Vi har titttat på ett hus för eventuellt köp. Huset saknar insektsnät vid takfoten så djur kan komma in på kallvinden. Vet någon om det finns byggkrav/svensk byggstandard på att det ska finnas insektsnät. Kan man kräva att säljarna ska ordna så att sådant finns, eller är detta något som man får ränka med? Huset är 8 år gammalt.

//Sandra
 
finns inget som säger att det skall vara det.
Bara att gilla läget :)

MVH Patrik
 
Du har ju sett att det saknas, och detta får du ta med i beräknandet av vad huset skall kosta. Det är inte helt ovanligt att man har en del "gäster" på vinden. Vi har rätt så gott om fladdermöss och getingar på vår vind, och det är inga problem med det.
 
Du vet ju att det aknas så bjud utefter det.

Att sedan häfta upp nät själva är ju varken dyrt eller krångligt...
/K
 
Insektsnät, "kan" / "bör" man sätta det på utsidan av brädorna som är under takutsprånget? Det bör väl igentligen sitta innanför brädorna, i alla fall utseendemässigt...

Har själv lite problem med att småfåglar flyger in genom dessa springor - dels drar dom med sig isolering ut och dels så gissar jag att dom skiter där inne vilket knappast kan vara bra att få i lösullsisoleringen....

Men har dragit mig för att ge mig på detta då jag tänkt att jag bör sätta nätet innanför brädorna...

Vad tycker/tror ni?
/Rikard
 
rikard454 skrev:
Insektsnät, "kan" / "bör" man sätta det på utsidan av brädorna som är under takutsprånget? Det bör väl igentligen sitta innanför brädorna, i alla fall utseendemässigt...

Har själv lite problem med att småfåglar flyger in genom dessa springor - dels drar dom med sig isolering ut och dels så gissar jag att dom skiter där inne vilket knappast kan vara bra att få i lösullsisoleringen....

Men har dragit mig för att ge mig på detta då jag tänkt att jag bör sätta nätet innanför brädorna...

Vad tycker/tror ni?
/Rikard
Personligen har jag satt det mellan väggen/taket bakom takutsprångsbrädorna.

Men jag kommer nog sätta ett bakom de täckbrädorna du talar om också - inte för att det finns isolering därunder, men för att undvika getingbon...

Såklart man kan sätta utanpå - men det blir ju inte så snyggt - bättre är nog om du tar ned en av täckbrädorna och sticker in nätet i den öppningen och häftar fast inifrån...

/K
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.