Hej, jag har en Samsung WD8704EJA som gör 1400 vid centrifugering. Har samma problem, maskin rör sig under centrifugeringen. Inte mycket men vi har en duschvägg bredvid så vi måste "vakta" maskinen.

Har vibrationsdämpare som gjorde att den lät mindre men rör sig mer... den glider mer på underlaget. Funderar nu på att silikona fast vibrationsdämparna i kaklet...

Vad tror ni? Ja, jag har tagit bort de transportsäkringarna och justerat benen för lutning.
 
Min sambo hade visst inte tagit bort transportsäkrningarna ändå så nu är den helt stilla. Men den har ju inte lika kraftig centrifugering heller.
 
B byggankan skrev:
När vår tvättmaskin sätter igång med centrifugeringen så vandrar den iväg rätt ordentligt. Första gången så var jag helt oförberedd så då hörde jag bara ett väldigt liv från tvättstugan och när jag öppnade dörren så hade tvättmaskinen flyttat sig nästan en halvmeter ut från väggen och var snabbt på väg ännu längre bort. Vi antar att det beror på att underlaget inte är helt plant eftersom att det är fall till golvbrunnen. Vi testade att flytta tvättmaskinen så att den får byta plats med torktumlaren och inte står precis bredvid brunnen men den vandra ändå iväg och nu vågar vi inte tvätta alls.

Vad kan vi egentligen göra? Golvet i en tvättstuga ska ju luta mot golvbrunnen så det borde ju vara ett vanligt problem. Uppenbarligen så räcker det ju inte med att bara justera fötterna så att själva tvättmaskinen står rakt. Det finns ingen möjlighet att ställa den längre från golvbrunnen heller (men fallet är ju i hela rummet). Ska man skruva fast den i väggen på något sätt? Tur i alla fall att vi inte tänkt ha en tvättpelare...

Tvättmaskinen är en Siemens och den börjar vandra vid centrifugering på 1000 varv (1200 är max).
Bytte gummifötter för att de hade börjat att dela på sig. Den har stått stilla flera år, de nya gummifötterna glider trots att jag lodat in maskinen åt alla håll.
 
Jag hade samma problem som ovan men det försvann när jag tog bort de dämpande gummifötterna. Maskinen sänkte då varvtalet om vibrationen blev för stark och vandrandet upphörde.
 
  • Gilla
alfwik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.