HOBBY ARCHITECT
Finns det fönster med glas där man ser ut men inte in utan att glaset ser blå- och spegelaktigt ut på ett fult sätt? Och inte för mörkt?
 
Nej. Det existerar inte enkelriktade glas alls.
 
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Det lär finnas ett schweiziskt fönster med elektrisk dimning men det är väl inte det TS söker efter.
 
yonna yonna skrev:
Det lär finnas ett schweiziskt fönster med elektrisk dimning men det är väl inte det TS söker efter.
Det är ett laminerat glas med en folie som ändrar med hjälp av el. Kanske är uppfunnet i Schweiz men dom är inte ensamma om det en bra glasmästare borde kunna ordna fram sådant glas.
 
Nej dom har alltid någon form av spegel eller mörk ton. Sen är det alltid möjligt att se igenom under rätt förutsättningar.
 
  • Ledsen
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Finns det fönster med glas där man ser ut men inte in utan att glaset ser blå- och spegelaktigt ut på ett fult sätt? Och inte för mörkt?
Jag var själv ute efter sådant till bastun då jag byggde. Insynen är ju total då hela ena bastusidan täcks av fönstret. Det blev vanligt fönster i alla fall - det är ju ändå bara korna som glor in 😉.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag var själv ute efter sådant till bastun då jag byggde. Insynen är ju total då hela ena bastusidan täcks av fönstret. Det blev vanligt fönster i alla fall - det är ju ändå bara korna som glor in 😉.
MUUU 😉
 
  • Wow
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
yonna yonna skrev:
Det lär finnas ett schweiziskt fönster med elektrisk dimning men det är väl inte det TS söker efter.
Nej, just det. Men dimning är ju väldigt coolt i sig.
 
MrJay
yonna yonna skrev:
Det lär finnas ett schweiziskt fönster med elektrisk dimning men det är väl inte det TS söker efter.
Jag har dessa och de är knappast från Schweiz. Folie och lågspänning..
Kallas i folkmun för smart glass eller switchable glass.

 
Redigerat:
Det finns olika typer av film som man klistrar på glaset. De som skall skydda från insyn är oftast spegelfunktion som är jättebra... ibland.
Man ser alltid från den mörka sidan till den ljusa, så på sommaren när det är ljust ute ser man ut men inte in och på vintern när det är mörkt ute ser man in.
Som någon skrev tidigare finns det laminerat glas där man lägger på en spänning som gör glaset mjölkvitt och då ser man inte igenom åt något håll, Sådant glas är svindyrt+moms.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Nej, just det. Men dimning är ju väldigt coolt i sig.
Om du berättar vad du ska ha det till så kanske någon har bra tips på vad du kan göra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.