Spelar det någon roll vad man använder till att försegla snittytorna med på en laminatbänkskiva? Eller bara ta det man har hemma?
 
Är det sågade ändar du då menar och vad är det på sidorna av bänkskivan, skåp eller annat.
 
Brukat använda vitlim/trälim, vinter varianten, suger bra in i spånskivan.
Läggs enkelt på med en mindre pensel.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Oj glömde. Men det är uppsågat för häll och hål för blandare. Kanterna är fabrikskanter. Lim har jag inte hemma.
 
Det är väl gummipackningar mellan häll/blandare och skiva och det ska täta då allt är i spänn och nerdraget. Normalt så så sätts inget på kanterna. men inte fel att göra det. Är du lite orolig, så gör som sägs. Köp en liten tub med trälim vattenlösligt brukar det vara. Blanda ut med lite vatten så det blir blaskigt för första stryckningen, bara pensla lite lätt och det suger in bra, nästa stryckning utan vatten. Då blir det lite säkrare att skivan inte sväller och blir flera centimeter tjockare om det kommer vatten in från kanten.
 
Jag är enbart "glad amatör", men har satt in totalt 6st kök hittills.

Den metod jag använt mig av är att mätta snittytorna med samma silikon som du använder till att täta med...

Kladda på överdrivet mycket och ta en gammal spackelspade, jobba in silikonet i snittytan, tyck ordentligt och skrapa bort överflöd.

Sen ser du till att täta 110% riktigt jä*la noga mellan kragen på blandaren eller hon. Ös på med silikon så det trycks ut runt om överallt och ta hand om överflödet......

Jag har aldrig haft problem med att någon av de laminatskivor jag själv satt har svällt runt något, eller i hörnskarvar...
Men fått 2st skivor utbytta på garanti pga svällande skarvar när hantverkare satt köket (i samma kök)....
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Ja va mest nervös för mellan blandare o skiva. Men får köpa lite trälim imorgon för säkerhetsskäl.
 
K Kasken skrev:
Jag är enbart "glad amatör", men har satt in totalt 6st kök hittills.

Den metod jag använt mig av är att mätta snittytorna med samma silikon som du använder till att täta med...

Kladda på överdrivet mycket och ta en gammal spackelspade, jobba in silikonet i snittytan, tyck ordentligt och skrapa bort överflöd.

Sen ser du till att täta 110% riktigt jä*la noga mellan kragen på blandaren eller hon. Ös på med silikon så det trycks ut runt om överallt och ta hand om överflödet......

Jag har aldrig haft problem med att någon av de laminatskivor jag själv satt har svällt runt något, eller i hörnskarvar...
Men fått 2st skivor utbytta på garanti pga svällande skarvar när hantverkare satt köket (i samma kök)....
Samma här, har kört rejält med silikon i 3 kök + någon badrumskommod.
 
Grannen hade trälim💪. Så nu bara vänta på torka så kan montera blandare.
Ett hål i en grå yta med slät kanter som reflekterar ljus, möjligtvis en bordsyta eller annan yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
Grannen hade trälim💪. Så nu bara vänta på torka så kan montera blandare.
[bild]
Jag ser en tydlig glipa längst upp där vatten kommer tränga in om det tar sig förbi tätningen mellan kragen på blandaren och laminatet.......

Passa på att göra det ordentligt nu när det är enkelt.
 
nikasp
Jag silikonar alltid ordentligt, brukar ta en nitrilhandske så jag kan jobba i silikonet i snittytan. Men vet aldrig när någon (syrran…) kokar över pastan så kokande vatten rinner ut över glashällen eller någon slabbar rejält med vatten runt hon. Onödigt om man ska behöv byta bänkskiva bara för att det kommer lite vatten.
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Jag ser en tydlig glipa längst upp där vatten kommer tränga in om det tar sig förbi tätningen mellan kragen på blandaren och laminatet.......

Passa på att göra det ordentligt nu när det är enkelt.
Jo nu när du skriver det så ser jag. Får kladda på lite innan montering imorgon.
 
  • Gilla
Kasken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.