B bubba123 skrev:
Väcker denna gamla tråden eftersom jag själv är i denna situation nu. Har ett isolerat fritidshus (använt som åretruntboende tidigare) där vi sänkt temperaturen till 15 grader när vi inte är där. Huset är 75m2 med gillestuga.

Uppvärmningen är vattenburen luft/vatten bestående av en CTC EcoEl med utedelen EcoAir.

Förbrukningen har legat på runt 30kWh per dygn sen jag började mäta för några veckor sedan. Utetempen har legat runt 0 grader.

För mig känns detta lite i högsta laget. Vad tror ni?
Du får berätta lite mer var det är någonstans i Sverige + hur stort det är. Byggår?
 
B b_hasse skrev:
Är det betongplatta på mark? Då kan golvvärme dra en hel del om det inte finns tillräcklig isolering under betongplattan.
Det har också betydelse hur golvvärmen är justerad. Framledningstemperaturen ska vara så läg som möjligt, dvs ventilen ska vara helt öppen i slingan som behöver mest energi.
Men 34 kWh/dygn är inte en jättehög förbrukning.
Det är krypgrund under halva huset. Under andra halvan är där källare med gillestuga och pannrum. Ingen golvvärme utan det är element.

Men ok, då det kanske inte är konstigt med den förbrukningen?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du får berätta lite mer var det är någonstans i Sverige + hur stort det är. Byggår?
Mitt i Skåne är detta. Byggt 1965. Original fönster och dörrar och ingen extra isolering.
 
Kondition på tätningslister? Drag kan suga mycket energi.
 
B bubba123 skrev:
Mitt i Skåne är detta. Byggt 1965. Original fönster och dörrar och ingen extra isolering.
Det låter lite högt.

Jag kör 10 grader med LLVP på 68 m². Byggt kring 1960-70. Norra Örebro län nära Dalagränsen. Ca 15 kWh vid 0 grader.

Jag skulle dra ner till 10 grader och jämföra förbrukningen därefter. Har du separat VVB eller sitter den i LVVP?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tycker också att såväl förbrukning som temperatur låter väl hög. Kyl och frys behöver normalt ca tio grader för att funka ordentligt (annars funkar inte kompressorn dom den ska, men i övrigt räcker det ju med plusgrader.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Kondition på tätningslister? Drag kan suga mycket energi.
Har bytt ut som som var värst. Har satt i tilluftsventiler då detta saknades helt. Här kommer det ju klart in lite kalluft men jag tycker inte det drar om jag känner med handen framför.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det låter lite högt.

Jag kör 10 grader med LLVP på 68 m². Byggt kring 1960-70. Norra Örebro län nära Dalagränsen. Ca 15 kWh vid 0 grader.

Jag skulle dra ner till 10 grader och jämföra förbrukningen därefter. Har du separat VVB eller sitter den i LVVP?
Oj, ja det var ju lite lägre. Har dock läst att just 15 grader är en bra gräns för att hålla ett lagom klimat i hus man ej stänger av värmen helt i. Men det är klart man kan ju testa för att utvärdera förbrukningen.

Värmepumpen genererar varmvatten också. Den har ingen tank för varmvatten utan den värmer vattnet när man tappar det genom en rörslinga som går genom tanken.
 
B bubba123 skrev:
Oj, ja det var ju lite lägre. Har dock läst att just 15 grader är en bra gräns för att hålla ett lagom klimat i hus man ej stänger av värmen helt i. Men det är klart man kan ju testa för att utvärdera förbrukningen.

Värmepumpen genererar varmvatten också. Den har ingen tank för varmvatten utan den värmer vattnet när man tappar det genom en rörslinga som går genom tanken.
Vi har kört i många år kallställt med ca 0 grader på elradiatorerna. Badrum dock ca 10 grader. El-VVB påslagen på absolut minimum, i princip avstängd. Ingen kyl/frys igång. Värmeslinga på inkommande vatten.

Nu testar jag att köra LLVP på lägsta läget som är 10 grader för att se om det ger ännu lägre förbrukning än elradiatorerna på 0 grader. Min erfarenhet är att det går bra att kallställa men man får prova sig fram. Med möjlighet att förvärma stugan 24-48 timmar i förväg före besök så går det att få en vettig vistelsetemperatur när man väl är där.

15 grader är ju det som några försäkringsbolag rekommenderar. Med kommunalt vatten så får hålla extra koll så det inte blir kostsamma frostskador pga för ambitiös kallställning. I hemmanet i Norrbotten har vi faktiskt en egen avstängningsventil i "gatan" för det kommunala vattnet så där går det bra att kallställa helt utan uppvärmning.
 
Jag ligger på 20-30kwh per dygn i ett dåligt isolerat "garage" 62m2 med llvp inställd på 16 grader. 170mm i väggarna, 100mm i tak.
 
  • Gilla
bubba123
  • Laddar…
Antewallgren Antewallgren skrev:
Jag ligger på 20-30kwh per dygn i ett dåligt isolerat "garage" 62m2 med llvp inställd på 16 grader. 170mm i väggarna, 100mm i tak.
Skulle säga att det kan motsvara isoleringen i stugan. Bra referens mot förbrukningen jag har.
 
  • Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.