Ni är väl trötta på dessa trådar men era tankar är ovärderliga...
Huset kostar 2,8 att bygga. Vi tar bara lån på 2 miljoner, resten har vi i kontantinsats. Vi har då kvar 400 000 på banken.

INKOMSTER: Vi har inga höjdarlöner. Han: 18 000 efter skatt, Hon: 15 000 efter skatt, men hon vill arbeta 80 % och får ut ca 12-13000. Två barn så barnbidrag på ca 2000.

UTGIFTER: Endast 30 000 i billån på volvo v70 -04. Vill resa utomlands 1 gång om året, kunna köpa något klädesplagg till oss var varje månad. Har en hund som kostar 1000 kr/mån. Annars inga dyra vanor elller nöjen. Ganska Svensson. Vad säger ni om detta? Huset ska för övrigt byggas i ett bra område som är populärt i en medelstor stad.
Snälla skriv vad ni anser om detta....:rolleyes:
 
De flesta banker har kalkyler på nätet, tex sbab. Tidigare hade de en text remsa, efter slutresultatet på kalkylen, att efter att de fasta utgifterna är betalda skall varje person beräknas ha 5000kr kvar till hushållsbudgeten.
Handelsbanken har en utförligare.

Vi håller själva på och bygger och märker att det blir dyrare än vad vi hade räknat med, minst 100.000kr då marken kostar mera att fixa än räknat.

Har du funderat på era utgifter idag? Vad skulle ett huslån på 2 miljoner göra?
 
Om man räknar på det snabbt så skulle ni få ca: 30.000 efter skatt i månaden. Sedan vill banken ha sina pengar för räntor/amortering, säg ca: 5.000 i räntor (med avdraget) och 2.000 i amortering och ni har kvar 23.000. Banken brukar räkna med att man skall ha minst 5.000 per vuxen och 2.500 per barn kvar efter det att boendet är betalt. Så med de siffrorna så klara ni er med råge. Jag tycker att de summorna i lägsta laget, men jag är inte en sådan som jagar reapriser och springer runt med kuponger...

Du säger inget hur gamla barnen är, om de är i barnomsorgen så försvinner ju 2.000 direkt varje månad. Och ju större de blir ju dyrare blir de i klädder/nöje/aktiviter/mat osv osv..

Jag tror ni klara det bra, och har ni dessutom 400.000 på banken så är det ju en trygg säkerhet att falla tillbaka på om något skulle hända. Jag hade dock tagit 30.000 och betalt av bilen direkt så man sluppit det lånet, om det inte är så att räntan på lånet är lägre än sparräntan på era 400.000. Så fall lönar det sig inte att betala av lånet.

- M
 
Ni har en buffert som är okej. Boende måste man också få köpa med hjärtat även om hjärnan (och plånboken) i slutändan måste fälla avgörandet. Jag brukar räkna UTAN avdrag för att sedan få en "glad" överraskning (som oftast försvinner för hus = svart hål att ösa pengar i). Det innebär ungefär 8.500:- i räntor per månad samt 4.200:- i amortering på 40 år. Det gör 12.700:- per månad. Det gör att budgeten borde bli:

INKOMST per månad
Lön: 30.000
Bidrag: 2.000
Summa: 32.000

UTGIFTER per månad
Räntor: 8.500
Amortering: 4.200
Driftskostnad: 3.000 (el, vatten, tele, bredband)
Bil: 5.000 (här räknar jag med service, värdeminskning, däckslitage osv)
Barn: 2.000
Mat: 5.000
Hund: 1.000
Fackavgift: 500
Försäkring: 400
Avsättning till katastroffond (trasig tvättmaskin o.d.): 500
Summa: 30.100

Resultat: 1.900

Det är inte mycket kvar enligt denna budget. Jag hade nog funderat både en och två gånger. Ni kommer tära på ert sparade kapital varje månad....

Sorry för att jag är en negativ realist, men det är bättre att räkna Worst Case Scenario än någon glädjekalkyl.
Om du går in på www.nordea.se och prövar deras bo-lån kalkyl så kan du fylla i siffrorna som stämmer med erat hushåll. Tänk på att bil är en kostnad som många undervärderar samt att man glömmer fackavgifter och liknande.

/Freppa
 
Glömde en sak: Om ni bygger nytt, glöm inte att räkna med kostnaden för att anlägga en trädgård också. Gräsmatta o.d. kostar skjortan.
 
Ni har ungefär samma inkomster som vår familj, även den med två barn, men bilen är betald och rullar inte många mil, samt att två katter är billigare än en hund. Vårt hus kostade däremot 1,1 miljon, och eftersom det är 40 år gammalt så kräver det endel renovering (motsvarande era 400 tusen i buffert) även om det är billigt i drift (vedpanna)

När vi har betalt våra räkningar varje månad (inklusive allt) så har vi ca 10 000 kvar att spendera på bla utemat, nöjen, sparande och övriga inköp.

Jag är mycket glad att vi inte köpte huset vi hade på gång för 1,9 miljoner... Även om det säkert skulle gå så skulle konsumtionsutrymmet bli så pass mycket mindre att det inte hade varit roligt...
 
Jag brukar vara försiktig men Fredrik överdriver det hela en aning.

Först 4200 i rak amortering när ni redan gjort en riktig ordentlig insatts. Amortera 2000, det räcker gott.
Sen kan man inte räkna hela räntan som en kostnad, man får ju faktiskt dra av 30 %, i detta fall ca 2500.
Bil lät också överdrivet dyrt, ni hade ju nästan betalt en ganska fräsch bil.

