Upptäckte mögel och bucklor hela vägen nere vid golvet på bärande mellanvägg i källaren.
Huset är dränerad och golvet har fuktskydd (blå platon matta) med lister med utgångshål.

jag har mätt med fuktmätare som visar högt på mellanväggen medan ytterväggarna är helt okej.
Om det inte är nåt vattenskada så har jag två teorier som kan orsaka det.
fuktskyddet som ligger under golvet har inte mekanisk ventilation, kan det vara så att det transporterar all fukt till mellanväggen då och listerna hjälper inte så mycket?

Andra är att väggfärgen kanske har täckande färg som gör att fukten stannar i väggen, hur ser man om väggfärgen är täckande eller inte?
 
J Johan Wallin14 skrev:
Upptäckte mögel och bucklor hela vägen nere vid golvet på bärande mellanvägg i källaren.
Huset är dränerad och golvet har fuktskydd (blå platon matta) med lister med utgångshål.

jag har mätt med fuktmätare som visar högt på mellanväggen medan ytterväggarna är helt okej.
Om det inte är nåt vattenskada så har jag två teorier som kan orsaka det.
fuktskyddet som ligger under golvet har inte mekanisk ventilation, kan det vara så att det transporterar all fukt till mellanväggen då och listerna hjälper inte så mycket?

Andra är att väggfärgen kanske har täckande färg som gör att fukten stannar i väggen, hur ser man om väggfärgen är täckande eller inte?
Båda två tillsammans låter det som :(
Plastfärg kan flagna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Båda två tillsammans låter det som :(
Plastfärg kan flagna.
Nu vet jag lite mer, har tagit bort lite färg. Det visar sig att dom har målat på en papptapet, vilket jag tycker att det låter tokigt? Det är svårt att se om färgen är täckande, men tvivlar på att den är målad med silikatfärg. Tror inte golvet är så farligt eftersom ytterväggarna som är målad direkt på betong är helt ok.
 
J
J Johan Wallin14 skrev:
Nu vet jag lite mer, har tagit bort lite färg. Det visar sig att dom har målat på en papptapet, vilket jag tycker att det låter tokigt? Det är svårt att se om färgen är täckande, men tvivlar på att den är målad med silikatfärg. Tror inte golvet är så farligt eftersom ytterväggarna som är målad direkt på betong är helt ok.
Målad papptapet i källaren, okej. INTE! Riv ut, rensa och se sen till att källaren är torr, dvs se till att hålla källaren vältempererad. Har du radiatorer där så ska dessa vara på Och att det är lagom ventilerat. Kalla fuktiga extra tätade källare som är kallställda ihop med organiskt material blir mögel! Har du vältempererad och torr källare så får du fördel för hela kåken och dessutom kan du ha något lägre temp på våningen ovan då värme letar sig uppåt. Skönare golv etc dessutom. Samma som stora fastigheter där man alltid har tempererad källare för att slippa problem samt hålla jämn temp i fastigheten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.