TobbeGe TobbeGe skrev:
Fick du något svar på värden på ACJZ-05?
Nej, inget svar tyvärr.
 
nordlp nordlp skrev:
Jag har mailat Fläktgroup igen men ej fått svar. Skall maila och ringa igen
Citat ”
Hej igen
Har tittat lite på lösningar för det jag beskrev nedan. En enkel lösning borde vara att ersätta Potentiometern som ni har som tillbehör med en intelligent digital Potentiometer som man kan styra via Wi-Fi. Men för att göra detta skulle jag behöva ha värdena för motståndet vid några olika temperaturer på ert tillbehör. Skulle det finnas möjlighet att få en specifikation på detta?
Jag frågade supporten för några år sedan och hittade en gammal notering:

8 kOhm ca 30 grader
20 kOhm ca 12 grader

Om någon har möjlighet att testa detta hade det varit toppen, så kan vi kanske komma vidare med timstyrningen.
 
S sup3r10r skrev:
Jag frågade supporten för några år sedan och hittade en gammal notering:

8 kOhm ca 30 grader
20 kOhm ca 12 grader

Om någon har möjlighet att testa detta hade det varit toppen, så kan vi kanske komma vidare med timstyrningen.
I Ohmigos ohmonwifi kan man sätta en egen resistanstabell för omvandling från temperatur.
8-20kohm är inga problem

Har du en potentiometer så kan du prova?
 
TobbeGe TobbeGe skrev:
I Ohmigos ohmonwifi kan man sätta en egen resistanstabell för omvandling från temperatur.
8-20kohm är inga problem

Har du en potentiometer så kan du prova?
Kan kanske testa till våren, vågar inte mecka med systemet nu på vintern... Kanske finns någon annan i tråden som är mer våghalsig? :)
 
Funderar på om man kunde göra en superenkel lösning med bara en wifi-omkopplare och två motstånd så man kunde styra mellan en låg och en hög temp. Exempelvis 15 och 20 grader
 
  • Handritad skiss av ett elektriskt kretsdiagram med komponenter, kopplingar och beräkningar på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LimStift_
  • Laddar…
nordlp nordlp skrev:
Funderar på om man kunde göra en superenkel lösning med bara en wifi-omkopplare och två motstånd så man kunde styra mellan en låg och en hög temp. Exempelvis 15 och 20 grader
Men det är nog ingen bra ide förresten. Blir för klumpigt
 
S sup3r10r skrev:
Jag frågade supporten för några år sedan och hittade en gammal notering:

8 kOhm ca 30 grader
20 kOhm ca 12 grader

Om någon har möjlighet att testa detta hade det varit toppen, så kan vi kanske komma vidare med timstyrningen.
Ok. Med räta linjens ekvation då R=28-0,67T
Om jsg minns rättt
Men vi är ju ej 100 att det är linjärt
 

Bästa svaret

Det finns en färdig lösning på timstyrning för ACJB som med ett litet kretskort som kopplas in på styrkortet på ACJB som gör att du kan via din mobil ställa temperaturen och hur mycket timstyrning du vill göra. Läs mer på tillhttps://www.ohmigo.io/support-getstarted/serveracjb
jag är grymt nöjd och har fått så bra support från Ohmigo också så jag kan verkligen rekommendera detta.
 
  • Gilla
nordlp och 1 till
  • Laddar…
L lidback skrev:
Det finns en färdig lösning på timstyrning för ACJB som med ett litet kretskort som kopplas in på styrkortet på ACJB som gör att du kan via din mobil ställa temperaturen och hur mycket timstyrning du vill göra. Läs mer på tillhttps://www.ohmigo.io/support-getstarted/serveracjb
jag är grymt nöjd och har fått så bra support från Ohmigo också så jag kan verkligen rekommendera detta.
Tack !!
Ser ju ut som precis det man behöver. Rimligt pris också. Verkar ju lite bökig att koppla in. Undrar om man som tekniknörd ändå klarar att koppla in den. Tog du hjälp? Och isåfall vad kostade det.
 
nordlp nordlp skrev:
Tack !!
Ser ju ut som precis det man behöver. Rimligt pris också. Verkar ju lite bökig att koppla in. Undrar om man som tekniknörd ändå klarar att koppla in den. Tog du hjälp? Och isåfall vad kostade det.
Jag installerade min på 15 min, man behöver bara vara noggrann med att märka upp sensor-kablarna. Är man normal-händig så är det nog inga problem.
 
