X xzenon skrev:
Vilket den inte ska.
Varför tog du då upp matningen på 250 A? Det är alltså vad du har tillgängligt, och det är som sagt tveksamt om 63 A räcker till kökscentralen.
X xzenon skrev:
Jag skrev till någon här att jag hade en effekt lista på dvs köks grejer som ska vara i köket. Med en fråga till den personen om jag ska plussa ihop effekten i listan och dela den sammanlagda effekten på spänningen. Men jag fick ett svar att man potentiellt kunde göra så. Jag är inte intresserad av att någon löser min uppgift åt mig jag ska göra den själv. Där imot vill jag ha hjälp i hur jag ska lösa den eller vart jag kan finna verktygen för att lösa den.
Och det är precis vad jag försöker ge dig. Du ville veta hur man gör i verkligheten och då tar man reda på önskad belastning och dimensionerar därefter. "Formeln" är alltså att fråga kunden. Alternativt om kunden inte "vet", gör en egen bedömning av önskad belastning (sammanlagringsfaktorn). Detta styr förutom den totala matningen vilka gruppledningar som behövs och hur de ska avsäkras.
 
  • Gilla
Lassebo och 2 till
  • Laddar…
X xzenon skrev:
Jag skrev till någon här att jag hade en effekt lista på dvs köks grejer som ska vara i köket. Med en fråga till den personen om jag ska plussa ihop effekten i listan och dela den sammanlagda effekten på spänningen.
I ett restaurangkök kan jag tänka mig att man ogärna kompromissar med tillgänglig effekt. Kökspersonalen vill inte hålla reda på om de måste vänta tills ugnen är varm innan de kan starta fritösen. Jag skrev att man ofta kan gå ner från avsäkringen man får fram om man summerar alla förbrukares märkström. Och jag gissar att i just restaurangkök gör man helst inte det.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför tog du då upp matningen på 250 A? Det är alltså vad du har tillgängligt, och det är som sagt tveksamt om 63 A räcker till kökscentralen.

Och det är precis vad jag försöker ge dig. Du ville veta hur man gör i verkligheten och då tar man reda på önskad belastning och dimensionerar därefter. "Formeln" är alltså att fråga kunden. Alternativt om kunden inte "vet", gör en egen bedömning av önskad belastning (sammanlagringsfaktorn). Detta styr förutom den totala matningen vilka gruppledningar som behövs och hur de ska avsäkras.
Det är vad jag har tillgängligt i fördelnings centralen. brukar man ta all den kraft från fördelning centralen till en underliggande. Låter jättekonstigt.
 
A Avemo skrev:
I ett restaurangkök kan jag tänka mig att man ogärna kompromissar med tillgänglig effekt. Kökspersonalen vill inte hålla reda på om de måste vänta tills ugnen är varm innan de kan starta fritösen. Jag skrev att man ofta kan gå ner från avsäkringen man får fram om man summerar alla förbrukares märkström. Och jag gissar att i just restaurangkök gör man helst inte det.
Och jag håller med dig. Det låter logiskt att man över dimensionerar lite.
 
Det sa jag inte. 250 A är kanske bara är ett villospår i kursbokens fråga. Men du behöver sannolikt över 63 A. Nu framgår det inte exakt hur frågan ska besvaras. Om det enbart är matningens storlek så är frågan ganska enkelt besvarad.

Normalt brukar man fråga efter area och säkring. Då kan man välja ledningen efter den säkring som ligger ett snäpp över önskad belastning. Det finns då chans att man får lite marginal på köpet. Men det framgår inte om det är det svaret som önskas.

I verkligheten behöver man också ta hänsyn till vilken effekt som matad elcentral kan hantera och ev sätta säkringar på ingången.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det sa jag inte. 250 A är kanske bara är ett villospår i kursbokens fråga. Men du behöver sannolikt över 63 A. Nu framgår det inte exakt hur frågan ska besvaras. Om det enbart är matningens storlek så är frågan ganska enkelt besvarad.

Normalt brukar man fråga efter area och säkring. Då kan man välja ledningen efter den säkring som ligger ett snäpp över önskad belastning. Det finns då chans att man får lite marginal på köpet. Men det framgår inte om det är det svaret som önskas.

I verkligheten behöver man också ta hänsyn till vilken effekt som matad elcentral kan hantera och ev sätta säkringar på ingången.
Första frågan var angående vad man ska säkra upp den underliggande centralen och en fråga längre fram i boken är angående kabel dimension. Vilket låter logiskt att man räknar ut vad centralen ska avsäkras med och sen räknar ut kabel dimensions med vetskapen om säkring och kabel längd och hur den ska förläggas.
 
