev:
Om du måste fråga så - nej - det får Du inte göra.

//
Skulle lagt till i första inlägget att jag vet om han man ska använda sig utav en behörig elektriker. Nu kan vi gå vidare med min frågeställning.
 
  • Gilla
jonte0 och 1 till
  • Laddar…
P Petter91 skrev:
Förstår att det är inte lätt att via ord försöka beskriva. Har inte möjlighet nu att rita men ska försöka senare.

Det är från samma säkring. Matningen kommer från en kopplingsdosa vidare till en strömbrytare och sedan vidare till ett uttag. Har inga problem att få till fasledarna men enda sättet med neutralledare är att sammankoppla dom i kopplingsdosan ( en från lampan och en från uttaget) innan dom går vidare till centralen.
Det låter som det är samma grupp du hanterar. Men bilder på vad du gör och ritning om du kan förtydliga.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Petter91 skrev:
Förstår att det är inte lätt att via ord försöka beskriva. Har inte möjlighet nu att rita men ska försöka senare.

Det är från samma säkring. Matningen kommer från en kopplingsdosa vidare till en strömbrytare och sedan vidare till ett uttag. Har inga problem att få till fasledarna men enda sättet med neutralledare är att sammankoppla dom i kopplingsdosan ( en från lampan och en från uttaget) innan dom går vidare till centralen.
Allt beror på det är en eller två grupper. Alltså två olika fasledningar från olika säkringar. Då får du absolut inte göra det. Då kommer ju (förenklat sett) två kablars ström, behöva gå i en neutralledare.
Om de två fasledarna går till samma grupp/säkring, så är det dock inget problem.
Även om det är två grupper från olika faser, dvs huvudsäkringar. Så kan de dela neutralledare, pga fasförskjutning.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
P Petter91 skrev:
Och då undrar jag, får jag koppla ihop neutralledare så att dom går på en gemensam kabel tillbaka till centralen?
Ja, det är så man gör. Du kanske tänker på att den gemensamma neutralledaren blir överbelastad? Det kan inte ske då fasledaren från elcentralen är avsäkrad så det kan inte gå högre ström än vad säkringen medger.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Stort tack. Var precis det med överbelastningen som var min oro. Tittade runt lite på tidigare monteringar och då fanns det på flera ställen sådana dragningar. Första tråden jag skapar och fått en riktigt bra service. Återigen tack!

Slänger in en till fråga. I vårt hus så är det endast en propp för hela övervåningen på ca 60kvm, inget jag ordnat med men finns det någon nackdel med det?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Panor82
Nackdelen är väl att hela övervåningen blir svart när säkringen går, är alltid bra med iaf 2 grupper på ett våningsplan men inget man tog hänsyn till förr. Har du inga problem med att säkringen löser idags läget så skulle jag inte fundera mera på det. Ska du ha högre belastningar på övervåningen i framtiden så får du kanske komplettera med en grupp.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Nackdelen är väl att hela övervåningen blir svart när säkringen går, är alltid bra med iaf 2 grupper på ett våningsplan men inget man tog hänsyn till förr. Har du inga problem med att säkringen löser idags läget så skulle jag inte fundera mera på det. Ska du ha högre belastningar på övervåningen i framtiden så får du kanske komplettera med en grupp.
Toppen, tack.
 
  • Gilla
Whongo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.