  • Gilla
nordlp
  • Laddar…
nordlp nordlp skrev:
Tack !!
Ser ju ut som precis det man behöver. Rimligt pris också. Verkar ju lite bökig att koppla in. Undrar om man som tekniknörd ändå klarar att koppla in den. Tog du hjälp? Och isåfall vad kostade det.
Jag gjorde det själv och det är väldigt enkelt. Jag hade mer problem med att min router inte tillät att koppla upp en enheten mot en ftp. Fick dock mycket bra support från Ohmigo så det löste sig bra.
 
Hej
Vågar man köpa detta paket, Ohmigo Server för ACJB?
Det är ju inte helt gratis, nästan 3000 kr
Vad händer med det när Ohmigo inte ger support längre?
Köpte ett paket från Eliq, för att mäta hur mycket ström huset och Spa-badet gör av med för cirka 3000 kr för 7 år sedan, Eliq ger inte support på detta längre så det är bara att kasta.
Det är kanske annorlunda med Ohmigo. Inställningarna till ACJB är under all kritik, så det är kanske värt att investera i detta paket bara för att slippa att räkna blinkande lampor när man ändrar temperaturen.

 
  • Gilla
TobbeGe
  • Laddar…
L lovestad skrev:
Hej
Vågar man köpa detta paket, Ohmigo Server för ACJB?
Det är ju inte helt gratis, nästan 3000 kr
Vad händer med det när Ohmigo inte ger support längre?
Köpte ett paket från Eliq, för att mäta hur mycket ström huset och Spa-badet gör av med för cirka 3000 kr för 7 år sedan, Eliq ger inte support på detta längre så det är bara att kasta.
Det är kanske annorlunda med Ohmigo. Inställningarna till ACJB är under all kritik, så det är kanske värt att investera i detta paket bara för att slippa att räkna blinkande lampor när man ändrar temperaturen.

Jag tycker det har fungerat bra men jag är också lite fundersam på hur det kommer fungera långsiktigt.
Temperaturinställning och webb-UI hanteras lokalt av hårdvaran/mjukvaran så den delen borde fungera "för evigt".

Den del som kan påverkas långsiktig är API-nycklar mot externa servrar, för att hämta hem timpriserna. Om det är kodat på ett bra sätt borde man kunna använda valfri timpris-server, men man måste i så fall veta i vilket format (JSON?) som Ohmigo:n förväntar sig.
 
  • Gilla
TobbeGe
  • Laddar…
L lovestad skrev:
Hej
Vågar man köpa detta paket, Ohmigo Server för ACJB?
Det är ju inte helt gratis, nästan 3000 kr
Vad händer med det när Ohmigo inte ger support längre?
Köpte ett paket från Eliq, för att mäta hur mycket ström huset och Spa-badet gör av med för cirka 3000 kr för 7 år sedan, Eliq ger inte support på detta längre så det är bara att kasta.
Det är kanske annorlunda med Ohmigo. Inställningarna till ACJB är under all kritik, så det är kanske värt att investera i detta paket bara för att slippa att räkna blinkande lampor när man ändrar temperaturen.

Det är alltid svårt att veta hur länge de finns men det är superenkel installation och lätt att styra temperaturen via webbgränssnitt och jag har haft en dialog med utvecklaren och han tänker utveckla gränssnittet med mer funktion framöver.
 
  • Gilla
TobbeGe
  • Laddar…
S sup3r10r skrev:
Jag tycker det har fungerat bra men jag är också lite fundersam på hur det kommer fungera långsiktigt.
Temperaturinställning och webb-UI hanteras lokalt av hårdvaran/mjukvaran så den delen borde fungera "för evigt".

Den del som kan påverkas långsiktig är API-nycklar mot externa servrar, för att hämta hem timpriserna. Om det är kodat på ett bra sätt borde man kunna använda valfri timpris-server, men man måste i så fall veta i vilket format (JSON?) som Ohmigo:n förväntar sig.
Hej
Bra frågor :) här är lite fakta:

Ohmigo.server hämtar spotpriser från flera olika källor - dels från Ohmigos egen server, men även från EU's öppna plattform Entsoe där alla som vill kan hämta en egen nyckel om man skaffar ett konto där.

Det går också at hämta data från Tibber om man skaffar sig ett konto och en nyckel där.

Det är också möjligt att välja att hämta data från Vattenfall eller direkt från Nordpool.

Ohmigo.server fungerar autonomt även om den inte längre skulle ha kontakt med våra servrar eftersom all data som den använder under drift hämtas direkt från utgivaren. Det gäller elpriser, platsinformation och väderdata, växelkurser eur/sek etc..hämtas direkt från utgivaren.

Ohmigo.server kommer senare i vår att finnas tillgänglig direkt från din Fläkt återförsäljare, men det går bra att fråga efter den redan nu eller om du hellre gör installationen själv, handla direkt av oss.

Vi ger bra support oavsett.

Thorbjörn@ohmigo
 
  • Gilla
sup3r10r och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.