Vi ska bygga ett tvåvåningshus på ca 150m2 med vattenburen golvvärme i hela huset.

Till detta tänkte vi ursprungligen installera en IVT490:a, men med tanken på nuvarande elpriser så funderar vi på att investera i en IVT495:a.

Då vår naturtomt inte medgör installation av traditionell jordvärme tänkte vi istället använda oss av en 'energibrunn' och borra ett 50 meters hål (kostnad ca 15 000).

Priset vi fått av Hem1 (husleverantören, www.hem1.nu)för en 490:a inkl. installation ligger på ca 40 000 - 45 000, medan en 495:a hamnar på ca 70 000. Detta är då totalpriser.

Är det bra priser? Ngn som jämfört? ???

Frågan är sedan hur pass mycket förbrukning man bör räkna på?

Utgår man från de data vi fått från IVT så får vi fram en schablonkostnad enligt följande:

490 (1,30 kr/kWh): ca 14 857 kr/år
495 (1,30 kr/kWh): ca 10 215 kr/år

Vad är lämplig kostnad/kwh att räkna på? Hur många kwh/år bör man utgå från?

/JB
 
hej ursäkta att jag byter samtals ämne men räcker det med ett 50m hål. jag har ett 90m hål och funderar på att bygga 125kvm-150kvm.jag har lysnat runt lite i bergvärme branchen och dom säger att 90m är på gränsen till lite.ca110m djupt vill dom att jag skall ha.
är ivt 495 en supermaskin?
 
Ja, enligt både tillverkare och vår leverantör så räcker ett 50 meters hål för denna typ av energibrunn. När det gäller bergvärme krävs väl ett betydligt djupare hål?!

Om IVT495 är den optimala maskinen har jag ingen aning om. Vi tilltalas av att det verkar vara en miljövänlig lösning och håller ned driftkostnaden ytterligare.

Bergvärme är inget alternativ då det dels är för dyrt och är, enligt de uppgifter jag erhållt, inte lönsamt förrän man har ett större hus på ca 180-200m2. I gamla, stora kåkar så kan man tydligen tjäna en stor slant på att byta ut sin gamla panna mot bergvärme.

/Johan
 
Kompletterande uppgift till mitt förra inlägg:

Citat från IVTs försäljare:
"50 meter aktivt (i berg & vattenpelare) räcker gott. Från fabrik kan vi inte lämna några kostnadsuppgifter förutom på själva aggregatet. Detta måste hustillverkare eller IVT-återförsäljare lägga offert på."

/JB
 
jag trodde att en energi brun och bergsvärme är samma sak...men vad är skilnaden?
 
Jag har en IVT Greenline 4 kompletterat med en 6 kwh elpatron. Vi har två borrhål på vardera 50 m.
Det hela funkar löjligt bra för ett hus på 150 kvm.

495:an har en jord/bergvärmepump på 4 kwh och bör väl gå att jämföra i effektuttag ur jorden...


Ett tips - borra 100 m när du ändå håller på, permafrost är det tråkigaste som finns.
Strunta i frånluftsdelen. Kör på ren bergvärme.
Om du vill få lägsta möjliga uppvärmningskostnad kör ett FTX-system för ventilationen, där får du tillbaka mellan 60-90% av värmen med filtrerad, balanserad varmluft utan kallras från fönster- och väggventiler.
 
Glasis, för en ren bergvärmeanläggning räcker inte 50m hål normalt. Här plockar du dock inte all energi ur berget vilket gör att hålet kan vara grundare.

För en ren bergvärmeanläggning skulle jag borra ungefär 120m för en 5kw vp, 150-160 för en "sjua" och kring 180m för en ännu större panna (har ingen känsla för vad som häller över 8,5kw). Då är det tilltaget lite i överkant. Man måste dock vara medveten om att lokala förutsättningar i berg eller design av anläggningen kan påverka borrdjupet.
 
Här plockar du dock inte all energi ur berget vilket gör att hålet kan vara grundare
Det där är väl inte riktigt sant, så fort bv-pumpsdelen snurrar så är det med full effekt. Sen kanske den snålar och kör först frånluft och sedan bergvärme vid behov..
Men: Den lär ju köra väldigt mycket bergvärme höst, vinter och vår...så jag tycker 50 meter känns löjligt lite.
Det verkar ibland som om värmepumpstillverkarna försöker underträffa varandra med grunda hål, precis som om borrningen skulle vara den stora kostnaden.

