8 337 läst · 40 svar
8k läst
40 svar
Äldre hus med energiklass B - Omöjligt?
Jo jag har ganska bra koll på det och det är lite krångligt. Men det är primärenergitalet som ligger till grund för utfallet av energideklarationen. Man kan dessvärre inte välja att göra det på något annat vis.D Dan Asplund skrev:
Precis som jag tänkte alltså. Man måste plöja igenom massa myndighets text för att begripa begreppen man svänger sig med. Upplagt för missförstånd och felaktig ryktesspridning när man tror att folk ska sätta sig in i saker som kanske inte är så självklara förutom för textförfattaren.useless skrev:
Så komplicerat är det inte... I princip summerar man nuvarande elförbrukning för värme, varmvatten, ventilation och belysning, Delar med en geografisk korrektionsfaktor (1,0 för Stockholm) och multiplicerar med en viktningsfaktor (1,8 för elektrisk värme dit värmepumpar räknas). Sen delar man allt med boarean.D Dan Asplund skrev:
Så i TS fall blir det ca (8500 * 1,8) / 200 = 75-80 kWh/m2 beroende på felmarginalen i siffrorna.
Och BBR består av en samling pennfäktare som tycker/tänker att så här säger vi att det ska vara, samt att godta allt som kommer från EU, även det är lite utopi på det som kommer därifrån
Numera i nybyggen ska det vara att en handikappad kan komma in och även besöka toaletten BRA
Husen ska vara som en termosflaska och ska tätprovas före godkännande TJA mindre bra.
Sen ska det vara en ventilationsanläggning så luften blir bra. tacka sjutton för det med en termosflaska,
med något om antal m3 som ska snurra, annars inte godkänd slutbesiktning
Ytterligare så får inte installerad effekt för värme överstiga ett tal för husets behov, som BBR bestämmer, ska då spärras va F-N är det fråga om. Alla i landet jagar kW, så inget överuttag vill någon ha.
Om inte spärren är aktiverad , inget godkännande
För att inte tala om det med säker vatten, IOF inte fel att förbygga
Det är märkligt vad som kommer från BBR i olika skeenden
Numera i nybyggen ska det vara att en handikappad kan komma in och även besöka toaletten BRA
Husen ska vara som en termosflaska och ska tätprovas före godkännande TJA mindre bra.
Sen ska det vara en ventilationsanläggning så luften blir bra. tacka sjutton för det med en termosflaska,
med något om antal m3 som ska snurra, annars inte godkänd slutbesiktning
Ytterligare så får inte installerad effekt för värme överstiga ett tal för husets behov, som BBR bestämmer, ska då spärras va F-N är det fråga om. Alla i landet jagar kW, så inget överuttag vill någon ha.
Om inte spärren är aktiverad , inget godkännande
För att inte tala om det med säker vatten, IOF inte fel att förbygga
Det är märkligt vad som kommer från BBR i olika skeenden
Jo det är ju i grunden märkligt att man inte får bygga sitt hus som vill. BBR kunde vara en rekommendation i många stycken och ett hus som uppfyller BBR skulle få ett högre marknadsvärde.J jonaserik skrev:Och BBR består av en samling pennfäktare som tycker/tänker att så här säger vi att det ska vara, samt att godta allt som kommer från EU, även det är lite utopi på det som kommer därifrån
Numera i nybyggen ska det vara att en handikappad kan komma in och även besöka toaletten BRA
Husen ska vara som en termosflaska och ska tätprovas före godkännande TJA mindre bra.
Sen ska det vara en ventilationsanläggning så luften blir bra. tacka sjutton för det med en termosflaska,
med något om antal m3 som ska snurra, annars inte godkänd slutbesiktning
Ytterligare så får inte installerad effekt för värme överstiga ett tal för husets behov, som BBR bestämmer, ska då spärras va F-N är det fråga om. Alla i landet jagar kW, så inget överuttag vill någon ha.
