Jag har sen 5 år tillbaka några Uponor T-169 termostater. Nu har jag problem med två av dem och undrar om någon annan känner igen detta problem? Någon som vet om/hur det går att fixa?

Det är displayerna som gradvis ”fastnar” för att till slut bli helt oläsliga. Se bilder. Har försökt nå Uponor för att fråga men får knget svar..

Mvh
 
  • Digital termostat på vägg visar inomhustemperatur, 20.7 grader Celsius, varumärke Uponor, enkel design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat på vit kakelvägg visar 29 grader, märket Uponor, enkel inramning, smutsig display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är dom trådlösa så ett nytt batteri löser kanske det, med tråd/kabel så är det något annat fel i dom.
 
Har testat nytt batteri. Verkar vara något annat. Var precis på vög att köpa en ny när nr två började se tråkig ut också. Nu känner jag att jag inte vill lägga 2800kr om de också kommer att paja om några år.. nyfiken på om fler haft detta problem?
 
Är det ett pris på 2800 kr för en termostat, hutlöst och är i mina ögon ett ockerpris, därav att man inte ska låsa fast sig med ett speciellt fabrikat eller speciella delar. Har du kollat in Amazon. Nu är det så att det finns ingen annan centralenhet som passar till dina termostater. Men för att få till bra, ta bort ställdonet justera in flödet på slingan med ( om det finns flödesmätare eller någon skruv ) till ca 5 C i diff ut till slinga och in från slinga. då behöver du inga termostater, Vet du inte riktigt vad du ska skruva på, så ta ett foto på fördelarna och lägg upp här.
 
1400st, 2 trasiga 😞
Det är ockerpris - särskilt som de för 5 år sedan kostade 7-800 överallt. Vad jag vet samma produkt som nu alltså kostar nästan det dubbla.
Jag lutar åt att göra så. Byta ut min styrning mot temp-/fuktmätare och ratta in flödena. Men absolut lär jag behöva hjälp med det..

Har försökt förut men finns ingen ritning över hur slingorna ligger, hur långa de är osv. Rattarna är inte injusterade. Lite knepigt att få till känner jag.. sen är det källare så jag har förstått att jag vill ha genomflöde även sommartid samtidigt som jag absolut inte behöver värma upp innetemperaturen något.
 
Det med längderna ska du inte bry dig om, bara diffen på ut/in, då blir det rätt i flödena automatiskt. sen det med källaren, lite klurigare. Stryper man in tex GV så kommer ett flöde att gå där även sommartid med vad källaren behöver. Då bör det vara en shunt på GV för att stänga mot GV. Så att VP jan ge den värme som behövs för källaren. Hur är det kopplat nu, med ensat en stam upp till GV frånkällaren, då det med fördel sättas en shunt i källaren som reglerar efter utetempen och stänger till GV. En kostnad blir det men är ekonomiskt försvarbart. Då kan VP ställas in för källaren och den tempen klara GV utan att blinka. Och det finns alltid värme till källaren. Själv har jag två system med shunt, ett till GV uppe ( trägolv ) och ett till GV i källaren ( ingjuten ) och den i källaren står konstant med ut 20 C , stänger aldrig av den.
Hänger du med på min förklaring.
 
Tack för hjälpen måste jag börja med att säga!

GV?

Det hela är inkopplat på ett fjärrvärmesystem som matar in värme. Jag har ett termostatvred för att styra temp in. Sitter även en shunt på en separat slinga, så att jag sommartid kan koppla från golvvärmen från fjärrvärmen och värma upp vattnet med shunten.

Så jag tolkar din förklaring som att jag bara behöver strypa in vreden för att uppnå en diff på 5 grader? Hur börjar jag? Låter alla kranar vara fullt öppna och sedan läser av diff samt rumstemperaturen? Vilken ratt justerar jag, på in eller utflödet?

Cirkulationspumpen då - vilken hastighet bör den stå på? Sänkte i höstas varvtalet på den för att få ner ljudbivån lite, och upplevde att temperaturdiffen på in/ut blev lite större..
 
MrJay
Underbart, jag behöver köpa in en hel del sådana... fick pris på 640kr/st 1.5 år sedan och nu är de 100% dyrare

Slingan kan du se med en värmekamera, tror du kan hyra en sådan
 
MrJay MrJay skrev:
Underbart, jag behöver köpa in en hel del sådana... fick pris på 640kr/st 1.5 år sedan och nu är de 100% dyrare

Slingan kan du se med en värmekamera, tror du kan hyra en sådan
Ännu dyrare blir de om du måste byta ut dem efter 5 år! 🚮👎

Ska kika på att hyra på hygglo. Bra tips!
 
M mefi skrev:
Tack för hjälpen måste jag börja med att säga!

GV?

Det hela är inkopplat på ett fjärrvärmesystem som matar in värme. Jag har ett termostatvred för att styra temp in. Sitter även en shunt på en separat slinga, så att jag sommartid kan koppla från golvvärmen från fjärrvärmen och värma upp vattnet med shunten.

Så jag tolkar din förklaring som att jag bara behöver strypa in vreden för att uppnå en diff på 5 grader? Hur börjar jag? Låter alla kranar vara fullt öppna och sedan läser av diff samt rumstemperaturen? Vilken ratt justerar jag, på in eller utflödet?

Cirkulationspumpen då - vilken hastighet bör den stå på? Sänkte i höstas varvtalet på den för att få ner ljudbivån lite, och upplevde att temperaturdiffen på in/ut blev lite större..
Fota fördelarna så allt kan ses, så får du info om vad som ska skruvas på
 
J jonaserik skrev:
Fota fördelarna så allt kan ses, så får du info om vad som ska skruvas på
Ska fixa i dagarna, återkommer!
 
MrJay MrJay skrev:
Verkar gå att använda LK termostater, som både är snyggare och billigare.
Se [länk]

Källa:
[länk]
Finns ej möjlighet att ansluta trådlöst så är det tyvärr inget alternativ. Tack ändå!
 
MrJay
M mefi skrev:
Finns ej möjlighet att ansluta trådlöst så är det tyvärr inget alternativ. Tack ändå!
Just det, du körde trådlöst… 😔
Vi kör trådat så det får nog bli LKs
 
MrJay MrJay skrev:
Just det, du körde trådlöst… 😔
Vi kör trådat så det får nog bli LKs
Hade jag absolut gjort om trådat här med. De ska ha tryckt in bra nya grejer (utan att berätta vad) för att motivera prisökningen på termostaterna! Har inte följt inflationen direkt…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.