Ska byta denna men undrar om blå och svart kabel som går ut till golvet sitter på rätt ställe? Tänkte att blå skall vara på N eller spelar det ingen roll? Eluttag under installation, flera färgade ledningar, säkerhetsklassning, teknisk etikett, oavslutat elektriskt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Satte in denna men bytte plats på blå och svart som sagt.

Men utöver detta så fanns en plint märkt X som enligt manualen ej skall användas. Innebär det att detta är en termostat som är ojordad?

Jag satte nu jorden i plint X?
 
T Tokv41 skrev:
Satte in denna men bytte plats på blå och svart som sagt.

Men utöver detta så fanns en plint märkt X som enligt manualen ej skall användas. Innebär det att detta är en termostat som är ojordad?

Jag satte nu jorden i plint X?
 
  • Digital termostat visar tid, dag, rumstemperatur 22.0°C, komfortmeny, autoinställningar, väggmonterad, märke AMIK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Walle85
Anslutningarna märkta med X är inte anslutna i strömställaren, utan kan användas som kopplingsplint för vidarekoppling av passerande ledare.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Anslutningarna märkta med X är inte anslutna i strömställaren, utan kan användas som kopplingsplint för vidarekoppling av passerande ledare.
Precis men räcker det då att jorden går in där istället för som på gamla termostaten där det fanns uttag för jord? Blir det någon skillnad i praktiken?

Jag vill såklart att nya termostaten är lika säker som den gamla.

Nu går jorden ihop i plint X istället för som på gamla i PE.
 
Walle85
Gör varken till eller från sett till funktionaliteten på termostaten. Förutsatt att det inte finns möjlighet att koppla in skyddsjord i den.
Du kan "parkera" en ledare i X för första framtida bruk.
Som alltid så ska man inte göra antaganden baserat på färgerna på ledarna, vill man vara så ska man mäta.
Jag har sett grön/gul användas som tändtråd i installationer 🙃
 
Walle85 Walle85 skrev:
Gör varken till eller från sett till funktionaliteten på termostaten. Förutsatt att det inte finns möjlighet att koppla in skyddsjord i den.
Du kan "parkera" en ledare i X för första framtida bruk.
Som alltid så ska man inte göra antaganden baserat på färgerna på ledarna, vill man vara så ska man mäta.
Jag har sett grön/gul användas som tändtråd i installationer 🙃
Okej så så länge jorden är ihopkopplade kvittar det om det finns en pe eller om man sätter det i X?

Och angående blå eller svart ut i golvet?
 
Walle85
T Tokv41 skrev:
Okej så så länge jorden är ihopkopplade kvittar det om det finns en pe eller om man sätter det i X?

Och angående blå eller svart ut i golvet?
Går inte att svara på, kablar och färger du vet, omöjligt att veta utan att se hur det ser ut i andra änden samt att man bör mäta upp 😉
Sannolikt ok som det är då det var så sedan tidigare.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Går inte att svara på, kablar och färger du vet, omöjligt att veta utan att se hur det ser ut i andra änden samt att man bör mäta upp 😉
Sannolikt ok som det är då det var så sedan tidigare.
Jo men den jag pratar om nu är kabeln ut till slingan. Där är det en svart och en brun.

Jag satte blå på N och svart på L. Satt tvärtom på förra termostaten men det blir varmt för tillfället åtminstone. Undrade mest om det hade någon betydelse men det kanske kvittar?
 
Walle85 Walle85 skrev:
Går inte att svara på, kablar och färger du vet, omöjligt att veta utan att se hur det ser ut i andra änden samt att man bör mäta upp 😉
Sannolikt ok som det är då det var så sedan tidigare.
Alltså dessa jag bytte plats på i nya termostaten. Funkar just nu men även den gamla fungerade ju.
 
  • Eluttag under installation, kablar anslutna fel, risk för elolycka, röd cirkel markerar problemområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Slingan är en resistiv last, spelar ingen roll på färgordningen där, men vän av ordning hade nog satt blå på N bara för att…
 
Totte_S Totte_S skrev:
Slingan är en resistiv last, spelar ingen roll på färgordningen där, men vän av ordning hade nog satt blå på N bara för att…
Bra för det var så jag gjorde på den nya termostaten..
 
Walle85
Yes, förstod det. Därav mitt sparsamma svar med att funkade det innan så bör det funka framgent.
Är ingen skillnad så vitt jag vet samt att färgen som sagt inte säger så mycket, blir det varmt och allt lirar så är det nog bra.
 
men varför har vissa termostater inkoppling för jord när andra saknar det? Är skillnaden enbart att själva termostaten inte blir jordad när man kopplar jorden separat ”bakom”?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.