Hej, vi har köpt ett hus där elementen har ventil i botten som ska kunna reglera flödet. Men på några elementen saknas helt något att vrida på och på de element det faktiskt går att vrida känns det typ som att det inte gör någon skillnad.

Finns det något jag kan sätta dit istället för det man vridit på innan på de element som saknas?

Bonusfråga när jag ändå skrivet, bör man lufta element även om de inte låter? Jag borde kanske ta en runda och se om det är luft i systemet.

Tack på förhand!


En vit rördel med ventil vid trägolv och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vit radiatorventil på trägolv nära vit list. Använd och lite smutsig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit rörledning mot vägg, ventildetalj, smutsig yta, gammal, sliten, behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
Byt insatsen i ventilen till RSK 480 52 36 och sätt dit MMA termostater. Det är nog det bästa man kan göra på ett så gammalt system om man inte ska dra om allt. Lämplig termostat är t.ex. MMA Evosense RSK 480 67 37.
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
J Josth skrev:
Byt insatsen i ventilen till RSK 480 52 36 och sätt dit MMA termostater. Det är nog det bästa man kan göra på ett så gammalt system om man inte ska dra om allt. Lämplig termostat är t.ex. MMA Evosense RSK 480 67 37.
Tack!
 
Jag har ventiler i skrotlådan som har vred som liknas dessa. Jag vet inte om de passar. Men om det är intressant kan du ta dem. Ventilen är inte identisk.
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
Lufta radiatorerna är alltid bra om man inte vet när det gjordes senast även om det inte porlar om någon radiator. Har man fyllt på nytt vatten i värmesystemet kan det finnas en del luft att släppa ut, annars är det sällan det behöver luftas.
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
J Josth skrev:
Byt insatsen i ventilen till RSK 480 52 36 och sätt dit MMA termostater. Det är nog det bästa man kan göra på ett så gammalt system om man inte ska dra om allt. Lämplig termostat är t.ex. MMA Evosense RSK 480 67 37.
En ny ventil och termostat kommer att sticka ut ganska långt i rummet. Om man inte behöver termostatfunktionen så blir det snyggare och mindre risk för brutna tår om man sätter dit en ny ratt.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för värmekälla/panna? Har man värmepump kanske man bara har användning för ett par enstaka termostater och resten kan ha handvred. Om den gamla insatsen och vredet inte fungerar kan man ha MMA insats enligt ovan plus MMA ENH handvred RSK 480 60 97.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har ventiler i skrotlådan som har vred som liknas dessa. Jag vet inte om de passar. Men om det är intressant kan du ta dem. Ventilen är inte identisk.
Tack! Jag ska kika om vi ska byta ut dem, annars tar jag dem gärna. Vart i landet bor du?
 
useless useless skrev:
En ny ventil och termostat kommer att sticka ut ganska långt i rummet. Om man inte behöver termostatfunktionen så blir det snyggare och mindre risk för brutna tår om man sätter dit en ny ratt.
Vår uppvärmning är lågtemperaturs och styrs av utomhus temp så jag antar att termostat kanske inte skulle ge så mycket. Hade ju önskat lite modernare element men då får vi väl dra om alla rör för ett 2-rörs system antar jag
 
Har man en värmepump som värmekälla så ska man undvika att använda termostater då dessa kan försämra driften av värmepumpen när de plötsligt öppnar och stänger. Ett par få termostater i t.ex. sovrum kan fungera om det blir för varmt i just dessa rum men lagom i resten av huset.
 
  • Gilla
Filikun och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har man en värmepump som värmekälla så ska man undvika att använda termostater då dessa kan försämra driften av värmepumpen när de plötsligt öppnar och stänger. Ett par få termostater i t.ex. sovrum kan fungera om det blir för varmt i just dessa rum men lagom i resten av huset.
Jag misstänker att det är lite den typen av reglering de här ventilerna är tänkta att ge 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.