Hej!
Håller på att renovera ett hus från 60-talet. Krypgrund ca 60cm hög, betongbjälklag. Vill göra lite mer plats i tvättstugan och därför utrymma två garderober. I den ena finns, vad jag tror är, en luftkanal från krypgrunden in i intilliggande "pannrum". I pannrummet står nu inomhusmodulen till vårt luft-vatten-VP system.

Det enda jag kan tänka mig är att syftet varit tilluft till något äldre uppvärmningssystem, något förbränningsbaserat. Såklart också kanske för att ventilera ut luft från krypgrunden, men det känns ju som att det inte är så aktuellt då det inte bränns/sugs in något i pannrummet.

Tror också den är av eternit, vilket gör mig lite osugen på att ta bort, men det går väl att göra på ett säkert sätt.

Någon som vet det faktiska syftet utöver min killgissning? Kan man ta bort det utan att det är "skadligt" för huset/grunden?

Mvh
Calle
 
  • Ett hörn av ett rum med betongfundament, rör, slitna väggar och kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den behöver du inte längre. Du tippar helt rätt. Tvättstuga ha enbart ha frånluft med fläkt.
 
  • Gilla
chr85 och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Tack för svar!

Krypgrunden är rätt fuktig som det är. Tror du det påverkar det negativt att ta bort röret?

Bifogar bilder på hur det ser ut underifrån samt i "pannrummet".
 
  • Uppvärmningssystem, CTC-enhet, källare, trätrappa, rör, skor, skuggor, vägg, mopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av skadat betong med rostigt järn, och mörkt hål syns. Textur, förfall och detaljer av betydelse framträder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tilluft till en Oljepanna?

Eventuellt så skulle de kanalerna kunna innehålla asbest, så jag hade varit försiktig om jag river dem.
 
  • Gilla
chr85
  • Laddar…
Det är med 100% säkerhet eternitrör med asbest... Själva böjen ser det ut som att man skulle kunna plocka ut i ett stycke. Resten får man knacka sönder lite försiktigt och bära ut i så stora bitar som möjligt.
 
  • Gilla
chr85
  • Laddar…
Ja, jag är rätt övertygad om att det är eternit/asbest så själva rivningen får ju göras omsorgsfullt.

Men tror ni det förvärrar miljön i krypgrunden avsevärt?

Mvh
Calle
 
C chr85 skrev:
Men tror ni det förvärrar miljön i krypgrunden avsevärt?
Nej. Snarare tvärtom.
 
  • Gilla
chr85
  • Laddar…
Hur tänker du då? Att det tvingar genomluftning där nere utan att det kan "åka fel" genom att åka upp? Finns ett antal ventiler på norr och sydsidan i grunden.
 
Om du har fungerande frånluft i källaren så kommer det att dras in luft i källaren via den där ventilen. Den luften ska ju ersättas av varmare och fuktigare utomhusluft en stor del av året, vilken kan ge upphov till kondens.
Sen är inte betongbjälklag särskilt känsligt, så i praktiken är det nog inget problem. Största problemet är kanske att det växer mögel och annat där i dag som dras in via ventilationsröret.
 
  • Gilla
chr85
  • Laddar…
Har för närvarande ingen aktiv frånluft där nere, bara öppna ventiler på varsin sida. Men det är klart som du säger att blir det undertryck där så kan det ju dras ner luft.

Finns en plan på dränering och ev isolering där nere. Där är fuktig, ca 80% men där finns också en del trä som man fått stötta upp med när man byggt om och det är obehandlat och oangripet och varit där i minst 15 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.