Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej Allihopa har ett litet problem med att göra en så kallad trappkoppling. :mad: Jag ska koppla in 2 strömbrytare och 2 st lampor, Jag använder mig av FAS(brun) NOLLA(blå) Tändkabel(svart). Om jag ska skriva ut vad jag har gjort, 2 fas till S2 ifrån S1 och 1 till lampa, S1 tar emot 1 fas ifrån inkommande EL, lampa tar 1 fas ifrån S2 + nolla ifrån inkommande.. Om det hjälper er något men annars kan ni lägga upp något fint schema eller liknande. behöver man något speciella strömbrytare som är gjorde för exakt trappkoppling ?.


// oBieeoneeeenennene tack.
 
Pefo så alltså man måste ha en speciell strömbrytare ? kan d vara därför propparna smäller varje gång jag trycker på knappen =)
 
Låter som om du ska kalla på en som har utbildning för detta (proppbytare)

Protte
 
Här är något som inte stämmer. Din beskrivning på vad du hade gjort är iofs inet så lätt att tolka. Men så vitt jag förstår så har du bara kopplat in nollan direkt till lampan? Inte någonstans in på en brytare?

I så fall skall inte proppen lösa ut oavsett hur fel du kopplat i övrigt.

Sluta genast med dina experiment, koppla aldrig på ström på en koppling som du inte är absolut tvärsäker är helt rätt.

Det finns inget utrymme för experimenterande när det gäller elinstalltioner, du kan råka koppla så att lampna lyser, du tror att alt är rätt. I själva verket har du kanske fixat så att både den lampan och det mesta annat i huset blir strömförande, någon dör.
 
hempularen har gjor det ett par gånger i skolan både i multisim som vi då använder och lite smått men kommer inte ihåg dom små detaljerna i det hela känns som att jag har gjort rätt, jag känner till att hur många gånger man än gör det så kan det gå fel i vilket fall. och det där med nollan så enligt mina skisser som jag kollade lite på så skulle det inte vara direkt till Strömbrytarna..
 
Den blå (nollan), observera att den blå inte alltid är Neutralledare...

Den skall inte kopplas in i strömbrytaren.
 
el_rikard har dragit själv i från början asså så jo nu är det så.. men en bra tanke Ljug lite där men har pratat med han som har gjort det =)
 
rita ett schema på hur du kopplat så vi får se vad som är galet... något luddig beskrivning du ger!
 
Jag tror vi ska bryta strömmen till Gotland innan det händer något.

Protte
 
Om du nu skall fortsätta med ditt "exprimenterande" så ta en ordentlig titt på denna bild som finns i länken som refereras till ovan;

trappomkoppl1.gif
 
oBiee skrev:
el_rikard har dragit själv i från början asså så jo nu är det så.. men en bra tanke Ljug lite där men har pratat med han som har gjort det =)
Ja, nu förstår jag inte riktigt vad du menar, men men. sådant som fötter.
 
Nu är mitt problem löst, det var inge fel på kopplingen överhuvuttaget det var dessa j'vla strömbrytare som var lite fel på sorten alltså. men tack ändå nu fick man lite att tänka på man lär sig av sina misstag har jag hört..

TRÅD LÅST!
 
Nej den är inte låst.
Men nu är den det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.