Hej,

Luftbutiken.se har haft denna reservdel tidigare men nu hade den utgått. Det är den termostat som sitter i förbehandlingen dvs inkommande luften, och styr värmeelementet. Är det någon som vet om det finns någon annanstans eller hur man skulle kunna lösa det på egenhand. Om någon kanske vet en liknade termostat som man kan bygga om eller liknade.
 
  • Explosionsritning av en enhet med numrerade komponenter och monteringsinstruktioner, möjligen ett köksapparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett termostatisk expansionsventil, del av kylsystem, mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du få loss termostaten och läsa typnummer/tillverkare stämplat på den så brukar det gå att söka fram produkten/företag som säljer nya termostater.
 
Viktigt här är att temp.området för termostaten är korrekt. Den du länkar till har 0-40 grader vilket verkar vara rimligt för inkommande uteluft.
 
Precis, helt rätt. Var lite snabb där. Fanns en länk till ett datablad där flera fanns så ska se vad jag kan ta reda på.
 
Urskruvad och med siffror enligt nedan.
 
  • En hand håller en brun elkomponent med metallanslutningar och specifikationstext. Bakgrunden är suddig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En elektrisk komponent med tekniska specifikationer, hållen av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Irrat runt på elfa en stund nu. Art 55.13102.020 finns inte men det finns en 55.13002.020 som är NC kopplad om man ser till databladet. Så om man ställer den på 4grader som det står på originalet så borde det eventuellt fungera. Vad tror experterna här?
 
Ja det borde funka. 13002 beskrivs som brytande, tolkar det som att vid stigande temp så bryter den kontakten=värmeelement stängs av.
Temp.område 2-40 gr.
 
T Thomjoj skrev:
Irrat runt på elfa en stund nu. Art 55.13102.020 finns inte men det finns en 55.13002.020 som är NC kopplad om man ser till databladet. Så om man ställer den på 4grader som det står på originalet så borde det eventuellt fungera. Vad tror experterna här?
Funkade 55.13002.020? Jag är i samma sits.
 
Jag ringde servicebolaget i hudik som hade en kvar. Så det blev en original detalj. Men de var de sista de hade då iaf. Går kanske att kolla med om de har fått in någon.
 
T Thomjoj skrev:
Jag ringde servicebolaget i hudik som hade en kvar. Så det blev en original detalj. Men de var de sista de hade då iaf. Går kanske att kolla med om de har fått in någon.
Tack för svar och skönt för dig. Jag beställer en och provar.
 
Du får gärna höra av dig i hur det gick. Önskar dig lycka till.
 
Har också en QVFTX3. Vore intressant att höra vad det är för problem/symptom ni fått/sett med termostaten. Jag tror min termostat fungerar ok (den röda lampan tänds och släcks då och då när det är minusgrader ute), men jag har behövt byta värmeelementet ca 3 gånger på ca 6 år pga jordfel. Tänker att det eventuellt kan vara fel på någon annan komponent som bidrar till skada på värmeelementet.
 
För mig aktiveras avfrostningsslingan vid ca. +3° utomhustemperatur.
Enligt installationsmanualen ska avfrostningsslingan ska aktiveras när utgående luft går under +4°, vilket motsvarar en utomhustemperatur på ca. -7° (Enligt manualen).
 
  • Gilla
Rullebör
  • Laddar…
C cybermaster2000 skrev:
För mig aktiveras avfrostningsslingan vid ca. +3° utomhustemperatur.
Enligt installationsmanualen ska avfrostningsslingan ska aktiveras när utgående luft går under +4°, vilket motsvarar en utomhustemperatur på ca. -7° (Enligt manualen).
Ok, ja, det verkar inte helt rätt!

Hos mig verkar avfrostningsslingan gå igång tidigare än vid -7° C ute, gissar att det kan röra sig om -4° C, men har aldrig sett vid plusgrader. Sitter i tvättstugan så har dock inte detaljkoll. Skillnaden mellan -7° C och -4°C borde dock inte ha någon större betydelse tänker jag, men tråkigt om den går igång redan vid plusgrader.

Har ditt värmeelement fungerat bra eller har du behövt byta ut det någon gång?
Har du jordfelsbrytare?

Verkar finnas en termostat (17) och ett överhettningsskydd (15). Vet dock inte hur man kontrollerar så att dessa fungerar korrekt. Eller vad som faktiskt går snett när de inte är ok..

Överhettningsskydd
https://www.luftbutiken.se/reservdelar-aggregat/8045-husqvarna-qvftx3-overhettningsskydd.html

Termostat
https://www.luftbutiken.se/reservdelar-aggregat/8044-husqvarna-qvftx3-termostat-38-gr.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.