Så om man nu skall köpa sig en snöslunga även om man bor i Stockholm.(för köpet kommer säkert garanterat att hålla borta snön i år framöver) Vill ha en lite större. vilket fabrikat skall man satsa på och vilka skall man inte satsa på? Vilka funktioner skall man ha och vilka kan man strunta i? Kom med tips
 
Om ekonomin inte är en trång sektor så är det nog Honda &Yamaha som brukar förordas som de bästa slungorna. Helst då med hydrostatdrift. Yanmar brukar också nämnas som bra slungor men jag vet faktiskt inte om de säljs fortfarande. Hittar inget aktuellt när jag googlar.
Snäppet under brukar man nämna Toro och kanske även Ariens bättre modeller.
Jag kör själv en trettio år gammal Honda av mindre modell(men tvåstegs iaf). Har också en Stiga som är ca 10 år gammal och i jämförelsen mellan dessa vinner ju Hondan med hästlängder. Jag drömmer själv om en Honda 760 när min lilla Honda tar sin sista suck men de är rätt dyra även begagnade.
Om du är med på Fb så kan du kolla in gruppen ”Vi som kör snöslunga” där dessa frågor diskuteras frekvent.

Mvh LOB
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Definitivt Honda eller Yamaha. Med banddrift, inte hjul. Har velat köpa en i 20 år nu men det snöar ju fan aldrig ordentligt här i Stockholm. Helt hopplöst.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Hondan verkar helt otrolig. Men som sagt jag bara tänkte på snöslunga så kom töväder.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
får fl
örsök
L lob skrev:
Om ekonomin inte är en trång sektor så är det nog Honda &Yamaha som brukar förordas som de bästa slungorna. Helst då med hydrostatdrift. Yanmar brukar också nämnas som bra slungor men jag vet faktiskt inte om de säljs fortfarande. Hittar inget aktuellt när jag googlar.
Snäppet under brukar man nämna Toro och kanske även Ariens bättre modeller.
Jag kör själv en trettio år gammal Honda av mindre modell(men tvåstegs iaf). Har också en Stiga som är ca 10 år gammal och i jämförelsen mellan dessa vinner ju Hondan med hästlängder. Jag drömmer själv om en Honda 760 när min lilla Honda tar sin sista suck men de är rätt dyra även begagnade.
Om du är med på Fb så kan du kolla in gruppen ”Vi som kör snöslunga” där dessa frågor diskuteras frekvent.

Mvh LOB
tack.
 
Kör en Husqvarna här nere i söder sedan 20 år, men inte blir det många drifttimmar/år och inte varje år. Vanlig dragstart och varmkörs 2 ggr/år för att hålla igång den. Men jä.. skönt de år snökanonerna drar in från Östersjön.
 
Skulle jag lista snöslungor så blir listan följande
1. Yamaha
2. Honda
3. Toro
4. Huskvarna/ariens
Tredje och fjärde plats kan snabbt skifta mellan modeller.

Yamaha är verkligen överdrivet att ha i Stockholm om man inte planerar att dra med sig den till fjällstugan och röja årets snö i mars.

Så då blir det en honda eller toro skulle jag säga. Och ska man köra lite snö nu och då. Kanske 5-6 timmar om året så köp en toro
 
Men vad får 5-6 tim/år kosta och vad ska ts köra för typ av område?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.