Tog ny check och nu går den vid ca 0 faktiskt närapå hela tiden….

LCD-display visar kompressor driftinformation, total drifttid i timmar, drifttid senaste dygnet och startantal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Verkar ta ca 2500 kWh på en månad vid ca 0 C. Kan tycka att det är ganska mycket (?) då fönster är nya och 400 mm lösull ligger på loftet.
 
Och temperaturer till och från VP är vadå.
 
Beroende på kw på pump å hur stort värmebehov ni har så kan det vara så att den behöver gå så mycket för att täcka era behov.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och temperaturer till och från VP är
J jonaserik skrev:
Och temperaturer till och från VP är vadå.
Aktuell driftinfo ser ut så här

Digital display med driftinformation för värmesystem, grönt ljus, knappar, på svenska, bakgrundsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-panel med driftinformation, temperaturvärden, knappar för navigering och bekräftelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det viktiga i denna fråga är också;
Hur varmt har du inomhus?
Hur många kvadratmeter värmer du?

Har du alla termostater fullt öppna för maximalt flöde genom dem och sedan styr värmen via CTCn?

Kan ge som exempel, när jag flyttade in i mitt hus så var alla termostatvred nedvridna till noll, inget flöde genom dem samtidigt som värmepumpen försökte trycka ut värme och få upp returen, resulterade i dygnsförbrukning på 70-80kwh och kompressorn gick konstant.
 
Anledningen varför den går nästan 24/7 är att den forfarande har värmebehov.Om du tittar på framledningen står ÄR-värdet 37 och BÖR-värdet 39.Så länge du inte kommer över BÖr-värdet kan den inte räkna hem integralen.Nu verkar det som den har problem även fast det inte är så kallt så antingen så är det något knas med shunt/växelventil eller så räcker den inte till.
 
  • Digital display som visar temperaturer för olika komponenter, möjligen för en värmepump eller värmesystem.
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Det viktiga i denna fråga är också;
Hur varmt har du inomhus?
Hur många kvadratmeter värmer du?

Har du alla termostater fullt öppna för maximalt flöde genom dem och sedan styr värmen via CTCn?

Kan ge som exempel, när jag flyttade in i mitt hus så var alla termostatvred nedvridna till noll, inget flöde genom dem samtidigt som värmepumpen försökte trycka ut värme och få upp returen, resulterade i dygnsförbrukning på 70-80kwh och kompressorn gick konstant.
Tack, det kan du nog ha rätt i och det är värt att prova. Idag stryper vi värmen i radiatorerna på ovanplan och styr inte genom CTC. Vi värmer ca 300 m2. På sutterängplan har vi 150 m2 vattenburen golvvärme och på ovanplan 150 m2 radiatorer. Vi har ca 20C. Vi harFTX, denna är dock uan för eller eftervärmare så den behöer vi ofta stänga av eftersom den kyler jättemycket där vi sitter....
 
Alla termostater fullt öppna…blir intressant att se. Utedelen kan inte gå mer än den redan gör…vattenburen golvvärme nere går på egen shunt och den har jag inte rört
 
Däremot kan ju elpatronen få fnatt….så jag ska hålla koll

Digital display visar driftinformation på svenska, med knappar och grön lysdiod. Total drifttid och energiförbrukning i kWh anges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu har jag öppnat termostaterna fullt. Märker ingen JÄTTESTOR skillnad på värmen inomhus , men det är lite varmare. Elpatronen har gått in lite mer men några kw endast. Vilken justering borde jag göra på pannan (?) nu? Drifttid VP ser ut ha minskat betydligt men å andra sidan är det nu 7C ute….så oklart om det har med justering termostater att göra…

LCD-display visar historisk driftinformation, total drifttid i timmar och elförbrukning i kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Digital display visar driftinformation, kompressorstatistik, drifttid och starter, med grön statusindikator och "OK"-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital display, energiförbrukning, suddig, grönt ljus, knappar, svenska texter, mätaravläsningar för uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Digital display på en enhet, visar temperaturinformation, svensk text, suddig, knappar för navigering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.