Har köpt ett hus och vi planerar bygga hemmagym i garaget. Har frågor dels om isolering för att få dräglig temperatur vintertid och dels om ventilation.

Förutsättningarna
Garaget är idag ett fristående oisolerat garage i tegel med betongplatta 5,5 x 5,5 m med 2,2 m takhöjd till innertaket som jag tror bara är tunna träskivor. Själva taket är vanlig V-form. Det har två små fönster, dubbla garageportar och en sidodörr från trädgården. Taket är betongpannor. Det är sammankopplat med två små skjul/förråd på sidan motsatt portarna. Där finns ett element som jag tror går på samma system som husets luft-vattenvärmepump men det kan också vara ett el-element. Har inte tillträde till huset ännu så jag kan inte kontrollera närmare än så i dagsläget och har inga bilder ännu. Hoppas att detta är tillräcklig information! Alla gissningar är välkomna!

Vi behöver inte få inomhustemperatur, men vill kunna träna där även vintertid utan att hacka tänder. Där kommer att stå ett löpband som behöver minst 10° för att inte ta skada. Kanske kring 15° vintertid kan vara rimligt att ha som målbild?

Eftersom träning innebär en annan fuktbelastning än garaget är byggt för så gissar jag att även ventilationen kommer att behöva förbättras.

Vi har hyfsat god ekonomi, men det är såklart mycket annat att göra med huset så vi vill inte lägga astronomiska summor på det. Samtidigt ska det ersätta våra gymkort och vi har inget annat träningsalternativ i närheten så det måste bli bra nog.

Vår kunskapsnivå är att vi idag bor i hyresrätt, så allt med husägande är nytt för mig och min sambo. Jag har dock varit med och renoverat flera hus med familjen under min uppväxt och vi har släktingar som kan hjälpa till praktiskt, så jag tänker att vi utan problem kan genomföra mycket av arbetet själva om vi vet vad vi ska göra, men behöver hjälp att tänka så det blir rätt utfört. 😅

Plan
Frågade vår besiktningsman om vad han tänker att man bör göra och han sa att vi borde:
- Isolera taket och sätta nytt innertak
- Byta till isolerade garageportar (är beställt)
- Täta fönster och sidodörr
- Sätta in friskluftsventiler

Utöver detta så planerar vi även att lägga ett 30 mm gymgolv (modell med luftspalt under) över större del av golvytan, men lämna lite ventilationsutrymme mot väggen och plats för förvaringshyllor.

Min frågeställning är om detta räcker som åtgärder?
Behöver inte t.ex. väggarna isoleras på något vis och hur gör vi i så fall bäst det?
Bör något göras med betongplattan?
Räcker det med till- och frånluftsventiler av självdragstyp eller bör det vara mekanisk frånluft?
Jag gissar att det en avvägning mellan grad av isolering och fuktrisk, eller ska man se isoleringen som en del och ventilationen som separerad?

Har ni tips på bra videos eller guider är det välkommet!
 
  • Gilla
HusHelp och 1 till
  • Laddar…
Roffe K Roffe K skrev:
Hej, gällande ventilation.

Jag satte in en sådan i mindre utrymme.
[länk]
Enkel installation och låg förbrukning. Gör bra ifrån sig, men låter en del på maxfart, halvfart mer acceptabelt.
Tack för tipset! Ska kolla in. ☺️
 
När du funderar på lösningar så skulle jag rekommendera att se om du kan få en högre invändig takhöjd. 2.2m är begränsande för många typer av träning, alla övningar med skivstång över huvudet blir mer eller mindre omöjligt (militärpress, frivändning tex), beroende på hur långa ni är så t.ex kettlebell press, snatches osv blir också svårt. Själv gör jag mycket heavy clubs / mace swinging vilket också kräver en bra bit fritt över huvudhöjd.

Men även ren kroppsviktsträning som burpees, upphopp osv blir begränsat.

Jag tror ~2.5m funkar för det mesta, men finns säkert något extremfall där även det blir kinkigt.

Jag har själv gjort ett liknande projekt de senaste åren, ungefär samma yta (5.5x6.5), vilket är ett riktigt trevligt "litet" gym där man får plats med mycket om man inte behöver en massa maskiner som tar upp plats. Lyckades dock få 2.8m i takhöjd efter att ha grävt ut och sänkt golvet en knapp halvmeter.

https://www.byggahus.se/forum/threads/konvertering-av-fd-stall-garage-till-gym.402470/
 
  • Gilla
HusHelp
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
När du funderar på lösningar så skulle jag rekommendera att se om du kan få en högre invändig takhöjd. 2.2m är begränsande för många typer av träning, alla övningar med skivstång över huvudet blir mer eller mindre omöjligt (militärpress, frivändning tex), beroende på hur långa ni är så t.ex kettlebell press, snatches osv blir också svårt. Själv gör jag mycket heavy clubs / mace swinging vilket också kräver en bra bit fritt över huvudhöjd.

Men även ren kroppsviktsträning som burpees, upphopp osv blir begränsat.

Jag tror ~2.5m funkar för det mesta, men finns säkert något extremfall där även det blir kinkigt.

Jag har själv gjort ett liknande projekt de senaste åren, ungefär samma yta (5.5x6.5), vilket är ett riktigt trevligt "litet" gym där man får plats med mycket om man inte behöver en massa maskiner som tar upp plats. Lyckades dock få 2.8m i takhöjd efter att ha grävt ut och sänkt golvet en knapp halvmeter.

[länk]
Tack för trådtipset, ska spana in! Så bra med bilder stegvis. 👍 Ja takhöjden är verkligen ett problem. Jag fick avbeställa ett powerrack jag först trodde skulle få plats.

Jag tror att vi kan få till mer takhöjd genom att riva innertaket där är nu och isolera uppe vid taket istället. Jag tror det är öppet upp. Enda som är kvar i vägen så är bjälkarna, men man kan placera hög utrustning mellan dem tänker jag mig. Jag kör väl mestadels styrkelyftsträning men ibland lite tyngdlyftning, chins och annat som kan kräva mer takhöjd och det hade varit skönt att slippa släpa ut allt i trädgården för det.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.