Eftersom de flesta i princip alla elserviser som beställs till större fastigheter är överdimensionerade så kan man konstatera att vi är för dåliga på att räkna på detta. Man får titta på alla laster, särskilt större förbrukare. Sammanställ i Excel. En kolumn för effektfaktor och en kolumn för sammanlagring. De flesta maskiner kan sammanlagras med en faktor på 0,3-0,7. Utgå från vad kunden uttrycker men min erfarenhet som just elkonsult mot större anslutningar t.ex. storkök är att de uttrycker att de startar allt samtidigt. Detta kan lösas med tidstyrda villkor eller tydlig information. Allt kan vara igång samtidigt, t.ex. en ugn drar trots det inte sin märkström hela tiden. Däremot kan inte allt starta från kallt samtidigt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
X xzenon skrev:
Ja precis det är en skol uppgift. Och jag är mer intresserad av hur verkligheten är och därför frågar jag här för att få ta liten del av den kunskap som fler åriga elektriker har
I verkligheten så är alla installationer unika men man vill ju gärna att det man gör skall vara flexibelt för eventuella framtida behov. I dag är det knappast någon som drar en snål matning till ett garage iom elbilarnas frammarsch. Men om man ska projektera ett nybygge lär man nagelfara varje komponent för att komma ner i pris.

När jag har projekterat lite större saker där det framtida behovet varit lite osäkert så har jag försäkrat investeringen genom att välja större matningar.

När det gäller frågan med restaurangen så måste man ju veta ungefär vad som ska drivas men om vi tar pizzaugnar så hittade jag några med effektbehov på mellan 10-19kW sen hittade jag stekbord med effekt på 14kW. Nu är jag ingen restaurangexpert men med en 63A matning (44kW) så borde det räcka för de flesta medelstora restauranger.
 
J Johan456 skrev:
Eftersom de flesta i princip alla elserviser som beställs till större fastigheter är överdimensionerade så kan man konstatera att vi är för dåliga på att räkna på detta. Man får titta på alla laster, särskilt större förbrukare. Sammanställ i Excel. En kolumn för effektfaktor och en kolumn för sammanlagring. De flesta maskiner kan sammanlagras med en faktor på 0,3-0,7. Utgå från vad kunden uttrycker men min erfarenhet som just elkonsult mot större anslutningar t.ex. storkök är att de uttrycker att de startar allt samtidigt. Detta kan lösas med tidstyrda villkor eller tydlig information. Allt kan vara igång samtidigt, t.ex. en ugn drar trots det inte sin märkström hela tiden. Däremot kan inte allt starta från kallt samtidigt.
Ja fast överdimensionering för med sig andra fördelar som lägre spänningsfall, lägre förlusteffekter och bättre förimpedans etc. Så det gör inte så mycket.


När får vi resten av uppgifterna till denna uppgift så vi kan försöka lösa den? Tre sidor och allt som kommit fram är att det kanske är en restaurang eller storkök? Var är effekterna och förutsättningarna.
 
A avh67f skrev:
Ja fast överdimensionering för med sig andra fördelar som lägre spänningsfall, lägre förlusteffekter och bättre förimpedans etc. Så det gör inte så mycket.
Och en massa onödiga kostnader.
 
A avh67f skrev:
Tre sidor och allt som kommit fram är att det kanske är en restaurang eller storkök? Var är effekterna och förutsättningarna.
Det står ju så här i första inlägget:

X xzenon skrev:
Tänkte centralen skulle bestyckas med 5st 10A dvärgbrytare och 3st 16A dvärgbrytare och en huvudbrytare. huvudbrytaren bestämmer givetvis matning en till centralen.1st 10A säkring är 3p och 1st 16A är 3p.

Fördelar man det jämnt över faserna blir det ca 50 A per fas om precis alla grupper belastas fullt samtidigt, vilket kanske inte är sannolikt?
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Istället för att teoretisera. Det räcker i praktiken förmodligen mer än väl med en 10mm2 och 40A avsäkring. Dra en 16mm2 och avsäkra 63A så täcker det framtida behov med god marginal. Klart.
 
  • Gilla
merbanan
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ja fast överdimensionering för med sig andra fördelar som lägre spänningsfall, lägre förlusteffekter och bättre förimpedans etc. Så det gör inte så mycket.


När får vi resten av uppgifterna till denna uppgift så vi kan försöka lösa den? Tre sidor och allt som kommit fram är att det kanske är en restaurang eller storkök? Var är effekterna och förutsättningarna.
Faktiskt så har det gjorts studier. Lite överdimensionerat är bra som du säger men om du förlägger 6st parallella 240 till en fastighet som sedan visar sig hade klara sig på 2st så blir det onödigt. Därtill har du fyllt upp nätägarens nätstation när du beställt så hög effekt. Inom en fastighet blir det främst onödigt dyrt och även där tas utrymme i anspråk.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Överdimensionering med en faktor tre kan jag ju tycka är rejält överdrivet. Vi vet ingenting om byggnaden och vad den kräver här, utan det är ledningen till köket. Där tycker jag det riskerar vara snålt att bygga in sig med 63 A med tanke på framtiden. Men nu är frågan vad kursboken förväntar sig för svar.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Jo visst är det ledningen till köket det gäller här men jag ville lyfta blicken lite när frågan var uppe.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.