Ladda upp ritningen här
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Absolut inga problem o få dom lika !
Finns trådbockningsmaskiner /laser /kantvikar osv
Men fixa upp en bild hur det ska se ut
 
C
J jannebmw skrev:
Absolut inga problem o få dom lika !
Om man har en trådbockningsmaskin är det nog inget problem, nej. Vill inte måla f-n på vägen, men har lärt mig att man kan bli rätt trött över vilka "tolkningsutrymmen" en del tillämpar när något skall tillverkas enligt en ritning eller instruktion. - "Vi sade ju att det skulle nitas, men jag svetsade istället, det blev bättre", "Jag hade inte rätt materialdimension hemma så jag tog lite grövre material", osv.

Påminner mig om detta. Nu är ju detta reklam för Jasons produkter, men jag tycker han har en poäng.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Påminner mig om detta. Nu är ju detta reklam för Jasons produkter, men jag tycker han har en poäng.
100%. Allt är lätt för den som inte har försökt. "Hur svårt kan det vara?" är för övrigt ett av mina favorit-hat-uttryck, tillsammans med "Vi är väl vuxna människor?"

1) Hade det varit lätt så hade det varit klart för länge sen.
2) Nej, vi är inte vuxna människor. I bästa fall beter vi oss som tonåringar, i värsta fall som dagisbarn.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Företag som säljer stål/armering kan ha en maskin som normalt sett bockar byglar enligt ritningar...
 
Jag hade gett mig på att göra detta själv. Anledning nummer ett. Materialet är antagligen det billiga i det hela. Nummer två. Det tar tid att vara noggrann att få dem så identiska som du önskar. Nummer tre. Glädjen i att ha gjort dem själv från design till färdig produkt.
En bild på önskat resultat så kanske vi kan peka på lämpliga verktyg att använda. Annars går 5mm tråd att bocka relativt enkelt med handkraft. För noggrannhet kan man lämpligt snickra fixtur i trä så får man bockningen på samma ställe varje gång.
Jag blir i alla fall nyfiken på hur du tänkt dig och vill gärna se hela processen från skiss till utförande och resultat.
 
Om TS tänker göra det själv har MotoMule byggt en "maskin" (jigg?) för att göra precis det du efterfrågar, och den går säkert att stjäla designen från...


Edit; ledordet i hans bygge är repeterbarhet...
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.