Om inte spärren är aktiverad , inget godkännande
För att inte tala om det med säker vatten, IOF inte fel att förbygga
Det är märkligt vad som kommer från BBR i olika skeenden
Kan man inte få ner el (energi)-förbrukningen kan man kanske öka Atemp (uppvärmd area). Tex en varm vind (>10 grader) som primärt värms upp av värmen underifrån.
Vår villa från 1927 har en Atemp på kanske 250kvm (inredd källare, två våningar, inredd vind, byggnadsarea 80kvm). Elförbrukning 2022 hamnade på 14600 kWh (bergvärme, vattenburen värme mix av radiatorer och golvvärme), Stockholmsområdet så korrektionsfaktor 1,0. Tre personer i hushållet. Antar man 5000kWh i hushållsel så blir det 9600kWh (för uppvärmning och varmvatten) delat med 250kvm = 38,4kWh/kvm. Multiplicera med 1,8 (elfaktorn) ger 69,1kWh/kvm. Energiklass C är 67,5-90kWh/kvm. Så bra nära energiklass B. Vi installerade energiglas i de gamla kopplade två-glasfönstren i oktober 2022 så denna besparing fanns inte vårvintern 2022. Vi får se hur det blir 2023, det här året har varit kallare med ökad energiförbrukning men det påverkar väl också normalårskorrigeringen (som jag inte tog hänsyn till för beräkningen ovan)
Vår villa från 1927 har en Atemp på kanske 250kvm (inredd källare, två våningar, inredd vind, byggnadsarea 80kvm). Elförbrukning 2022 hamnade på 14600 kWh (bergvärme, vattenburen värme mix av radiatorer och golvvärme), Stockholmsområdet så korrektionsfaktor 1,0. Tre personer i hushållet. Antar man 5000kWh i hushållsel så blir det 9600kWh (för uppvärmning och varmvatten) delat med 250kvm = 38,4kWh/kvm. Multiplicera med 1,8 (elfaktorn) ger 69,1kWh/kvm. Energiklass C är 67,5-90kWh/kvm. Så bra nära energiklass B. Vi installerade energiglas i de gamla kopplade två-glasfönstren i oktober 2022 så denna besparing fanns inte vårvintern 2022. Vi får se hur det blir 2023, det här året har varit kallare med ökad energiförbrukning men det påverkar väl också normalårskorrigeringen (som jag inte tog hänsyn till för beräkningen ovan)
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 958 inlägg
Jag har själv roat mig lite med att räkna på det.
Har ett hus från 71 med tilläggsisolerad vind och jordvärmepump.
Använt 13000kWh senaste året, huset drar 600kWh i månaden utan värme men inkl varmvatten.
Varmvattnet landar på ca 2100kWh. Det gör att vi nyttjar ~7900kWh till värme varje år och med en Atemp på 265 (165kvm + 100kvm källare) landar vi på 60kWh/m2.
Tanken är att installera FTX för att få någon ventilation (antar att det kommer kosta oss mer i el än befintligt obefintlig ventilation) sedan kommer vi installera nya treglasfönster (idag har vi kopplade tvåglas) och en braskamin.
Blir spännande att se vad det landar på till slut.
Har ett hus från 71 med tilläggsisolerad vind och jordvärmepump.
Använt 13000kWh senaste året, huset drar 600kWh i månaden utan värme men inkl varmvatten.
Varmvattnet landar på ca 2100kWh. Det gör att vi nyttjar ~7900kWh till värme varje år och med en Atemp på 265 (165kvm + 100kvm källare) landar vi på 60kWh/m2.
Tanken är att installera FTX för att få någon ventilation (antar att det kommer kosta oss mer i el än befintligt obefintlig ventilation) sedan kommer vi installera nya treglasfönster (idag har vi kopplade tvåglas) och en braskamin.
Blir spännande att se vad det landar på till slut.
Ja precis det skall normalårkorrigeras. Vind kan man räkna in med den behöver då sannolik ha ett uppvärmningssystem som garanterar +10 C. Vinden bör nog då också användas som varmförråd och inte som bostadsutrymme då man skulle kunna hävda att 10 C är onormalt kallt och korrigera detta genom att räkna uup temperaturen till 21CBromma1927 skrev:Kan man inte få ner el (energi)-förbrukningen kan man kanske öka Atemp (uppvärmd area). Tex en varm vind (>10 grader) som primärt värms upp av värmen underifrån.
