Hej,
Kan man byta ut dessa trådade termostater mot uppkopplade eller måste även mottagarenheten bytas ut? Jag är ute efter att på fjärr se grader och kunna ställ upp/ned termostater. Tacksam om att få tips på termostater som fungerar i denna lösning. Allt är fabrik LK.
 
  • Vit vägg, kablar, sladdskydd, ljusströmbrytare, skruvar, hörn av rum, en del oskärpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem, rör, ventiler, termostatventiler, vägg, målad träbänk. Installation i bostad för värmejustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad vit termostat med ratt, märke LK Electronic, avstängningsknapp ovanför, grå vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på att alla termostater ska stå på max om ni har värmepump som värmekälla. Sedan lägsta möjliga värmekurva som ger den komfort ni vill ha inne. Då fungerar det inte att "leka med termostaterna".
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tänk på att alla termostater ska stå på max om ni har värmepump som värmekälla. Sedan lägsta möjliga värmekurva som ger den komfort ni vill ha inne. Då fungerar det inte att "leka med termostaterna".
Har elpanna
 
Det har ingen betydelse vad värmekällan är, värme ska produceras och gå ut till huset. På el-pannor lika som VP så finns kurvor att ställa in. Att då förändra utgående temp går inget bra, då det är liksom fasta parametrar. Det kan gå med att styra golvvärme på avstånd, men TJA varför då. Bäst är nog att lura utomhusgivaren att det är varmare ute än verklighet.
 
J jonaserik skrev:
Det har ingen betydelse vad värmekällan är, värme ska produceras och gå ut till huset. På el-pannor lika som VP så finns kurvor att ställa in. Att då förändra utgående temp går inget bra, då det är liksom fasta parametrar. Det kan gå med att styra golvvärme på avstånd, men TJA varför då. Bäst är nog att lura utomhusgivaren att det är varmare ute än verklighet.
Har inte någon värmekurva att skruva på, och jag vill kunna ställa ner värmen på distans och framförallt ställa upp den någon dag innan jag åker dit. Gammal bild med lågt tryck.
 
  • Värmepannans kontrollpanel med termostat, tryckmätare, rör och expansionskärl. Varningslapp på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir nog lite problem att få till det, termostaten är av klickmodell och 3 polig enligt elschemat. Det sitter en kontaktor i den som drar när manöverbrytaren slås till, Där kan den ledningen brytas och sitta en termostat med en bulb som sätts fast ovanför pumpen. Och lägre värde inställt och ett relä som styrs från något. som kopplar in eller bryter manövern till kontaktorn. Mer går inte att göra åt den pannan, för att styra den
Hänger du med hur jag menar.
 
J jonaserik skrev:
Blir nog lite problem att få till det, termostaten är av klickmodell och 3 polig enligt elschemat. Det sitter en kontaktor i den som drar när manöverbrytaren slås till, Där kan den ledningen brytas och sitta en termostat med en bulb som sätts fast ovanför pumpen. Och lägre värde inställt och ett relä som styrs från något. som kopplar in eller bryter manövern till kontaktorn. Mer går inte att göra åt den pannan, för att styra den
Hänger du med hur jag menar.
Ok men det är termostater ute i rummen jag vill styra
 
Du har två trådar samtidigt på gång eller hur, flera svar finns i den andra tråden, och är det termostater i rummen finns igen genväg, bara köpa det du vill ha i reglering.
 
J jonaserik skrev:
Du har två trådar samtidigt på gång eller hur, flera svar finns i den andra tråden, och är det termostater i rummen finns igen genväg, bara köpa det du vill ha i reglering.
Jag har bara denna tråd igång, men skall titta på den andra om det finns några förslag. Försöker väl inte någon utväg utan vill enbart veta vad som behövs för att fjärreglera respektive rumstermostat.
 
Nog jag som blandat lite ursäkta. Det med att styra GV från något, blir att skaffa en reglercentral som sitter vid fördelningsrören., finns med ledningbundet eller ledningslöst, desa styrs då av en termostat på väggen i respektive rum. Kan finnas för att se och styra via någon app. Men då kostar det nog en hel del.Däemot kan din panna luras till att ge mindre värme, genom att manipulera utgivaren så den tror att det varmare. >Då sätt ett relä ( vad det nu kan vara ) som kopplar ur utegivaren och kopplar in ett fast mostånd. blir då en konstant temp som går ut huset och termostater i rummen säger att nu är det kallt. Detta öppnar alla ställdon på fördelarna- men kan inte bli högre värme än vad pannan ger.
Allt av det med relä kan styras på distans om möjligheterna finns för det, men därom har jag ingen kännedom.
 
Hela pannan kan stängas av/på med ett relä mellan anslutningarna 1 & 3 som då skulle kunna styras med en ansluten extern enhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.