Hej!
Fick precis hem två sängbord som jag köpt på tradera. Det ena har gått sönder i frakten. Jag tycker väldigt mycket om borden och vill väldigt gärna ha båda. Går det på något bra sätt att laga en sådan här skada?
 
  • Trasig trästol, delar och skruvar utspridda, på ett golv med bubbelplast vilket antyder flytt eller packning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram i förgrunden, trasig, med bubbelplast omkring på ett golv inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stickverktyg: två stickor, en virknål, och ett krokigt verktyg ligger på matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delade trästickor på matta, del av en person synlig, blandade golvtexturer, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trästick på en grå matta framför en träkant, en del av en person syns nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
De går inte att pussla ihop bitarna och limma med trälim?
 
S SvanteC skrev:
De går inte att pussla ihop bitarna och limma med trälim?
Kan vara knepigt att få tillräckligt press på fogen för att det ska bli riktigt starkt. Jag misstänker att det är vad som gjorde att en lagning jag försökte på en pinnstol gick upp.
Epoxy skulle kunna fungera men är lite iffy att arbeta med (risk för riktigt hemska allergier om man får det på huden).
 
Reklamera frakten och kräv kompensation för kostnader för att lämna möbeln till en professionell restaurerare av säljaren/och eller Tradera — någon har ju brustit i sitt ansvar att leverera sängborden hela till dig.

Det där är inget du fixar själv utan att det blir synliga spår efteråt; dvs det kommer nog inte att bli snyggt…

Även om det är surt hade jag upphävt köpet med hänvisning till Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
”Den ger också konsumenten rätt att ångra sitt köp utan anledning.”

Länk till Konsumentverkets hemsida:
https://www.konsumentverket.se/for-...distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/

Du har ju uppenbarligen inte fått den produkt du har betalat för. Tradera måste ta sitt ansvar.

Även om det suger — upphäv det här köpet och försök hitta andra sängbord du gillar för det här kommer inte att bli bra om det inte repareras av en expert.
//Ronnie
 
P
Om säljaren är privatperson och vägrar så är det nog hopplöst att tvinga fram sin rätt.. Om nu inte personen är rädd om betyg på tradera förstås.. eller vänligt inställd och hjälper till

Nästa är väl om transportbolaget kan tänkas ta ansvar men det brukar också vara hopplöst svårt..
lika hopplöst som att tvinga annan privatperson som i det här fallet när det mest troligt är transportföretaget som är boven alt ev packningen av varan

Om den nu inte är köpt av ett företag på tradera isf gäller ju konsumentköplag men det är ju rätt liten chans då det mesta som säljs på tradera är från annan privatperson

Lämna den till nån som kan pussla och limma. görs det korrekt och alla bitar finns och passar ihop så går det knappt att hitta lagningen efteråt.. och det blir väldigt starkt om det limmas rätt. troligen starkare än den var innan

Länken i inlägget ovan till Lawline sammanfattar rättsläget rätt bra möjligen att det är jäkligt svårt att argumentera att nåt var för dåligt packat eller om transportbolaget är för hårdhänta med grejerna fastnar lätt där i att i att alla skiter i det och tycker det är dom andras problem och kvar står köparen med trasig vara och små möjligheter till att tvinga fram åtgärd
 
P polaris78 skrev:
Om säljaren är privatperson och vägrar så är det nog hopplöst att tvinga fram sin rätt.. Om nu inte personen är rädd om betyg på tradera förstås.. eller vänligt inställd och hjälper till

Nästa är väl om transportbolaget kan tänkas ta ansvar men det brukar också vara hopplöst svårt..
lika hopplöst som att tvinga annan privatperson som i det här fallet när det mest troligt är transportföretaget som är boven alt ev packningen av varan

Om den nu inte är köpt av ett företag på tradera isf gäller ju konsumentköplag men det är ju rätt liten chans då det mesta som säljs på tradera är från annan privatperson

Lämna den till nån som kan pussla och limma. görs det korrekt och alla bitar finns och passar ihop så går det knappt att hitta lagningen efteråt.. och det blir väldigt starkt om det limmas rätt. troligen starkare än den var innan

Länken i inlägget ovan till Lawline sammanfattar rättsläget rätt bra möjligen att det är jäkligt svårt att argumentera att nåt var för dåligt packat eller om transportbolaget är för hårdhänta med grejerna fastnar lätt där i att i att alla skiter i det och tycker det är dom andras problem och kvar står köparen med trasig vara och små möjligheter till att tvinga fram åtgärd
Det är lite här jag landade också. Jag har reklamerat det till transportbolaget och får se vad de säger. Det var välpacketerat av avsändaren, som är privatperson, och jag har verkligen inget ont mot den personen. Så jag kommer inte bråka med den.

Jag har försökt få tag på någon möbelsnickare som skulle kunna laga något sådant. Har inte fått några svar än. Alternativet är väl att göra nya ben. Någon som har något tips om en bra möbelsnickare runt omkring Småland?
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
J
S SvanteC skrev:
De går inte att pussla ihop bitarna och limma med trälim?
Det där kan ju inte vara några problem med att laga. Skruva bort kvarvarande delar och limma ihop det med några tvingar. Ingen kommer se det om du vänder det åt rätt håll. Ingen ska ju sitta på bordet...
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Du kan kolla med @sweden här som håller till i Småland och är bra på stolar, vilket är lite liknande i konstruktionen. Om han gör den typen av jobb vet jag int, men det kan vara värt att fråga.
 
Tack för alla svar! Fick tillbaka hela summan från fraktbolaget så det var ju positivt!

Ska testa att limma ihop bitarna och fylla i med träspackel så får jag se hur det blir. Blir inte det bra så får jag se om jag får tag i en möbelsnickare som kanske kan göra helt nya ben till den.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker absolut att du ska laga. Skadan går mycket på diagonalen och det är en bra förutsättning. Det viktigaste när man limmar möbler är att man har tvingar och använder dem. Börja med att ta bort damm, smuts och eventuellt gammalt lim från träytorna. Använd vanligt trälim, som du lägger på bägge träytorna. Sätt ihop dem så det passar. Tvinga över natten. Sedan kan man slipa, fylla hål, lasera, vaxa, ja, allt möjligt, men det är inte grundkursen.
Jag har tittat enkel på youtube och plockat fram de jag gillar.
Fixing furniture” är riktigt pedagogisk. Hon på Johns…. Är mycket yrkesskicklig
 
  • En skärmdump från en surfplatta med öppen YouTube-app som visar en kanal inriktad på möbelreparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från surfplatta med videor om stolrestaurering och träbearbetning på YouTube.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av YouTube-appen på en surfplatta med flera miniatyrbilder för möbelrestaureringsvideor från "John's Furniture Repair".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Tack så jättemycket för bra tips! Än så länge har vi limmat och det har fungerat ☺️
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.