Vår villa från 1927 har en Atemp på kanske 250kvm (inredd källare, två våningar, inredd vind, byggnadsarea 80kvm). Elförbrukning 2022 hamnade på 14600 kWh (bergvärme, vattenburen värme mix av radiatorer och golvvärme), Stockholmsområdet så korrektionsfaktor 1,0. Tre personer i hushållet. Antar man 5000kWh i hushållsel så blir det 9600kWh (för uppvärmning och varmvatten) delat med 250kvm = 38,4kWh/kvm. Multiplicera med 1,8 (elfaktorn) ger 69,1kWh/kvm. Energiklass C är 67,5-90kWh/kvm. Så bra nära energiklass B. Vi installerade energiglas i de gamla kopplade två-glasfönstren i oktober 2022 så denna besparing fanns inte vårvintern 2022. Vi får se hur det blir 2023, det här året har varit kallare med ökad energiförbrukning men det påverkar väl också normalårskorrigeringen (som jag inte tog hänsyn till för beräkningen ovan)
Nu har vinden aldrig varit så kall, tror jag aldrig sett lägre temperatur än 16-17 grader. Jag har använt vinden som kontor tills för någon månad sedan, oftast var det 18-20 grader i den (lätt uppvärmda) halvan där jag satt. Andra halvan av vinden är närmare trappan ner och får nog en större del av den varma luft som sipprar uppåt. Denna del används som förråd.Ulltand skrev:Ja precis det skall normalårkorrigeras. Vind kan man räkna in med den behöver då sannolik ha ett uppvärmningssystem som garanterar +10 C. Vinden bör nog då också användas som varmförråd och inte som bostadsutrymme då man skulle kunna hävda att 10 C är onormalt kallt och korrigera detta genom att räkna uup temperaturen till 21C
Ellevio uppskattar idag förbrukningen för 2023 till 14400kWh, dvs lägre än för 2022 trots att mars, oktober och november 2023 varit märkbart kallare än 2022. De här energiglasen (i innerbågen) kanske inte var en så dum idé.
Nej det kan vara riktigt bra. Beroende av hur bra glas du satt in kan man estimera en besparing på 1000-3000 kwh/år med en någorlunda normal fönsteryta.Bromma1927 skrev:
Ta då 2 glas + 1 glas, då får du plats med persienner mellan glasen. Kan vara mycket billigt att vid beställning att fabriken sätter in persienerna . Jag gjorde så vid byte av fönster, kostade bara 50 % av kostnaden med eftermontering. Blir som en barriär för luft att cirkulera när dom är nere och står horrisemtalt, isolerar bra.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 958 inlägg
Nej tack, jag är trött på att behöva putsa två gånger fler rutor än jag behöver 😉J jonaserik skrev:Ta då 2 glas + 1 glas, då får du plats med persienner mellan glasen. Kan vara mycket billigt att vid beställning att fabriken sätter in persienerna . Jag gjorde så vid byte av fönster, kostade bara 50 % av kostnaden med eftermontering. Blir som en barriär för luft att cirkulera när dom är nere och står horrisemtalt, isolerar bra.
I mitt fall, då jag har självdrag, ska alltså enbart belysningen med av hushållselen? Specifikt, hur hanteras radonfläkt satt på dräneringsrör?useless skrev:Så komplicerat är det inte... I princip summerar man nuvarande elförbrukning för värme, varmvatten, ventilation och belysning, Delar med en geografisk korrektionsfaktor (1,0 för Stockholm) och multiplicerar med en viktningsfaktor (1,8 för elektrisk värme dit värmepumpar räknas). Sen delar man allt med boarean.
Så i TS fall blir det ca (8500 * 1,8) / 200 = 75-80 kWh/m2 beroende på felmarginalen i siffrorna.