Det ligger betongrör i backen som är avkapat vid husgrundens utsida. Det är påkopplat på avloppet. När det är väldigt blött vid regn och snösmältning så rinner det in vatten i avloppet. Vi har enskilt avlopp med minireningsverk. Det gör att avloppstanken fylls och den larmar för hög nivå.
Jag vill ta bort kopplingen mellan betongröret och avloppsledningen. Betongröret måste proppas så att det är absolut tätt. Röret kommer bli fyllt med vatten utifrån, så det kommer vara ett visst tryck även om röret är horisontellt. Hur kan jag göra det på ett bra och pålitligt sätt?
Sedan måste även avsticket proppas. Helst vill jag ta bort Y-kopplingen och sätta dit ett rakt rör. Hur gör jag det på bästa sätt?
//Niklas
 
  • Arbetare i skyddsutrustning i en grävd grop med synliga rörledningar och mätmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk plats, leriga rör och skor, måttstock, grävarbetsplats eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person i leriga skor står bredvid en måttstock och rör i grävd grop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person med smutsiga skor mäter rör i diken med tumstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga av plaströret. Köp 2st skjutmuffar och en bit rör. Sätt ihop ledningen igen. Dock kommer du förmodligen behöva gräva lite bredare så du får plats.
Betongröret gjuter du igen.
 
  • Gilla
Hemisphere och 1 till
  • Laddar…
Vad menar du med att betongrören måste tätas. Som jag uppfattar det, kapas betongröret så är det en kort bit i marken som bara ligger där. Om betongöret krossas och den orange delen tas bort, är säkert en gummipackning som tätning där. Man får gunga/vika många gånger för att få det att släppa. T.o.m borra ett hål i den orange sätta i ett järn och knacka med en hammare utåt. Sen finns det lock som passar och tätar i plaströret. Obs det ser inte ut som snäckskalsrör, men är dom vita eller grå, knackar du på röret så är det lite stumt ( bra rör ) eller som att knacka på en tom ölburk ( dåligt rör )
 
  • Gilla
Hemisphere
  • Laddar…
S snickar skrev:
Såga av plaströret. Köp 2st skjutmuffar och en bit rör. Sätt ihop ledningen igen. Dock kommer du förmodligen behöva gräva lite bredare så du får plats.
Betongröret gjuter du igen.
Går nog inte, det ser ut som ett flertal 15 språng där och då går det inte med skjutmuff, men tanken är bra
 
kulle
Håller med föregående att gjuta igen det gamla cementröret.
När du tagit bort anslutningen från cementröret kan du vrida upp y grenen och på med en 45 o en bit rör så har du en spolbrunn nedströms.
 
  • Gilla
Hemisphere och 1 till
  • Laddar…
Om det rinner mycket vatten i betongröret vid regn och snösmältning så bör man ju leda bort det istället för att proppa röret...
Känns som att ni kan få nya bekymmer inom snar framtid.
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt och 1 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Om det rinner mycket vatten i betongröret vid regn och snösmältning så bör man ju leda bort det istället för att proppa röret...
Känns som att ni kan få nya bekymmer inom snar framtid.
Det finns en ”ny” dränering runt huset. Betongröret är troligen en gammal dagvattenledning som bara grävdes av när huset byggdes ut 1955. Man tänkte väl inte att det behövde proppas på utsidan då.
När man senare (1980-tal?) bytte avloppsrör till plast så visste man nog inte att betongröret inte hade någon funktion.
 
kulle kulle skrev:
Håller med föregående att gjuta igen det gamla cementröret.
När du tagit bort anslutningen från cementröret kan du vrida upp y grenen och på med en 45 o en bit rör så har du en spolbrunn nedströms.
Det är ju en bra idé att bara vrida upp Y-kopplingen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H Hemisphere skrev:
När man senare (1980-tal?) bytte avloppsrör till plast så visste man nog inte att betongröret inte hade någon funktion.
Lite trist eftersom hela ställaget med 15-krökar verkar vara för att kunna möta betongröret?
Men detta borde ju även innebära att man kan ta bort ett par 15-språng och sätta en glidskarv?
Om man nu inte vill ha en spolbrunn...?
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
S snickar skrev:
Såga av plaströret. Köp 2st skjutmuffar och en bit rör. Sätt ihop ledningen igen. Dock kommer du förmodligen behöva gräva lite bredare så du får plats.
Betongröret gjuter du igen.
Vad använder jag för att gjuta? Ren cement eller finbetong?
 
R
H Hemisphere skrev:
Vad använder jag för att gjuta? Ren cement eller finbetong?
Finbetong blir bra…
 
  • Gilla
Hemisphere
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.