Hej
Jag är i slutfasen av renovering av mitt badrum och har stött på problem.

Det blir inte tätt i kopplingen mellan v6 blandarfäste och Ikeas duschblandare. Det små droppar inte utan läcker rejält. Blandarfästet fylls med vatten fort och droppar ur skvallerhålen och rinner ut i köket där rör-i-rören börjar fylls med vatten också.

Jag har prövat att montera av och på två gånger men jag får samma resultat. Både varm och kall rören läcker.

Är det någon som vet vad som kan vara felet? Jag tänkte höra med er innan rörmokaren får komma hit.

Vad jag vet har jag följt anvisningarna.

-tryckt in röret hårt och markerat längs med ytterkant mutter och kapat röret där med sax, snittet blev inte spikrakt så jag har med kniv försökt göra det rakare (kan detta vara problemet?)

-tryckt in den kombinerade klämring/stödhylse grejen och sedan skruvat på blandaren

-pex slangen är Gelia från Byggmax 15mm 2.5mm universal. Kan det vara denna som är problemet?

-jag har släppt kopplingarna sedan dragit igen hårt

Det var trögt att få av stödhylsan efter montering vilket tyder på att den komprimerats runt plaströret.


Jag har 150cc, och använt det jag fick med. Dvs en kombinerad stödhylsa/klämring in i plaströret och inget annat utöver detta.

Varför är det olika stödhylsor/klämringar beroende på om man har 150 eller 160cc?

Blandaren kom med filter/packning som jag har haft med i monteringen, på packningen ser man spåret av v6 stödhylsan.

Jättetacksam för hjälp!

Mvh
 
  • Kromade duschknoppar på kakelvägg med en rinnande vattenstråle.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad duschstänger slutet utan duschhuvud monterat mot kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två kromade röruttag på kakelvägg, möjligen i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vattenkran med aerator och vattendroppar, speglande kromyta, med en hand nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad kromad vattenröranslutning och vinklad ventil med grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag monterade min damixa så gick det inte att används både peckningen som kom med blandren och den som följde med blandarfästet. Har för mig att jag använde de som hörde till blandarfästet.
Sen gäller det att man inte kapat för lite av pexröret. Då kommer det bottna. Kolla att du verkligen får in hylsan så den kommer in och tätar mot väggdelen.
 
Jag får väl testa utan packning men jag tycker det låter konstigt med två platta metallytor mot varandra.

Packningen är från Ikea. Vad jag kan se på monteringsanvisningen från vatette ska man ha packning mellan ytorna.

I början stack rören ut endel. Jag har tvungen att pressa väldigt hårt för att få på blandaren. Men nu verkar rören åkt in en del.
 
Nu har jag tagit loss allt, kontrollerat att stödhylsan verkligen bottnar och kört med och utan packning. Men det läcker ändå. :(
 
Demmpa Demmpa skrev:
@Karl-Ove Qvarfordt
På vilket sätt gör grovsilen så att det läcker?

@basselu
Prova och plugga anslutningarna med två blindlock med packning, G20, tex
[länk]
Jag hade samma fenomen. Därav mitt svar.
 
Enligt Vatette ska det vara en fiberpackning, följde det inte med vid köpet? Jag har för mig att jag fick med allt när jag köpte för nåt år sen.

Jag kan ju säga att jag upplevde samma problem med vatten i ytterhöljet, men det visade sig bero på att jag lyckats dra skruv i båda rören. Tack gode Oden för rör-i-rör.
 
Bart Bart skrev:
Enligt Vatette ska det vara en fiberpackning, följde det inte med vid köpet? Jag har för mig att jag fick med allt när jag köpte för nåt år sen.

Jag kan ju säga att jag upplevde samma problem med vatten i ytterhöljet, men det visade sig bero på att jag lyckats dra skruv i båda rören. Tack gode Oden för rör-i-rör.
Jasså?
Nej i vatette förpackningen följde det inte med och inte heller i Ikea.

Jag kanske borde testa med fiber packning innan jag behöver ringa ett proffs.

Ojdå. Hoppas jag inte gjort samma men jag tror inte det. Jag satte 2mm plattjärn på reglarna för att inte kunna sätta skruv i rören. Och nu börjar det rinna direkt ur skvallerhålen på kopplingsbrickan så fort jag öppnar vattnet och dessutom i båda.

Jag har funderat på att jag i värsta fall skulle behöva byta ut rören, men hur löste du det? Röret är extremt styvt och jag har 4 böjar innan den kommer ut där man kommer åt det.
 
Hej igen. Jag tänkte bara skriva hur det gick så att det förhoppningsvis hjälper någon annan.

Jag bytte till fiberpackning och då blev det tätt. Tack för tipset!

Så läcker eran Ikea blandare byt ut deras packningar.

Mvh
 
  • Gilla
Heinzlarsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.