Efter 15 år gav cirkulationspumpen till min Thermotech Integral golvvärmefördelare upp. Elboxen ovanpå pumpen smälte och höll på att starta en brand.

Bränt elektriskt termostatreglage på rör med synlig skada; akut reparation behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gissar att pumpen stannade och blev överhettad i sommarvärmen. Ny pump är inköpt från Proffsmagasinet, det blev en Wilo YONOS PICO 15/1-6 enligt rekommendation från Wilo.

Nu är frågan hur man byter pumpen? Det finns inga kulventiler i golvvärmefördelaren

Värmesystem, rör, manometer, termostatventiler, cirkulationspump, elanslutningar, flervåningsbyggnad, installation, teknisk infrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


men jag kan stänga alla radiator rör från övervåningen.
Installation för golvvärme inkluderar manifold, rör, ventiler och cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan även stänga av själva bergvärmepumpen. Troligen är det tryck i systemet. Ska jag släppa ut övertrycket?

Värmeinstallation med kopparledningar, expansionskärl, mätare och cirkulationspump i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gissar att jag kommer få in luft i systemet. Hur gör man sig av med detta? Jag hade gärna anlitat en röris, men de verkar inte intresserade av ett så litet jobb. Jag gissar att frågan stälts förut. Är det någon som känner till en bra guide?
 
Fy vad otäckt! Den cirkulationspumpen är en ur-klassiker som det finns hur många som helst installerade exemplar av. Det finns ju också en bypass i fördelaren så den ska inte behövt få stopp i flödet även om alla termostater stänger. Finns det något smutsfilter i värmekretsen? Värmevattnet bör undersökas eller kanske bytas ut helt.
 

Bästa svaret

Nu har jag bytt ut cirkulationspumpen och det verkar fungera. Om det kan hjälpa någon annan så gjorde jag så här.
1. Först stängde jag av värmepumpen. Detta för att inte värmepumpens cirkulationspump skulle fortsätta att sätta tryck i ledningarna.
Elektrisk säkringsbrytare på grå panel, indikerar "PÅ", vit märkning, stålram, branschutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Sedan släppte jag trycket i expansionkärlet genom att vrida på den röda ventilen i bild. Också detta för att bli av med lite övertryck.
VVS-installation med kopparledningar, säkerhetsventil och expansionskärl i bakgrunden. Fokus på messingventil med röd topp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

trycket blev i princip noll och golvet ganska blött då övertrycksvattnet rann ur.
Manometer på röd expansionskärl med kopparledningar, tryck i värmesystem eller vatten system, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Sedan stängde jag samtliga ledningar till övervåningens radiatorer. Både den varma och kalla sida.
Organiserad VVS-installation med märkta rör och ventiler på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4. och jag stängde de två termostaterna som inte längre används då jag har individuell rumreglering i alla rum. Men ändå bra att stänga allt.
Radiatorventiler, termoelement, kopparledningar, yoghurtburk används som droppskål. Oorganiserad rörinstallation i förrådsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5. Jag skrev upp hur många varv varje golvvärmeslinga var öppen och sedna stängde jag även dessa (alla 7).
VVS-installation med blå rör, etiketter, ventiler och manometer, systematiskt organiserat i en fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6. Sedan skuvade jag loss den gamla cirkulationspumpen. Cirka en halv liter vatten rann ut.
En pumpmärkt WILO med elektriska anslutningar och specifikationer, visar tecken på brännskador eller överhettning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

7. den nya pumpen som Wilo rekomenderad var lite djupare bakåt i sin konstruktion och jag fick därför göra en grop i väggen. Som tur är det en gipsvägg bakom pumpen och jag skavde ut 1 cm med en snickarkniv.
Rörsystem med termostatventiler, kopplingar och kablar på en texturerad vägg. Installation av vatten och värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8. Sedan skruvade jag tillbaka den nya pumpen (Wilo Yonos Pico 15/1-6)
Cirkulationspump för värme- eller kylsystem med rörsystem och ventiler, elektronisk kontrollpanel, märkt "wilo."
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

9. Innan jag körde igång pumpen luftade jag systemet genom avluftningsventilerna på golvvärmefördelaren - Integral från Thermotech. Jag öppnade först termostaterna och fyllde på expansionkärlet. Därefter golvärmeslingorna och inte förrän all luft var borta öppnade jag radiatorslingorna från övervåningen.

Allt gick bra och nu fungerar systemet igen.

Lycka till om du också gör ett cirkulationspumpsbyte!
 
  • Värmesystemsrör med märkning, ventiler och en mätare i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump med digital display, rör, ventiler och termostatiska radiatorventiler mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeinstallation med cirkulationspump, rör, ventiler och termostater. Inomhus, teknisk utrustning, värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Det skulle sannolikt räckt med steg 4.

Att märka slingor med personnamn kan kännas logiskt när man gör det. Men i allmänhet blir de inaktuella och man vet inte vad som är vad. En bättre metod är vädersträck.
 
Tack för superpedagogisk instruktion. Vi står inför samma problem. Golvvärmen iskall och cirkulationspumpen glödhet så vi tror att det. Vi har också Thermotech Integral 15år.
Om vi fegar ur och inte vågar göra detta byte själva, är det rörmokare eller elektriker vi ska kontakta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.