Panna CTC 1800 med utedel Eco Air. Nuvarande säkring 20A, kan jag gå ned till 16A?
 
Kanske. Det beror på hur mycket ström prylarna drar när det är kallt. Att bara veta modellnamnen säger inte så mycket.
 
Köp 16A säkringar och prova så ser du om det håller i vinter :)
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kanske. Det beror på hur mycket ström prylarna drar när det är kallt. Att bara veta modellnamnen säger inte så mycket.
Det som drar förutom pannan är en avfuktare, den drar 1kw/h är den går. Inget permanentboende, så ingen tvätt eller diskmaskin att tänka på. Och underhållsvärme på vintern
 
Känns som ett mycket bra och uppenbart tips att helt enkelt byta säkringen till 16A och se hur det går 😃
 
Jag har s k HAN port och kan följa energiförbrukningen ganska "nära". Någon som vet om man även kan se effektuttag? Om jag kunde se en historik på detta borde jag kunna veta om jag kan säkra ned?
 
S sepani skrev:
Jag har s k HAN port och kan följa energiförbrukningen ganska "nära". Någon som vet om man även kan se effektuttag? Om jag kunde se en historik på detta borde jag kunna veta om jag kan säkra ned?
Ja.
Hur stor kostnadsskillnad är det på 16A vs 20A?
 
S sepani skrev:
Jag har s k HAN port och kan följa energiförbrukningen ganska "nära". Någon som vet om man även kan se effektuttag? Om jag kunde se en historik på detta borde jag kunna veta om jag kan säkra ned?

Framför allt är det strömmen (eller effekten) per fas som är intressant att titta på i så fall.
 
K Kane skrev:
Ja.
Hur stor kostnadsskillnad är det på 16A vs 20A?
Det beror på hur mycket el jag förbrukar. För min del är kostnadsskkllnaden ca 6000 sek brutto och efter att ha betalt mer för överföring (som blir dyrare med 16A abonnemang) är skillnaden med min förbrukning om ca 7000 kWh ca 3000 sek per år
 
Ok. Du förbrukar 7000 kWh per år. Om du lämnat den uppgiften på en gång hade du fått svaret direkt att du ska kunna gå ner till 16 A. I alla fall rent schablonmässigt. Sen kan det vara nånting specifikt hos dig, t ex snedbelastning eller någon storförbrukare, som gör att det inte funkar.
 
S sepani skrev:
Det beror på hur mycket el jag förbrukar. För min del är kostnadsskkllnaden ca 6000 sek brutto och efter att ha betalt mer för överföring (som blir dyrare med 16A abonnemang) är skillnaden med min förbrukning om ca 7000 kWh ca 3000 sek per år
Jaha, så överföringsavgiften är beroende på säkringsstorleken. Så är det inte för mig med EON, där är det bara abonnemangsavgiften som ändras. Typ 2000 kr/år från nästa år i Sthlm.
 
useless useless skrev:
Ok. Du förbrukar 7000 kWh per år. Om du lämnat den uppgiften på en gång hade du fått svaret direkt att du ska kunna gå ner till 16 A. I alla fall rent schablonmässigt. Sen kan det vara nånting specifikt hos dig, t ex snedbelastning eller någon storförbrukare, som gör att det inte funkar.
Ja det låter bra. Dock är det ett fritidshus m underhåll värme vinter o därför inte ”jämn” förbrukning så inte säkert att inte peakar över 11 kW (är gränsen)?
 
Ok. Ja, den informationen hade också varit bra att få i första inlägget. Annars blir det ju som att fråga: "Jag har en bil med 200 hästkrafter. Hur många liter bensin per år kommer den förbruka?"
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
K Kane skrev:
Jaha, så överföringsavgiften är beroende på säkringsstorleken. Så är det inte för mig med EON, där är det bara abonnemangsavgiften som ändras. Typ 2000 kr/år från nästa år i Sthlm.
De är listiga söderut tyvärr…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.