Hej!

Har köpt ett nytt hus där vi ska sätta upp en skiljevägg i ett rum.
För tillfället är där endast en radiator, tvårörs. (Gula på bilden)
Hur hade ni gjort för att få två radiatorer under fönsterna istället, så att varje rum har en egen värmekälla.
Om möjligt vill jag slippa ha utanpåliggande rör för jag tycker det förstör möjligheten till fri möblering.

Mvh Alexander
 
  • Skärmdump av digital anteckning, handritat rektangel, linjer med olika färger, gula markeringar, rutnät bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är över och under rummet?

Det kan gå att dra rören i mellanväggen också.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är över och under rummet?

Det kan gå att dra rören i mellanväggen också.
Under är det nedanvåning. Över är det vind.

Rörläggare sa att man inte kunde dra i väggen. Är det lathet för det är svårare?
Väggen bygger jag själv och finns ju inte än.
 
Oavsett att du vill ha ej synliga rör eller ej, så sitter du på pottan. Det befintliga kommer från golvet och ska det bort har du två rör där, Dessa ska skavas fram till fönstren på andra sidan och dessa kan gå i den nya väggen tvärs över. Men när de kommer fram så ska dom delas och då blir dom utvändiga om du inte river ytterväggen. Har ingen betydelse hur man vänder sig, baken följer med runt.
 
  • Gilla
Alexunden och 1 till
  • Laddar…
A Alexunden skrev:
Under är det nedanvåning. Över är det vind.

Rörläggare sa att man inte kunde dra i väggen. Är det lathet för det är svårare?
Väggen bygger jag själv och finns ju inte än.
Hur menar han/hon att man inte kan dra dom i väggen? Du menar att man inte får kanske?
 
Går utmärkt att ha ett vattentätt skåp med fördelare i nya väggen där rören delar sig till varsitt element.
 
  • Gilla
Alexunden och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går utmärkt att ha ett vattentätt skåp med fördelare i nya väggen där rören delar sig till varsitt element.
Hur gör du då när dom nya ska sitta under fönstren
 
Det blir utanpåliggande rör sista biten på ytterväggen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Drar man rören inne i nya väggen så...

Schematisk ritning av ett rum med rördragningar och noteringar om möblering och inspektionslucka/skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alexunden och 1 till
  • Laddar…
Skarvar i värmesystem får vara dolda, däremot måste fördelare vara inspekterbara.
https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/4/5

Så genom att tänka till lite så behöver man inte ha fördelaren i väggen utan man kan ha den synlig på lämpligt ställe.

Det hänger även på hur mycket jobb man livv lägga ner.
 
  • Gilla
Alexunden
  • Laddar…
Ja, mellanväggen och utanpåliggande på fönsterväggen känns som en vettig kompromiss. Hur man kommer från nuvarande placering till mellanväggen är svårare att säga med nuvarande information.
 
  • Gilla
Alexunden
  • Laddar…
A Alexunden skrev:
Hej!

Har köpt ett nytt hus där vi ska sätta upp en skiljevägg i ett rum.
För tillfället är där endast en radiator, tvårörs. (Gula på bilden)
Hur hade ni gjort för att få två radiatorer under fönsterna istället, så att varje rum har en egen värmekälla.
Om möjligt vill jag slippa ha utanpåliggande rör för jag tycker det förstör möjligheten till fri möblering.

Mvh Alexander
Hänger inte med på hur utanpåliggande elementrör kan förstöra möbleringsval nämnvärt. Vad är det för möbler eller dylikt som skall placeras i rummen?
 
K Kane skrev:
Hänger inte med på hur utanpåliggande elementrör kan förstöra möbleringsval nämnvärt. Vad är det för möbler eller dylikt som skall placeras i rummen?
Med skissen som utgångspunkt å med hur fönster och dörrar är placerade så misstänker jag att det är 1/2-plan på en övervåning å övre och nedre väggarna har snedtak.
Då blir det typ bara mellanväggen som kan ha golvstående bokhylla. Vissa (många?) golvstående bokhyllor har bara urjackning för golvsockel, att då ha utanpåliggande rör på mellanväggen gör att det blir svårare att ha bokhylla mot den väggen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Med skissen som utgångspunkt å med hur fönster och dörrar är placerade så misstänker jag att det är 1/2-plan på en övervåning å övre och nedre väggarna har snedtak.
Då blir det typ bara mellanväggen som kan ha golvstående bokhylla. Vissa (många?) golvstående bokhyllor har bara urjackning för golvsockel, att då ha utanpåliggande rör på mellanväggen gör att det blir svårare att ha bokhylla mot den väggen.
Det med någon bokhylla eller möblering vet ingen annan än TS om, så där ska vi nog inte spekulera, frågan var om utvändig eller invändig rördragning och där tror jag nog att TS har fått svar
 
Demmpa Demmpa skrev:
Med skissen som utgångspunkt å med hur fönster och dörrar är placerade så misstänker jag att det är 1/2-plan på en övervåning å övre och nedre väggarna har snedtak.
Då blir det typ bara mellanväggen som kan ha golvstående bokhylla. Vissa (många?) golvstående bokhyllor har bara urjackning för golvsockel, att då ha utanpåliggande rör på mellanväggen gör att det blir svårare att ha bokhylla mot den väggen.
Så kan det vara. Är det inte märkligt med element som inte sitter på yttervägg?
 
  • Gilla
Alexunden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.