Detta är mitt första inlägg här, det är också mitt första hus. Hoppas min fråga hamnat på rätt ställe!
Jag bor sedan några år tillbaka i ett sekelskifteshus (putsad timmer) där jag i sovrummet på översta våningen hittat ett kapat avloppsrör under golvet. Det luktar rätt funky.
Enligt gamla ritningar från år 1955 gjorde man då om detta rum till ett badrum. När vi flyttade in var det istället ett sovrum och jag misstänker att badrummet byggdes om till sovrum år 2015. Jag försöker lista ut om röret är avluftare eller avlopp och undrar om den förre ägaren verkligen gjort rätt? Kapar man rör på detta sätt och lägger över ett golv?
Hittills har jag hittat två "öppna" rör och träplankorna där under är ruttna/kexiga. Isoleringen runt upplevdes varm och något fuktig. Varm luft möter lite kallare o skapar kondens?
Jag kommer riva vidare för att förstå hur allt hänger ihop. Har sökt efter en kapad avluftare i väggen, men hittar bara timmer och isolering. Ska snart ge mig på snedtaket, då det sitter en pipa/skorsten uppe på taket. Kan röret ha suttit ihop med avluftare på taket? Om detta var det enda badrummet på 50-talet så kan jag förstå att man drog ut avluftaren till en pipa på taket. Men var är då avluftaren till det aktiva avloppet i resten av huset? I murstocken? Sitter inte vanligtvis en avluftare i väggen och sedan hela vägen ner till källargrund?
Jag kan inte se någon annan avluftare uppe på taket, så min misstanke var att befintlig pipa på snedtaket är aktiv, men då jag inte hittar dess förlängning inne i huset kanske den också är kapad/ej aktiv? Lämnar man en avluftare utan ventil, liggandes under ett golv?
Under det här sovrummet finns ett badrum som gjordes 2015, troligtvis i samma veva som man inaktiverade badrummet ovanför. Kanske leder röret ner dit, troligtvis.
Hade ni erfarna husägare satt på en ventil och bara lagt golv över igen med tillit till att röret leder till avloppet en våning under. Eller hade ni likt min plan rivit hela skiten bara för att förstå vad man gjort här? Det är min dotters rum och vill inte riskera att hon sover i någons gamla bajsångor.
 
  • Halvtomt rum, trägolv, pågående renovering, säng, fönster, träpelare, värmeelement, ljusa väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, upprivet golv, isolering, rör, verktyg, hörselskydd, träkonstruktioner, väggöppning, kabel, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ruffigt krypgrund med träbjälkar, rörfragment, isolering och damm. Ovårdad och rörig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upprivet golv visar rör och isolering, renovering pågår, hammare och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rev du upp allt just för att det luktar eller vad? Det enklaste sättet att veta är väl kanske att plugga allt ordentligt och sen se hur resten av avloppen i huset fungerar, Man märker nog ganska snabbt om det i detta rummet agerat ventilation.
 
  • Gilla
Fallander
  • Laddar…
Det är oavsett helt förkastligt att lämna öppna ändar på aktivt avlopp, synnerligen om de byggs in. Utöver doft så släpper det varm fuktig luft som kondenserar och ger problem precis som du noterat.

Det överlägset bästa är att släppa upp ett öppet rör genom tak. När det är svårt att få till kan man sätta en vakuumventil som släpper in luft men inte ut. Den ska då sitta frysfritt och vara möjlig att komma åt för underhåll/byte.

Som sagt proppa och se hur det beter sig, samt fortsätt försöka utreda hur alla rör går.
 
  • Gilla
Fallander
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Rev du upp allt just för att det luktar eller vad? Det enklaste sättet att veta är väl kanske att plugga allt ordentligt och sen se hur resten av avloppen i huset fungerar, Man märker nog ganska snabbt om det i detta rummet agerat ventilation.
Jag rev upp för att det luktar illa i rummet och man blir lite groggy av luften. Väl under golvet såg jag fuktskador. Så tanken är väl att riva för att ersätta med nytt. Vidare vill jag riva för att se var rören tar vägen, men din tanke är ju såklart betydligt bättre och snabbare.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det är oavsett helt förkastligt att lämna öppna ändar på aktivt avlopp, synnerligen om de byggs in. Utöver doft så släpper det varm fuktig luft som kondenserar och ger problem precis som du noterat.

Det överlägset bästa är att släppa upp ett öppet rör genom tak. När det är svårt att få till kan man sätta en vakuumventil som släpper in luft men inte ut. Den ska då sitta frysfritt och vara möjlig att komma åt för underhåll/byte.

Som sagt proppa och se hur det beter sig, samt fortsätt försöka utreda hur alla rör går.
Ja, låter klokt. Ska montera en vakuumventil, rensa bort all skit och låta en ozongenerator jobba med resterande lukt. Sen tror jag att jag låter rummet vara ett tag. Verkar allt OK, så öppnar jag upp i taket först när snön är borta.

Ska testa att proppa imorgon. Vad är risker/konsekvenser med att tillfälligt proppa aktiv avluftare? Bara stopp i avlopp eller bör jag förbereda mig på mer problem? Typ tryck i rören som resulterar i att något oönskat kommer upp på fel ställe?
 
Nej det som kan hända utan luftning är att det rinner undan dåligt. Det kan också bli så att vattenlås töms av undertrycket, man kan säga att systemet skapar en hemmagjord luftning. Så inget skrämmande alls :)
 
  • Gilla
Fallander
  • Laddar…
A
Om möjlighet finns är det helt klart bäst att sätta en vakuumventil.

I vårt kök som ligger överst på egen stam har vi provat med och utan ventil. Vi upplevde att avloppet satte igen och vattnet rann inte undran. Hade det så i 2 år och fick spola ett antal gånger (egen slang på biltvätt). Efter vi satte in ventilen fungerar det utan problem.
 
  • Gilla
Fallander
  • Laddar…
Tack för snabba och bra tips! Jag monterade en vakuumventil och körde igenom rummet rejält med en ozongenerator. Har därefter rivit vidare och hittat ytterligare två förgreningar samt f.d. avloppsrör (proppat).
Nu ska jag bara ta bort skiten och hitta avluftaren i taket eller väggen.
Sen får vi se om jag kopplar ihop det eller låter vakumventilen sitta någonstans inomhus, gömd i något skåp eller liknande.
 
  • Renovering av golv med öppen struktur, rörledningar, träbjälkar, byggmaterial och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledning och isolering i en öppnad vägg- eller golvstruktur, med synliga träbjälkar och konstruktionsspill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.