R
namnbyte namnbyte skrev:
Har du kamin och således att nuvarande tilluft går via murstock? I sådant fall får de vackert åka tillbaka och vända rätt på det hela, så du inte riskerar dra in rökgas vid eldning.
Ingen kamin i det här fallet, men tack, bra input!
 
R
Iceman255 Iceman255 skrev:
Båda rören ska vara kondensisolerade så det är inget fel att koppla så.
Sen att ta uteluft från tak eller vägg spelar inte heller någo roll. Det finns ju kombidon/kombihuvar för båda lösningarna som används flitigt på nybyggen.
Hur gör man med filtrering av uteluften då? Har huvarna något filter? Behöver det bytas med något intervall?

Och borde inte firman kolla att huven på taken är kombi i så fall? Huset är ju byggt på 80-talet för motsatt flöde.
 
Att det rinner vatten är beviset på att det inte är kondensisolerat.
 
  • Gilla
rimasv
  • Laddar…
R
B Bjober skrev:
Att det rinner vatten är beviset på att det inte är kondensisolerat.
Ja, lite mer information som jag inte tog med i ursprungsinlägget för att fokusera på huvudfrågan om att vända luftflödet istället för felsökning av vattendroppet:

Firman var och kollade på droppandet, såg att det saknades isolering på en bit av röret ovanför spis och köksbänk som vi nu hade blottlagt för att trycka in handdukar. De fixade det och sade att det var klart, men sedan dess har det droppat mer så jag ska kontakta dem igen.

Och de kan ju omöjligt veta hur det ser ut i resten av kanalen hela vägen upp på taket. Där är väl risken att man hamnar i en diskussion om att de borde kunnat ha utgått ifrån att det var kondensisolerat för att det ska vara det? - men kanske även olika regler/praxis beroende på hur gammalt huset är?
 
R rimasv skrev:
I praktiken ja, det är vad de säger i och med att det inte skulle spela någon roll att byta plats på rören in till aggregatet.
Det känns som en sån grej man hade lärt sig första veckan om man skulle börja jobba med ventilation.
 
R rimasv skrev:
Ja, lite mer information som jag inte tog med i ursprungsinlägget för att fokusera på huvudfrågan om att vända luftflödet istället för felsökning av vattendroppet:

Firman var och kollade på droppandet, såg att det saknades isolering på en bit av röret ovanför spis och köksbänk som vi nu hade blottlagt för att trycka in handdukar. De fixade det och sade att det var klart, men sedan dess har det droppat mer så jag ska kontakta dem igen.

Och de kan ju omöjligt veta hur det ser ut i resten av kanalen hela vägen upp på taket. Där är väl risken att man hamnar i en diskussion om att de borde kunnat ha utgått ifrån att det var kondensisolerat för att det ska vara det? - men kanske även olika regler/praxis beroende på hur gammalt huset är?
Men ... Kan du ta en bild så man fattar vad det var som var så oerhört krångligt med att behålla luftflödet som det var från början?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men ... Kan du ta en bild så man fattar vad det var som var så oerhört krångligt med att behålla luftflödet som det var från början?
Nu är jag inte trådskaparen, men en vettig gissning är att ute-, till-, från- och avluft satt på omkastade platser när man ser på gamla och nya aggregatet. Då får man göra ett lite större ingrepp på spirorören
 
A Antemoo skrev:
Nu är jag inte trådskaparen, men en vettig gissning är att ute-, till-, från- och avluft satt på omkastade platser när man ser på gamla och nya aggregatet. Då får man göra ett lite större ingrepp på spirorören
Större än att isolera det här röret som går via vind etc? Tveksamt eller?
 
R rimasv skrev:
Hur gör man med filtrering av uteluften då? Har huvarna något filter? Behöver det bytas med något intervall?

Och borde inte firman kolla att huven på taken är kombi i så fall? Huset är ju byggt på 80-talet för motsatt flöde.
Du behöver inget ytterligare filter för uteluften mer än det som sitter i aggregatet.
 
