Hej, första posten här.

Jag bygger hus i Sydamerika och har sedan ganska länge tagit över bygget då "snickarna" gjorde ett riktigt katastrofjobb.

Huset är byggt på träbjälklag med k-plyfa som undergolv.

I hallen ska det läggas klinker. Befintligt golv är 15mm K-plyfa på cc 40cm.
Vardagsrum/kök ska få vinylgolv, där är det 21mm k-plyfa under.

Fråga 1:
I hallen var tanken att skruvlimma 6 mm fibercementskivor som underlag för klinkers. Dock är golvet väldigt ojämnt och jag undrar om det skulle gå att lägga ett väldigt tunt lager flytspackel ovanpå fibercementen för att få det jämnt för att kunna lägga klinkersen? Att få jämnt är extra viktigt då det här nästan bara går att få tag i 60x60cm klinker.
Anledningen att jag vill undvika för mycket flytspackel är för att inte få för stor nivåskillnad mellan hall och vardagsrum.

Fråga 2:
Även där vinylgolv ska läggas är det för ojämnt. Jag tänkte mig hyvla ner "åsarna" och flytspackla tunt där det finns dalar. Tankar om detta? Funkar det eller ska flytspackling alltid göras med armering och min 1 cm djup?
 
1 kan bara svara på hur jag skulle gjort här hemma.
Jag hade nog spacklat med ett fiberspackel med armering och minst 15-20mm
Eller använt ett lim, tex Ardex S48 och limmat golvgips 13?mm, fyllt ut dom värsta dalarna först med samma lim låtit torka sen limmat skivorna.

I Sverige ska det vara 22mm golvspån och minst 13mm spackel eller limmad golvgips skiva

2 finns spackel du kan lägga ner till 0mm och upp till 10-15mm, sen om det håller på ditt golv vet jag inte med förmodligen, beror ju lite på golvreglarnas dimensioner och spännvidd.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tack för svar!
Golvgips går inte att få tag på här.
Har med mycket tur lyckats hitta fiberarmerat spackel som ska inhandlas.
Golvreglarna är 2tum6 cc40 och spännvidd mindre än 2 m så där är jag inte så orolig.
det är där det lagts 15 mm plyfa som man kan känna ganska stor svikt när man går på det.

Spackel får det bli, och ett ganska rejält lager för att försöka få bukt med problemet.
 
R
Golvgips har alla välsorterade bygghandlare…
 
R Rejäl skrev:
Golvgips har alla välsorterade bygghandlare…
I Sydamerika?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
R
nino nino skrev:
I Sydamerika?
Oj hade missat det😂
 
R Rejäl skrev:
Oj hade missat det😂
Bra om man läser iaf trådstarten innan man svarar 😄
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Hur stor skillnad gör det med armerat vs vanligt flytspackel?
Om sistnämnda är enklare att få tag på duger det?
 
Om du har ett svikt i golvet så bör de juh styvas upp där de är underifrån om det går, ett golv som är så kallad självbärande så skall de ligga 3cm fiberspackel . Dom spackel som går att spackla ner till noll är mera ett spackel till fin justering där man redan har ett bra trä eller betonggolv .

så rekommenderar armering + minst 3 cm fiberarmerat golvspackel , annars är riskerna att det spricker och då tar de med plattor eller fog
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.