Okej, nä det har nog ingen större betydelse annat än elförbrukningen.
Jag blev tvungen att byta avfrostningsslingan efter att vi installerade jordfelsbrytare :)
 
  • Gilla
Rullebör
  • Laddar…
C cybermaster2000 skrev:
Okej, nä det har nog ingen större betydelse annat än elförbrukningen.
Jag blev tvungen att byta avfrostningsslingan efter att vi installerade jordfelsbrytare :)
Precis där mitt problem är. Byter ut avfrostningsslingan till ny och problemet är "löst", men jordfel återuppstår efter ca 2 års drift igen. Lite trist då FTX, gaspanna och kyl/frys sitter på samma jordfelsbrytare samt att det händer vid ca -4°C eller kallare. Kallt hus och varm mjölk liksom.. 😂

Som tur är så går det enkelt att, åtminstone tillfälligt, runda problemet genom att dra ut kontakten till avfrostningsslingan.
 
Redigerat:
Problemen med jordfelsbrytaren beror troligen på att fukt kommit in i elementet över tid genom ändpropparna där strömanslutningen går igenom och när elementen aktiveras och värms så drivs fukten i 'sanden' som centrerar värmespiralen i röret mot dess kallare delar - dvs. där elanslutningen sitter genom silikonproppar eller vad det nu är för värmetåligt och det kan tom bildas droppe kondens och fuktig sand som gör att man får överledning med tillräcklig ström nog för att JFB löser ut.

Helst skall dessa element köras 'in' efter långa stillestånd i kanske några få dygn med strömanslutning som inte har jordfelsbrytare i sig och den vägen med hettan i elementet pressa ut vattnet ur röret, och sedan koppla tillbaka till den ordinarie kopplingen.

alternativt ta ut elementet - stoppa i en ugn på typ 150 grader C och sedan vara där i 1-2 dygn och sedan monteras tillbaka. - problemet är tätpropparna i ändan i plasten eller silikon som under lång tid har släppt igenom fukten mha. diffusion - vid uppvärmning är ett kraftigt motstånd för att fukten skall kunna ta ut sig snabbt igen vid uppvärmning... det har varit bättre om de var glasförseglade hermetiskt täta eller en ganska luftigt monterad keramik-propp där fukten ganska obehindrat rör sig in och ur värmeelement-röret och därmed torkar fort vid upphettning.
 
  • Gilla
Rullebör
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Problemen med jordfelsbrytaren beror troligen på att fukt kommit in i elementet över tid genom ändpropparna där strömanslutningen går igenom och när elementen aktiveras och värms så drivs fukten i 'sanden' som centrerar värmespiralen i röret mot dess kallare delar - dvs. där elanslutningen sitter genom silikonproppar eller vad det nu är för värmetåligt och det kan tom bildas droppe kondens och fuktig sand som gör att man får överledning med tillräcklig ström nog för att JFB löser ut.

Helst skall dessa element köras 'in' efter långa stillestånd i kanske några få dygn med strömanslutning som inte har jordfelsbrytare i sig och den vägen med hettan i elementet pressa ut vattnet ur röret, och sedan koppla tillbaka till den ordinarie kopplingen.

alternativt ta ut elementet - stoppa i en ugn på typ 150 grader C och sedan vara där i 1-2 dygn och sedan monteras tillbaka. - problemet är tätpropparna i ändan i plasten eller silikon som under lång tid har släppt igenom fukten mha. diffusion - vid uppvärmning är ett kraftigt motstånd för att fukten skall kunna ta ut sig snabbt igen vid uppvärmning... det har varit bättre om de var glasförseglade hermetiskt täta eller en ganska luftigt monterad keramik-propp där fukten ganska obehindrat rör sig in och ur värmeelement-röret och därmed torkar fort vid upphettning.
Tusen tack för superbra svar/kommentar! Högt uppskattat!

Jag är säker på att du har helt helt rätt.

I slutet av förra vintern kopplade jag ur elementet pga jordfel (igen) men lät det sitta kvar i aggregatet. Provade att koppla in igen när det blev kallt för några veckor sedan och det fungerade då oväntat i ca 1 vecka (röda lampan tändes och släcktes efter några minuter och elementet verkade bli varmt). Tänker då att det troligtvis torkat ut lite under sommaren, men inte tillräckligt (plus att det nog kommit in lite ny fukt under höst och vinter).

Jag har många ojordade uttag så borde gå att köra 'in' som man "helst skall" göra. Vet dock inte om jag vågar ge mig på att göra en sådan koppling.. ⚡ Tipset med ugn kan fungera bättre, ska prova det. Tänker också att man kanske kan låta elementet torka i uterummet under sommaren, ta in när temperaturen kryper ner, och sedan inte sätta in i aggregatet igen förrän det ser ut att bli minusgrader ute.

Om det är tillåtet, så borde jag också kunna be en elektriker att koppla om så att FTX kör utan JFB. JFB fanns inte när huset byggdes utan installerades av förre/första ägaren endast några månader innan vi tog över.
 
Vintertid med elementet liggande i värmda torra utrymmen och 20% Rh är faktiskt bättre än sommaren med ibland 90% Rh i fukt när det gäller fuktvandringen in och ur elementet, det är nog sommaren som fuktar upp din element...

Jag tycker det är bra förslag att låta elektrikern ordna en egen matning till aggregatet utan JFB så att inte all värme stannar för sådana saker att JFB löser för att värmelementet har lite för hög läckström under kortare period när de driftsätts plötsligt av termostat vid minusgrader efter lång tid inaktivitet.
 
  • Gilla
Rullebör
  • Laddar…
C cybermaster2000 skrev:
Tack för svar och skönt för dig. Jag beställer en och provar.
Fungerade termostaten?
 
Fredrik Lundell Fredrik Lundell skrev:
Fungerade termostaten?
Jo den funkar fint. Den är inställd att aktiveras vid ca. -7 grader utomhus temp.
 
Det ser ut som det finns 3 olika termostater, 15, 17 och 26. Någon som vet vad de olika har för funktion?
När vår förvärmare går igång, verkar den gå konstant utan att slå av. Frågan är vilken termostat som det är fel på?
 
Fredrik Lundell Fredrik Lundell skrev:
Det ser ut som det finns 3 olika termostater, 15, 17 och 26. Någon som vet vad de olika har för funktion?
När vår förvärmare går igång, verkar den gå konstant utan att slå av. Frågan är vilken termostat som det är fel på?
Jag körde med 55.13002.020.
Jag skulle byta 26 om jag var du, den ena av 15 och 17 är ett överhettningskydd som återställs manuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.