Har ingen betydelse om luften kommer in från taket eller väggen. Däremot rekommenderar en del vent. firmor att inte montera tilluften i vägg om det är ut mot en trafikerad väg.
Vet inte hur det var avtalat men företaget borde ha rekommenderat eller isolerat röret i samband med jobbet.

Filter ska sitta i aggregatet, antingen som kassetter eller små filterpåsar
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Större än att isolera det här röret som går via vind etc? Tveksamt eller?
Absolut större jobb om du frågar mig.
Bygger man om spirorören så kommer man att få isolera även delar av dessa ombyggda rör.
 
Kolla även om din takhuv är av en modell som är avsedd att kunna ta in luft eller om den bara är utformad för avluft.
För att utforma en "fuktsäker" avluftshuv så behöver man i princip bara se till att det inte regnar in i kanalen. Ska man däremot ta in luft så måste man tänka mer på utformningen och hålla nere lufthastigheten för att den inte ska suga med snö och fina regndroppar in.
 
Med ett nytt aggregat med högre verkningsgrad är även avluften så kall så den kräver kondensioslering så det hade troligen inte spelat någon roll hur dom kopplat.
 
R rimasv skrev:
Hus: 2-plans radhus med kallvind, byggt på 80-talet
Ventilationssystem: FTX, Swegon Casa R3, tidigare Ventex 200K
Aggregatet placerat i köket. På köksväggen sitter ett ventilgaller med filter för att ta in uteluft. På taket en ventilationshuv för avluft.

Ventilationsfirma bytte ut mitt gamla aggregat till ett nytt i våras.

Förra veckan - d.v.s. första ordentliga kylan med nya aggregatet - började det droppa från ett av rören ovanför aggregatet i köket, så att det rann ner i köksluckor och på köksbänken.

I samband med att jag kollade på det såg jag att vid installation av det nya aggregatet hade rören kopplats om så att avluft går ut genom gallret på köksväggen och uteluften tas in från huven på taket. Det var (det numera) uteluftsröret från taket som dropparna verkar komma ifrån.

När jag frågade firman om varför det här hade kopplats om sade de att de inte fick plats att sätta rören som tidigare med det nya aggregatet men att det inte spelar någon roll vilket håll luften går åt.

Nu vet jag inte om droppandet har något samband med detta, men grundfrågan är: spelar det verkligen ingen roll? Gallret på köksväggen har ett filter som jag byter 1-2 ggr per år för att inte få in en massa skräp i systemet. Jag kan ju inte gärna klättra upp på taket för att byta filter, om det ens finns någon möjlighet att sätta filter i huven?

Jag tänker också att det säkert finns en tanke med hur kanalerna är byggda, kanske ett kort rör in till aggregatet minskar ytan där det kan ske isbildning när det kommer in väldigt kall luft, och att det är bättre att varm luft stiger upp och ut vid taket än att det kan bildas is som smälter och rinner ner i huset vid temperaturväxlingar.

Och borde inte firman åtminstone ha informerat om den här förändringen vid installationen? Men jag kan ingenting om ventilationssystem å andra sidan så jag kanske är ute och cyklar?
Det anlitade företaget måste svart listas. Man gör inte så om man jobbar med ventilation. Man säger till kunden att det finns ett problem. Man gör medvetet fel och hoppas att det fungerar utan problem.
 
R
Sen uppdatering här: de skickade ut en annan tekniker i mellandagarna som kollade på det. Han konstaterade att rören måste sitta som de gjorde tidigare, och fixade det (utan kostnad såklart), men flaggade också för att de gamla täckplattorna ovanför inte skulle passa längre eftersom det är för trångt för rören.

Har haft att göra med fyra personer på firman: säljare, tekniker 1 som gjorde platsbesök inför offert, tekniker 2 som utförde installationen och två uppföljande besök samt tekniker 3 som bytte plats på rören till slut. Alla har gjort ett bra jobb och varit väldigt hjälpsamma utom tekniker 2, som tyvärr hade den viktigaste uppgiften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.