Ska koppla in en Plejd Dim-02 i badrummet fasen verkar vara skarvad samt blå och svart är tändtrådar Dock verkar det som att man använt blå till både N nollan och tändtråd ?
 
  • Öppen vägguttag med exponerade kablar och nätverksanslutning, ej komplett installation, elarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad eluttagsinstallation med exponerade elledningar och öppet eluttag. Installationsarbete pågår eller är ofullständigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av eluttag, blått väggmonterat dosa, eltrådar, silverfärgad skruv, vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha?
 
F Farreee skrev:
Ska koppla in en Plejd Dim-02 i badrummet fasen verkar vara skarvad samt blå och svart är tändtrådar Dock verkar det som att man använt blå till både N nollan och tändtråd ?
Då menar jag blå färg som tändtråd på kronbryttaten.
 
Så vid lampan är det en blå och en blå?
 
useless useless skrev:
Så vid lampan är det en blå och en blå?
Vid lampan vet jag inte men kollar man brytaren är det svart och blå som är tändtrådar det är 2 lampor i badrummet spegellampa samt taklampa. Kollar man bilden så har du jord nollan samt fasen.
 
Har du någon fråga?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du någon fråga?
Varför man använt blå färg som tändtråd då det kan förväxlas med nollan?
 
Sista dragningen på fredan och de andra färgerna var slut?

Enda vettiga svaret är väl att det visar att man inte kan lita på färgerna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Farreee skrev:
Varför man använt blå färg som tändtråd då det kan förväxlas med nollan?
Det är koppar innanför den blå plasten också.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sista dragningen på fredan och de andra färgerna var slut?

Enda vettiga svaret är väl att det visar att man inte kan lita på färgerna.
Så kan det definitivt vara men det är nybyggnad från 2020 luktar lite slarvbygge sovrummena har med blå som tändtråd och ingen nolla till strömbrytaren?
 
Nolla och skyddsjord brukar man normalt sett inte dra fram till en strömbrytare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nolla och skyddsjord brukar man normalt sett inte dra fram till en strömbrytare.
Nej det stämmer men i mitt fall verkar det som att det ligger där om man kollar på bilderna om jag minns rätt är det vidarekopplat till en handdukstork försöker själv fårstå hur dom tänkte när dom drog elen.
 
Ja, om det går vidare till en förbrukare så finns det nolla och jord där. Men ett rör som bara går till en strömbrytare brukar man inte dra in nolla och jord i om man inte särskilt beställt det för att kunna sätta in smarta puckar i framtiden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, om det går vidare till en förbrukare så finns det nolla och jord där. Men ett rör som bara går till en strömbrytare brukar man inte dra in nolla och jord i om man inte särskilt beställt det för att kunna sätta in smarta puckar i framtiden.
Det stämmer i sovrummen får jag dra fram nollan där jag ska köra DIM-01 istället.
 
F Farreee skrev:
i sovrummen får jag dra fram nollan
Nej det får du inte..😗
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.