Det skulle ge(om man utgår från Fredriks kalkyl) 1900+2200+2500+1000(mindre bil kostnad)=7600 på sista raden. Tycker ni det räcker är det bara att köra. Ni har ju en riktigt fin buffert också.
 
Jag håller med Berra - jag överdriver rätt kraftigt, men det brukar i slutändan vara bättre att bli positivt överraskad än tvärtom. Amorteringen däremot håller jag inte med. De första 5 åren kan säkerligen vara amorteringsfritt, men tar du ett hus på 40 år (standard) så har du iallafall i snitt 4167:- i månaden som skall ut. Att man sedan väljer att lägga en trappa eller motsvarande må så vara (samt att man troligen har annan ekonomi och sålt huset dessförinnan) men förtar inte problemet.

Jag själv jobbar inom en kapitalförvaltning och har pratat lite med bekanta som jobbar på kontor med lån i Stockholm - där börjar man nu se effekt av räntehöjningarna, dvs där folk med snålt tilltagen budget måste gå in och defacto ta av de sparade pengarna man har. Jag själv skulle inte vilja hamna ens i närheten av en sådan situation, men då är jag ju också obotlig pessimist :)

PåG: Vad ni än beslutar er för så är det bra, men nyttja bankernas erfarenhet och be dem dra upp en budget som ni tycker speglar er verklighet. Förhoppningsvis blir ni positivt överraskade.
 
Ujdå, glömde kommentera bil.
Om bilen är fullt betald så kan man ju räkna såhär:
Familjen kör i snitt 2500 mil per år.
Bilen köptes in för 250.000
Bilen säljs efter 5 år för 120.000
Under dess levnadstid byter man motsvarande en uppsättning däck (2 sommar, 2 vinter) till en kostnad av 8000:-
Bensin betalar vi i snitt 11.80/L för under denna period och drar 0,9l/mil.
Service kostar i snitt 4000:- per år.
Det gör: 130.000 / 5 år = 26.000 om året.
10.000 mil * 0,9*11,80 = 21.240 om året
Däck: 1600 om året
Summa : 52.740 per år eller cirka 4400 per månad.

Och nu vet jag att vissa tycker att det inte går att räkna på värdefall (vissa vill inte ens tänka på det), men det är ju lite att stoppa huvudet i sanden.....
 
Ränta 5800 efter skattejämkning
Amortering 2000
Bilkostnad 2500 (lågt räknat)
Driftskostnad 3000
Mat 4000
Fack 900 (båda ska väl vara med?)
Hund 1000
Kläder 1000
Dagis 2000
Försäkringar 1000 (bla hem, barn och liv)

Summa så här långt: 23200

Då tillkommer sparande till semesterresa. Eftersom jag inte åker på sådana så har jag ingen aning om vad de kan kosta.

För bilkostnaden utgick jag ifrån att ni har köpt en måttligt begagnad bil, vilket minskar värdeminskningen per mil.

Ni har 28000 att röra er med varje månad om tjejen jobbar deltid. Drar man bort fasta kostnader så blir det alltså 5000 kronor som ni gemensamt kan förfoga över för att spara till semesterresa, köpa små saker till huset, läkarbesök, tandläkarbesök, träning, fika och utemat, annat nöje. Det är rätt snålt det, kan jag meddela. Hur mycket har ni idag?
 
Vi kommer inte att ha 28 000 efter skatt om en av oss arbetar 80 % utan 31 000 + 2000 i barnbidrag.
Vi tänker att om man sätter undan 28 000 varje månad som ska gå till allt utom nöje och kläder så har vi 5000 kvar till kläder, sportaktivitet till barnen, besök i simhall osv.

Vi har gjort kalkyl hos banken och de tycker vi skulle klara det. Vi har dock pratat om att bara amortera 1000kr/ mån på lånet eftersom att vi sätter in 800 000 kontant....det tyckte hon på banken också. Hon resonerade som så att vi redan satt in en stor summa, våra löner kommer öka och värdet på huset kommer troligen öka. Jag vet inte vad som är rätt....men att amortera 3000/mån när vi lägger så mycket känns blä eftersom vi lägger in kontantinsatsen för att slippa så hög amortering...

Idag lever vi på 4000 efter allt är betalt eftersom att vi sätter undan 18 000 varje månad....
 
PåG: Then do it :)
Om ni har sådana förutsättningar så är det väl bara att köra.
 
Vi sätter undan dessa pengarna till huset under en liten perios alltså. Vi har ju inte särskilt stora förutsättningar annars...när vi väl byggt....kommer ju inte finnas ytrymme för så mycket utsvävningar. Men gud vad vi kommer ånga oss om vi köper ett billigare begagnat hus där allt börjar gå sönder och vi ska renovera. För att också kanske upptäcka att vi hade klarat lånet på 2 mille. Men det kan ju också bli tvärtom....
 
Jag håller ju med dig också Fredrik, det värsta jag vet är folk som bara står och dunkar en i ryggen och säger köp, köp som många gör på detta forum. Jag säger inte att 7600 kvar är mycket för det är det ej, särskilt som det inte fanns mer än 500 kr i sparande i kalkylen.

Det viktigaste är att man känner sig trygg i sitt val av kostnader.

Lycka till!
 
W
Först så fimpa fackavgiften som någon räknade med (varför betala sådan s--t) så har ni några hundra till i månaden.
Hur som helst så var den stora överaskningen när vi köpte hus alla grejjer som man köpte till huset.
Soffan passade ej, så nya soffor. Ny lampor etc etc. För att inte tala om alla grejjer till trädgården, slangar, utemöbler, grill, dynor, parasol etcetc. Verktyg = tung post.
Tror iförsig det inte e några problem med de budgettar som getts men det var det jag reagerade på mest när vi köpte hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.