Man ska även ha i åtanke att ju varmare brinevätskan är när den kommer ur berget, desto effektivare är värmepumpen. Man värmer vätskan bra mycket mer på hundra meter än på femtio...
 
KarlXII skrev:
Men: Den lär ju köra väldigt mycket bergvärme höst, vinter och vår...så jag tycker 50 meter känns löjligt lite.
Det är väl som så här att IVT 495 (som jag tror det var frågan om) egentligen inte är en riktig bergvärmepump. Det är en jordvämepump. Men, ibland så väljer man att borra ner slangen i stället för att gräva ner den.
 
Jag hittade lite i "Värmeboken" av Axelsson/Andrén från år 2000 om dimensionering av värmepumpar (jag skrev om samma sak under "Byggnadsmaterial" - tråden "värmepump"):

"Man kan schablonmässigt uppskatta effektbehovet i en befintlig villa genom att utgå från boytan. /.../ I ett gammalt hus tar man boytan gånger 60 Watt per kvadratmeter. I nyare, bättre isolerade hus använder man 45 Watt per kvadratmeter."

I JB:s fall blir effektbehovet 150 kvm gånger 45 Watt = 6,75 kW. I detta fall bör värmepumpen dimensioneras till en maximal effekt på 3,4 kW. Men självklart är det ju bara ett schablonvärde.

En annan sak, varför ska inte 50 meter borrhål räcka? IVT 495 tar ju bara ca 2,2 kW från berget. Resten av effekten kommer från frånluftsvärmepumpen.
 
Karl, full effekt ja, men hur mycket energi tar du ur berget? VPn är liten, 4kw, så något mastodonthål behövs inte speciellt om man räknar in bidrag från frånluften. Jag håller med om att 50m är lite, men att kategoriskt säga att det är fel tycket jag är knas.

I de flesta inläggen här på forumet pratar man om borrdjup i relation till husets storlek, vilket är väldigt fel. Så även i denna tråd. Jag försökte därför påpeka att här kan bidraget från hålet vara mindre eftersom annat tillskott finns. 50m hål kan därför funka på ett 150kvm hus. Ungefär.
 
Okidoki - jag backar. Jag hade fått för mig att berg/jordvärmedelen var på 4kwh plus frånluft. 50 meter räcker säkert till den.

Men min ståndpunkt står kvar - det måste helt klart vara bättre att borra hundra meter och ta en exempelvis IVT Greenline C4 istället - man får s.a.s mer värme för varje kwh el...

Är det någon som har priser på en 495 twin och en Greenline C4?
 
Tack för alla svar.  :)

Jag konsulterade IVTs säljare med de synpunkter som postats här och fick följande svar:

"50 meter aktivt borrhål räcker gott och väl (Som jämförelse kan nämnas att vi till 4 kW bergvärmepumpar brukar rekommendera ca 60-70 meter borrhål. 495 Twin ger 2 kW från berget- alltså är 50 meter ett väl tilltaget hål.)"

Passar också på att posta de grundpriser jag fått från IVT:

Priser;
IVT 490 28800:- + moms
IVT 495 Twin 36500:- + moms
OBS! Installation och visst material tillkommer (såsom tex. ventilationsrör, kollektorslang, köldbärarvätska)


/JB
 
Har en IVT 495 själv med 70 meter djupt hål och en kakelugn som jag eldar med en dryg kubik ved varje vinter, kanske två om det blir riktigt kallt.

Såg på senaste elräkningen att min beräknade elförbrukning/år just nu totalt inkl hushållsel per år var 10800 kWh. Hade 11000 förra året på helåret..

Med tanke på att jag har tre datorer, plasma-tv, XBOX360, elgitarrer, bastu och hyfsat stor jacuzzi mm så tycker jag det är tokbilligt.. Två personer i hushållet som dushar varje dag osv..

Värmer modernt hus på över 160 kvm med massor av stora fönster...
 
KarlXII skrev:
Okidoki - jag backar. Jag hade fått för mig att berg/jordvärmedelen var på 4kwh plus frånluft. 50 meter räcker säkert till den.

Men min ståndpunkt står kvar - det måste helt klart vara bättre att borra hundra meter och ta en exempelvis IVT Greenline C4 istället - man får s.a.s mer värme för varje kwh el...

Är det någon som har priser på en 495 twin och en Greenline C4?
Glöm inte att du måste lägga på en separat ventilationsanläggning om du väljer en Greenline. Det behöver du inte om du tar en 495:a. Så min gissning är att du omöjligt kommer att kunna räkna hem en ren bergvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.