Satte upp Höganäs tätduk FB 4 i lördags och upptäckte i går att det på ett par ställen ca5-6 finns bubblor under.
ca 7 x7 cm på dom största. Vad kan man göra åt dom eller kan dom vara ?
Testade på en av dom att skära ett kryss och limma nytt FB 7 och sedan en bot med FB 4 över men då värkar inte FB 7 an under torka .Underlaget är dom nya gipsskivorna med glasfiber på och primer FB 5.När jag satte mattan sög underlaget väldigt hårt.
Någon som vet?
 
  • Gilla
Lohi
  • Laddar…
Typiskt problem med de jobbiga dukarna. Jag hade samma problem när jag satte Maxits sytem första gången. Då räckte det att punktera bubblan och trycka in den, limmet högg fortfarande. Annars får man skära upp bubblan och ha i mer lim (eller vad nu duken i ditt system fästs med) och sedan lappa över med en ny bit duk och tätskiktsgummi.
 
Har testat men tätmassan som man limmar med vill inte torka under.Åtminstonde inte på 1,5 dagar
 
Jag har exakt samma problem. Snålade inte med limmet under heller. Har säkert 50 bubblor att försöka ta hand om. Jag tänker skaffa en stor kanyl och försöka trycka in rejält med lim under bubblan.

Det var ett rent elände att få duken att fästa vid angränsningen till fuktspärren från golvet. På vissa ställen gick det inte så jag klämde fast det sista när uppviket från golvklinkret sattes fast. Det känns inte kul att göra så!!!
 
Har satt Höganäs tätduk i helgen utan några luftbubblor. Säljaren rekommenderade att applicera limmet med en särskild limspackel, vilket jag gjorde. Jämfört med att rolla var det ljusår bättre! Rollar alltid när jag sätter väv, men det blev mycket jämnare med limspackeln.
 
pernon skrev:
Jag har exakt samma problem. Snålade inte med limmet under heller. Har säkert 50 bubblor att försöka ta hand om. Jag tänker skaffa en stor kanyl och försöka trycka in rejält med lim under bubblan.
Mängden lim kanske är en del av problemet i ditt fall. Det ska vara tunt, tunnare än man tror.
Jag rollade ut limmet och drog därefter av med en tandad limspackel för att få rätt mängd lim kvar på väggen. En liter lim ska räcka till 3 kvadrat vägg (Maxit).
 
Ringde Höganäs idag och fick reda på att ett av problemen var att jag troligen haft lite för tjockt med lim vilket kan stämma eftersom det fanns fläst blåsor i duschen. Där tog jag lite flödigarre med lim med vilja.I instruktionen står det minst 0,5 kg /m2.
Det står inget om att det finns risk för blåsor om man har för mycket.
Felet rättas precis som jag gjorde.Skära upp och lite nytt lim och tryck ihop.Sedan lite, inte för mycket lim och en bot ovan på Låt torka och sedan lite lim ovan på.
Jag tog för mycket lim i alla stadier med följden att tork tiden blir lång upp till en vecka enligt Höganäs killen
PS jag använde en vanlig lim spackel
 
Hej,

Jag har också använt höganäs fiberduk FB4 i mitt badrum.

I hörnen har jag fått bubblor då det var svårt att få de o fästa.
Nu undrar jag ifall jag tänker rätt om hur jag ska åtgärda detta.

  1. Skära ett snitt i bubblorna
  2. Lägga i lite lim FB7
  3. Låt torka
  4. Limma en remsa över bubblorna
  5. låt torka
  6. stryka över fb7 över remsan
 
  • IMG_0843.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.