Funderar på att ha mosaik/granitväggar i bastun.

Fungerar detta endast för ångbastu eller går det även med "vanlig bastu" (måste det vara träpanel)?

Blev inspirerad av den här bilden:

image

Om jag har innerväggar och ytterväggar i betong, krävs det någon form av isolering innan mosaik/granitplattorna?
 
Det blir nog obekvämt varmt och hett och luta sig mot stenvägg. inget jag skulle gjort med tanke på detta.

Däremot utsidan av bastun kommer jag nog att klä med mosaik/granit, så att det blir en helhet med duschen strax utanför.. kan blir snyggt. =)
 
Grymt snyggt, men det blir nog som sagt tidigare varmt. Men du kan kompromissa och bygg ryggstöd. Lycka till
 
Varför känns inte mosaikväggarna och stensätena varma i en ångbastu?
 
SH skrev:
Varför känns inte mosaikväggarna och stensätena varma i en ångbastu?
När vatten förångas åtgår det värme och följden blir att väggarna och sätena kyls ner. Det är dårför du svettas på sommaren för när svetten förångas kyls huden ner.

MVH/Tigersågen
 
Nja, processen du beskriver skulle ju avse nedkylningen som sker om man häller vatten på keramiken som sedan får avdunsta. I en ångbastu är ångan redan i luften, och kan alltså inte kyla keramiken genom avdunstning.

Är det inte så att man helt enkelt har ganska mycket lägre temperatur i en ångbastu än i en vanlig bastu med torrare luft?

Edit: Googlade runt lite, och jo. Man har lägre temperatur i ångbastu.
 
Ett kombiaggregat som detta http://www.tylo.se/?id=5493 kanske vore något med stenväggar...

Någon som har detta och kan ge ett omdöme?
 
Kakel eller mosaik blir nog mindre bekvämt som dzpssq skriver. Däremot kan tegel fungera bra som ju har en porösare yta och därför inte känns så varm. Ett ryggstöd vill man nog ha i alla fall för en tegelyta är ju inte så bekväm att luta sig mot.
 
Jag tackar för alla bra tips man kan hitta på detta forum. Nu är bastun nästan helt klar!

Storlek 2,2x2,3m och 2,6 takhöjd. Byggd enligt Tylömodellen (fast jag byggde in en luftspalt mot innerväggarna som är i betong). 45mm isolering mot innerväggar och 145mm i tak.

Aggregat Tylö SDK10,4 kw med styrpanel TS30. Vi valde att kombinera stenväggar och träväggar med olika träsorter.

Det runda fönstret är tonat och av härdat glas. LED lampor IP65 som tål värme i taket ger lagom mysbelysning.

Pga aggregatet är placerat mot yttervägg långt från bastudörren har jag dragit ett vent.rör i golvet från intilligande rum som mynnar ut under aggregatet. På diagonalt motsatt sida i taket går det ett vent.rör som leder den varma luften ut till samma rum. Återstår att se om jag måste täcka för glipan under bastudörren för att få optimal ventilation.
 
  • DSC04227.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC04228.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC04221.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC04219.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Jätte fint! Kul att se att nån annan också vill ha en bastu som inte ser ut som en trälåda
 
Mycket snyggt! Gillar golvet och mosaiken utanför! Själv har man en bit kvar innan det är klart..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.